1. oktober 2007


Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyg­gelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (Komité-forslag).

 

Dokument SANCO/2744/2007

 

Kommissionens forslag har som formål at tilpasse og ajourføre EU-medlemsstaternes beskyttelses­foranstaltninger overfor kogalskab (BSE). Forslaget ændrer reglerne for så vidt angår definitionen på specificeret risikomateriale (SRM-materiale), således at man hæver aldersgrænsen fra 24 måneder til 30 måneder for, hvornår rygsøjler fra kvæg skal defineres som SRM-materiale og dermed udelukkes fra fødevare- og fo­der­­kæden og bortskaffes ved forbrænding.

 

Forslaget forventes sat til afstemning ved et møde i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 2-3. oktober då. 

 

Da der foreligger videnskabelig dokumentation fra den Europpæiske Fødevareautoritet (EFSA) for, at rygsøjler fra kreaturer under 30 måneder udgør en ubetydelig risiko, og da rygmarven fortsat vil blive fjernet som SRM-materiale fra alle slagtede kreaturer over 12 måneder, vurderes det, at beskyttelsesniveauet i Danmark ikke vil blive forringet. Det bemærkes yderligere, at de ældste slagtedyr, som ikke længere vil få fjernet rygsøjlen, er født tidligst primo 2005, altså fire år efter indførelsen af det foderforbud, som har stoppet smitteoverførslen af BSE til kreaturerne.

 

Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer og positiv over for Kom­missionens initiativ til løbende at tilpasse EU-foranstaltningerne over for TSE på baggrund af den videnskabelige dokumentation, der forelægges fra EFSA. Den foreslåede ændring af listen over SRM er efter regeringens opfattelse i overensstemmelse med ovennævnte udtalelse fra EFSA. Regeringen støtter derfor, at man hæver aldersgrænsen, for hvornår rygsøjler fra kvæg skal betrag­tes som SRM, fra de gældende 24 måneder til 30 måneder.

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.

 


Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyg­gelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (Komité-forslag).

 

Dokument SANCO/2744/2007

 

Resumé

Forslaget ændrer reglerne for så vidt angår definitionen på specificeret risikomateriale (SRM-materiale), således at man hæver aldersgrænsen fra 24 måneder til 30 måneder for, hvornår rygsøjler fra kvæg skal defineres som SRM-materiale og dermed udelukkes fra fødevare- og fo­der­­kæden og bortskaffes ved forbrænding. Det vurderes, at beskyttelsesniveauet i Danmark ikke vil blive berørt.

 

1. Baggrund

Kommissionen har ved SANCO/2744/2007 fremlagt forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamen­tets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyg­gelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, særligt artikel 23. 

 

Forslaget bliver behandlet efter kontrolproceduren (komitologiafgørelsens art. 5a). Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, sender Kommissionen forslaget til Europa-Parlamentet og Rådet til kontrol, således at Europa-Parlamentet (simpelt flertal) og Rådet (kvalificeret flertal) kan modsætte sig forslaget, hvis det vurderes at være kompetenceoverskridende. I så fald må Kommissionen behandle sagen på ny. I modsat fald udstedes forordningen. Hvis der i komiteen ikke er kvalificeret flertal for/der er kvalificeret flertal imod forslaget, sender Kommissionen forslaget til Europa-Parlamentet og Rådet til kontrol. Hvis enten Rådet (kvalificeret flertal) udtaler sig imod, eller Rådet udtaler sig for og Europa-Parlamentet efterfølgende (simpelt flertal) udtaler sig imod (begrundet i kompetenceoverskridelse), vedtages forslaget ikke, og Kommissionen må behandle sagen på ny. Udtaler Rådet (kvalificeret flertal) sig for og Europa-Parlamentet efterfølgende ligeledes tilslutter sig (simpelt flertal), gennemføres forslaget.

 

Forslaget forventes sat til afstemning ved et møde i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 2-3. oktober 2007. 

 

 

2. Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

3. Formål og indhold

Kommissionens forslag har som formål at tilpasse og ajourføre EU-medlemsstaternes beskyttelses­foranstaltninger overfor kogalskab (BSE). Forslaget ændrer reglerne for så vidt angår definitionen på specificeret risikomateriale (SRM-materiale), således at man hæver aldersgrænsen fra 24 måneder til 30 måneder for, hvornår rygsøjler fra kvæg skal defineres som SRM-materiale og dermed udelukkes fra fødevare- og fo­der­­kæden og bortskaffes ved forbrænding.

 

Kommissionen har fremsat forslaget på baggrund af en udtalelse fra EFSA (Den Europæiske Føde­varesikkerhedsautoritet), der konkluder­er, at  prioner (TSE-smitstoffet) ikke kan påvises eller ikke findes i centralnervesystemet før tidligst ved 33 måneders alderen, hvorfor en udskydelse af fjernelsen af rygsøjlen fra 24 måneder til 30 måneder hos slagtekreaturer anses for at udgøre en ubetydelig risiko. Centralnervesystemet inklusive rygmarven fjernes fra alle slagtekreaturer over 12 måneder.

 

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget, men vil få oversendt forslaget til kontrol jf. ovenstående afsnit.

 

5. Gældende dansk ret

BSE-området er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse trans­missible spongiforme encephalopatier. Forordningen er umiddelbart gældende i dansk ret. Vedtagelse af forordningen vurderes ikke at have nationale lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

6. Konsekvenser

Da der foreligger videnskabelig dokumentation for, at rygsøjler fra kreaturer under 30 måneder udgør en ubetydelig risiko, og da rygmarven fortsat vil blive fjernet som SRM-materiale fra alle slagtede kreaturer over 12 måneder, vurderes det, at beskyttelsesniveauet i Danmark ikke vil blive forringet. Det bemærkes yderligere, at de ældste slagtedyr, som ikke længere vil få fjernet rygsøjlen, er født tidligst primo 2005, altså fire år efter indførelsen af det foderforbud, som har stoppet smitteoverførslen af BSE til kreaturerne.

 

Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.

 

Forslaget forventes at få positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet mængden af SRM-materiale bli­ver formindsket. Det betyder samtidig, at håndteringen af slagtekroppe bliver forenklet, og at virksomhederne skal bortskaffe mindre mæng­der af SRM-materiale. Da dette er dyrere end bortskaffelse af almindeligt animalsk affald, kan det medføre besparelser for erhvervet.

 

7. Høring

Forslaget blev sendt i høring til relevante organisationer og institutioner.

 

Veterinærinstituttet tilslutter sig forslaget og udtaler at usikkerheden ved at hæve alderen for fjernelse af rygsøjlen anses for at være helt minimal.

 

Øvrige høringsparter har enten ingen kommentarer eller tilslutter sig uden yderligere kommentarer.

 

8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er positiv over for fælles regler, som tilpasser beskyttelses­foranstaltningerne overfor BSE på baggrund af videnskabelige udtalelser fra EFSA og under forudsætning af, at forbruger­sikkerheden ikke kompromitteres.

 

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

10. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.