MILJØstyrelsen                                                                                                      

Pesticider

Departementet

EU-koordination

2. oktober 2007

                                                                                                                          J. nr.. DEP-243-00014

                                                                                                                                     ELA/ASA/BXJ    

 

 

 

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Kommissionens forslag til Europa-parlamentets og RÃ¥dets forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler. KOM(2006) 778 endelig.

 

1. Status

Kommissionen sendte den 12. december 2006 ovennævnte forslag til Rådet og Europa-Parlamentet. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 285, stk. 1, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren i TEF artikel 251.

 

Der er oversendt et nærhedsnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg, den 4. januar 2007.

 

2. Formål og indhold

Indsamling af data om markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler er et af de elementer, der indgår i temastrategien for bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, som Kommissionen fremlagde i juli 2006. Det er temastrategiens overordnede mål at formindske belastningen af plantebeskyttelsesmidler på menneskers sundhed og miljø, reducere forbruget af bekæmpelsesmidler, samt forbedre den måde de anvendes på.

 

Formålet med forslaget er at sikre, at der indsamles sammenlignelige data i medlemsstaterne, således at der kan udarbejdes harmoniserede risikoindikatorer og så de fremskridt, der gøres i retning af en mere bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler, kan måles.

 

Forslaget vil gøre det obligatorisk at indsamle data om både markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler.

 

Data om markedsføring skal omfatte samtlige aktivstoffer og hjælpestoffer (safenere og synergister), der er indeholdt i de plantebeskyttelsesmidler, der markedsføres i medlemsstaterne. Data skal indsendes på årsbasis.

 

Data om landbrugsmæssig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler skal dække mindst 75 % af den mængde stoffer, der hvert år markedsføres til landbrugsmæssig anvendelse, og skal omfatte samtlige aktivstoffer og hjælpestoffer (safenere og synergister), der er indeholdt i de markedsførte plantebeskyttelsesmidler. Der udvælges et sæt afgrøder, der tilgodeser 75 % -kravet, og mængden af hvert af disse stoffer anvendt på de udvalgte afgrøder skal angives sammen med oplysninger om det samlede dyrkningsareal og det areal, der er behandlet med det enkelte stof. Data skal indsendes hvert femte år, men behøver kun at vedrøre et af årene i den femårige periode.

 

Medlemsstaterne kan ifølge forslagets artikel 3 indsamle de krævede data enten ved repræsentative undersøgelser, statistiske skøn baseret på ekspertvurderinger eller modeller, indberetningsforpligtelser for distributører af plantebeskyttelsesmidler, indberetningsforpligtelser for professionelle brugere, gennem administrative kilder, eller ved en kombination af disse metoder. Denne artikel i forordningen skal imidlertid ses i sammenhæng med artikel 14 i forslaget til rammedirektiv om bæredygtig udvikling af pesticider, som specificerer hvilke data medlemsstaterne skal indgive til Kommissionen med henblik på fastsættelse af harmoniserede risikoindikatorer.

 

Fastlæggelse af det tekniske format til fremsendelse af data og definition af formatet for bestemte typer af rapporter vedtages efter forskriftsproceduren (Artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF).

 

Fastlæggelse af kriterier for kvalitetsevaluering, enkelte definitioner samt tilpasning af specifikationer og stoflister, vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol (Artikel 5a, stk. 1-4, og artikel 7 i afgørelse 1999/468/EF).

 

3. Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet udarbejdelse af EF-statistikker over markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler forudsætter koordination af de statistiske oplysninger på fællesskabsplan.

 

Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering og finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 

 

4. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser

Danmark har siden 1956 udarbejdet årlige opgørelser over salg af bekæmpelsesmidler. Indsamling af data om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler forventes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Indsamling af data om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler kan efter medlemsstaternes valg foretages gennem undersøgelser, indberetninger fra leverandører, indberetninger fra brugere, administrative kilder, statistiske skøn eller modeller.

 

Lov om Danmarks Statistik giver Danmarks Statistik hjemmel til at indsamle de krævede data om anvendelse. Hvis indsamling skal foretages af andre end Danmarks Statistik, vil det formentlig kræve en lovændring.

 

Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser

Indsamling af data om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler kan baseres på de årlige opgørelser af salg, som allerede foretages.

 

Forslaget indebærer, at der etableres en indsamling af data om anvendelsen af pesticider samt en bearbejdning af disse data.

 

Beskyttelsesniveau

Formålet med indsamling af data er bl.a. at muliggøre udarbejdelse af harmoniserede risikoindikatorer i EU.

 

Da forslaget vil indebære nye krav til indberetning af oplysninger om pesticidanvendelsen i Danmark i forhold til de oplysninger der kræves i dag, vil forslaget principielt indebære en styrkelse af beskyttelsesniveauet.

 

Etablering af et elektronisk indberetningssystem for sprøjtejournalerne, vil kunne have afledte nyttevirkninger som ikke er vurderet i denne sammenhæng. Plantedirektoratet har hertil peget på muligheden af en indberetning af salg af pesticider til den enkelte landmand der, efter kontrol mod forbruget, vil kunne danne grundlag for såvel en totalkontrol som for en risikobaseret fysisk kontrol er til gavn for miljøet.

 

5. Høring

Forslaget har været udsendt i høring den 2. januar 2007 til 57 interessenter. Der er ved høringsfristens udløb den 30. januar modtaget høringssvar fra otte høringsparter.

 

Advokatsamfundet, Foreningen af vandværker i Danmark, Lægemiddelstyrelsen og Dansk Juletræsdyrkerforening har meddelt at de ikke har bemærkninger til forslaget.

 

Forbrugerrådet har meddelt, at det af ressourcemæssige årsager ikke har kunnet forholde sig til forslaget.

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) opfordrer til at teste forordningen for e-administrerbarhed, for at identificere potentielle barrierer for digital forvaltning i forbindelse med den obligatoriske indrapportering af data.

 

Sundhedsstyrelsen kan støtte et sådant initiativ, som øger den systematiske overvågning af anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler, og som skønnes at øge muligheden for at vurdere risici for mennesker fra plantebeskyttelsesmidler, og derved giver et bedre grundlag for at minimere anvendelsen af midler hvor mennesker kan blive eksponeret med sundhedsskadelige effekter til følge.

 

6. Forhandlingssituation

Forhandlingerne af forslaget i Rådets arbejdsgruppe blev indledt under det tyske formandskab. Det portugisiske formandskab har sat forslaget på til politisk drøftelse på Rådsmødet (land & fisk) i november.

 

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positiv overfor indsamling af data om markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler som et nødvendigt instrument til virkeliggørelse af temastrategiens målsætning om en mere bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler. Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revideret grundnotat til Folketinget.