NOTAT

 

Til Folketingets Europaudvalg

22. oktober 2007

 

Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.

 

Høringssvar vedr. Kommissionens hvidbog om sport

 

KOM (2007) 391

 

Meddelelsen er sendt i høring hos følgende interessenter inden for idrætten:

Anti Doping Danmark, Center for Idræt på Århus Universitet, Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund v. centerleder Bjarne Ibsen, Copenhagen Business School, CVU Sønderjylland, Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Spil, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Handicap Idræts-Forbund, Dansk Skoleidræt, Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, Idrætsfonden Danmark, Idrættens Analyseinstitut, Institut for Idræt på Kbh. Universitet, Institut for Idræt og Biomekanik Syddansk Universitet, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning, Lokale- og Anlægsfonden, Motions- og Ernæringsrådet, Play the Game, Professor i intern medicin Bente Klarlund Pedersen og Team Danmark.

 

Der er ved høringsfristens udløb den 1. oktober 2007 modtaget 9 høringssvar fra følgende: Anti Doping Danmark (1/10 – 07), CVU Sønderjylland (1/10 – 07), Danmarks Idræts-Forbund (1/10 – 07), Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (20/9 – 07), Dansk Firmaidrætsforbund (29/9 – 07), Institut for Idræt på Kbh. Universitet (30/9 – 07), Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning (27/9 – 07), Lokale- og Anlægsfonden (21/9 – 07) og Motions- og Ernæringsrådet (28/9 – 07).

 

Efter høringsfristens udløb er modtaget 3 høringssvar fra følgende:

Copenhagen Business School (3/10 – 07), Dansk Handicap Idrætsforbund (16/10 – 07) og Idrætsfonden Danmark (5/10 – 07).

 

Høringssvarene kan opsummeres som følger:

 

Anti Doping Danmark (ADD) bemærker til hvidbogens afsnit om doping og oprettelsen af netværk af nationale antidopingorganisationer, at doping ved flere lejligheder har været på EU’s agenda uden nogen større bevågenhed, samt at Kommissionen i samarbejde med den tyske antidoping organisation i juni 2007 stod bag oprettelsen af et uformelt EU Anti-doping netværk. ADD stiller spørgsmålstegn ved behovet for et EU Anti Doping netværk, idet der allerede i dag er en række andre samarbejdskonstellationer som Europarådet, WADA og ANADO. ADD understreger, at det allerede i dag er ekstremt ressourcekrævende at varetage de mange opgaver gennem de etablerede internationale organisationer. Endelig udtrykker ADD stor forståelse og interesse for Kommissionens anbefalinger om at handel med doping behandles på samme måde som handel med narkotika. Især på området for efterforskning af dopingsager ses et behov for hjælp fra EU.

 

Copenhagen Business School vurderer, at hvidbogen alt i alt er et godt udspil, som har været manglet i EU. Et af de specifikke områder i hvidbogen, som særligt hilses velkommen, er organiseringen af fan management, som er en af CBS’s kæpheste. CBS påpeger dog, at aspektet branding og sport er lidt overset, og at muligheden for at brande EU ved hjælp af sport er et områder, der mangler i hvidbogen.

 

CVU Sønderjylland udtrykker stor tilfredshed med hvidbogen og er især glade for temaerne under ”Idrættens rolle i samfundet” (etiske regler, doping, fedme m.v.). CVU mener, at hvidbogen helt sikkert vil gavne idrætten i et fremadrettet perspektiv.

 

Fra Danmarks Idræts-Forbund (DIF) side hilser man velkommen, at Kommissionen med hvidbogen for første gang har taget alle idrætsrelaterede emner i EU op til en bred, helhedsorienteret vurdering. DIF finder, at hvidbogen er et vigtigt skridt i retning af at definere EU’s rolle i relation til idrætten og idrættens organisering i Europa. Samtidig understreges vigtigheden af, at både nationale og internationale idrætsorganisationer inddrages i arbejdet med vurderingen og implementeringen af hvidbogens forslag til initiativer. Det bemærkes generelt, at idræt er et globalt fænomen, der rækker ud over EU, og et det er vigtigt at have dette for øje i forbindelse med EU-initiativer på idrætsområdet. DIF opponerer mod Kommissionens bemærkning om, at idrætten generelt står over for nye trusler og udfordringer i Europa, idet DIF mener, at bemærkningen kun er relevant, for så vidt angår visse aspekter af kommercialiseret idræt. DIF hilser velkommen, at Kommissionen med hvidbogen anerkender idrætsorganisationernes uafhængighed og autonomi samt idrættens demokratiske struktur men beklager samtidig, at hvidbogen ikke i højere grad indeholder en nærmere beskrivelse af ”idrættens særlige karakter”. DIF mener, at bevarelsen af idrættens autonomi er en vigtig forudsætning for, at det værdifulde frivillige arbejde i idrættens organisationer kan fortsætte. En anden vigtig forudsætning for bevarelse af idrættens autonomi er efter DIF’s opfattelse, at den nuværende finansiering af idrætten fastholdes, og Kommissionen bør derfor arbejde for, at de enkelte medlemslande kan bevare eksisterende spillelovgivning og nationale spillemonopoler. Konkret mener DIF, at hensynet til ”idrættens særlige karakter” bør have forrang for reglerne om fri bevægelighed, når der f.eks. er tale om afholdelse af nationale mesterskaber for statsborgere fra samme land, eller når der er tale om muligheden for at forbeholde nogle pladser på klubhold for nationale talenter. Endelig bemærker DIF, at EU ikke bør gribe ind i idrætsorganisationernes frie forhandlingsret, herunder navnlig på området for medierettigheder. Sluttelig bemærker DIF, at idrætten i Danmark gerne vil have EU til at anerkende, at det frivillige idrætsliv har brug for, at der er respekt om frivilligheden, eksisterende finansieringsordninger og idrættens autonomi.    

 

Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) opfatter hvidbogen som et spændende og grundigt forsøg på at belyse de muligheder, der findes inden for de nuværende formelle rammer af EU. DGI stiller sig dog tvivlende overfor, om der er behov for at oprette endnu et netværk mellem de nationale antidopingorganisationer. Til gengæld påpeger DGI behovet for en særlig EU indsats mod motionsdoping, som er et område, der efter DGI’s vurdering ”falder igennem” i det internationale samarbejde. 

 

Af høringssvaret fra Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF) fremgår det, at hvidbogen efter DFIF’s opfattelse har alt for meget fokus på elitesport og alt for lidt fokus på frivillighed og breddeidrætten. DFIF advokerer således for, at emner som folkesundhed, fælles bekæmpelse af doping og fremme af frivilligt arbejde prioriteres højt i det forestående arbejde med hvidbogen. 

 

Dansk Handicap Idræts-Forbund (DHIF) støtter Kommissionens anbefaling af, at det nationale samarbejde på ministerieniveau mellem sundheds-, uddannelses- og idrætssektoren styrkes og anbefaler samtidig, at et sådant samarbejde videreføres til de lokale og kommunale niveau, hvor handicapidræt overvejende organiseres. DHIF er positive over for, at Kommissionen vil understøtte handicapidræt i de enkelte medlemslande, og DHIF anbefaler, at Kommissionen iværksætter initiativer, som sikrer borgere med handicap tilgængelighed til idrætsfaciliteter både som udøvere, tilskuere og arbejdstagere.    

 

Idrætsfonden Danmark tilslutter sig det af Danmarks Idræts-Forbund afgivne høringssvar af 1. oktober 2007.

 

Institut for Idræt på Kbh. Universitet finder hvidbogen interessant og perspektivrig. Institut for Idræt påpeger betydningen af at sikre udvikling af en evidensbaseret idrætspolitik, samt at forskning bør spille en central rolle bl.a. i forhold til de faglige og kulturelle forskelle EU-landene imellem. Institut for Idræt lægger endvidere vægt på, at forskning, uddannelse og videreuddannelse bør være et fokusområde både i forhold til ”styrkelse af idrættens rolle i uddannelsessystemet” og i forhold til ”bedre folkesundhed gennem fysisk aktivitet”. Endelig foreslår Institut for Idræt, at man burde overveje at udarbejde en hvidbog om sport i Danmark.

 

Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning (KIF) er overordnet positiv stemt overfor hvidbogen, som opfattes som et yderst værdifuldt dokument. KIF er af den opfattelse, at anbefalingen om et øget samarbejde på ministerieniveau mellem sundheds-, uddannelses- og idrætssektoren bør udvides til også at omfatte arbejdsmarkedsområdet. Samtidig opfordrer KIF til, at ældre-området tænkes ind i hvidbogens forslag til initiativer, og at voksne eliteidrætsudøvere, som indstiller idrætskarrieren, gives adgang til ungdomsuddannelser i lighed med børn og unge. Med hensyn til evidensbaseret idrætspolitik opfordrer KIF til, at dette opfattes bredere end statistikker, og det påpeges samtidig, at der er et behov for at indhente yderligere viden på idrætsområdet. Sluttelig anbefaler KIF, at der udarbejdes nationale hvidbøger i de enkelte medlemsstater efter samme koncept.  

 

Lokale- og Anlægsfonden (LOA) stiller spørgsmålstegn ved den manglende tilstedeværelse af initiativer ang. de fysiske rammer for idrætten. LOA efterlyser initiativer rettet mod facilitetssiden, som er indpasset i de eksisterende retslige og politiske rammer for idrætten i Europa. 

 

Motions- og Ernæringsrådet bemærker, at hvidbogen er inkonsekvent i sin brug af begreberne sport, idræt, motion og fysisk aktivitet, hvilket anses for problematisk. Samtidig bakker Motions- og Ernæringsrådet op om Kommissionens forslag om at udvikle nye retningslinjer for fysisk aktivitet.