|
                                                                                                                                 1. oktober 2007
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebygÂgelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (Komité-forslag).
Dokument SANCO/2744/2007
Kommissionens forslag har som formÃ¥l at tilpasse og ajourføre EU-medlemsstaternes beskyttelsesÂforanstaltninger overfor kogalskab (BSE). Forslaget ændrer reglerne for sÃ¥ vidt angÃ¥r definitionen pÃ¥ specificeret risikomateriale (SRM-materiale), sÃ¥ledes at man hæver aldersgrænsen fra 24 mÃ¥neder til 30 mÃ¥neder for, hvornÃ¥r rygsøjler fra kvæg skal defineres som SRM-materiale og dermed udelukkes fra fødevare- og foÂderÂÂkæden og bortskaffes ved forbrænding.
Forslaget forventes sat til afstemning ved et møde i den StÃ¥ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 2-3. oktober dÃ¥.Â
Da der foreligger videnskabelig dokumentation fra den Europpæiske Fødevareautoritet (EFSA) for, at rygsøjler fra kreaturer under 30 måneder udgør en ubetydelig risiko, og da rygmarven fortsat vil blive fjernet som SRM-materiale fra alle slagtede kreaturer over 12 måneder, vurderes det, at beskyttelsesniveauet i Danmark ikke vil blive forringet. Det bemærkes yderligere, at de ældste slagtedyr, som ikke længere vil få fjernet rygsøjlen, er født tidligst primo 2005, altså fire år efter indførelsen af det foderforbud, som har stoppet smitteoverførslen af BSE til kreaturerne.
Regeringen er grundlæggende enig i de foreslÃ¥ede ændringer og positiv over for KomÂmissionens initiativ til løbende at tilpasse EU-foranstaltningerne over for TSE pÃ¥ baggrund af den videnskabelige dokumentation, der forelægges fra EFSA. Den foreslÃ¥ede ændring af listen over SRM er efter regeringens opfattelse i overensstemmelse med ovennævnte udtalelse fra EFSA. Regeringen støtter derfor, at man hæver aldersgrænsen, for hvornÃ¥r rygsøjler fra kvæg skal betragÂtes som SRM, fra de gældende 24 mÃ¥neder til 30 mÃ¥neder.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebygÂgelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (Komité-forslag).
Dokument SANCO/2744/2007
Forslaget ændrer reglerne for sÃ¥ vidt angÃ¥r definitionen pÃ¥ specificeret risikomateriale (SRM-materiale), sÃ¥ledes at man hæver aldersgrænsen fra 24 mÃ¥neder til 30 mÃ¥neder for, hvornÃ¥r rygsøjler fra kvæg skal defineres som SRM-materiale og dermed udelukkes fra fødevare- og foÂderÂÂkæden og bortskaffes ved forbrænding. Det vurderes, at beskyttelsesniveauet i Danmark ikke vil blive berørt.
1. Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/2744/2007 fremlagt forslag om ændring af bilag V til Europa-ParlamenÂtets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebygÂgelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 999/2001, særligt artikel 23.Â
Forslaget bliver behandlet efter kontrolproceduren (komitologiafgørelsens art. 5a). Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, sender Kommissionen forslaget til Europa-Parlamentet og Rådet til kontrol, således at Europa-Parlamentet (simpelt flertal) og Rådet (kvalificeret flertal) kan modsætte sig forslaget, hvis det vurderes at være kompetenceoverskridende. I så fald må Kommissionen behandle sagen på ny. I modsat fald udstedes forordningen. Hvis der i komiteen ikke er kvalificeret flertal for/der er kvalificeret flertal imod forslaget, sender Kommissionen forslaget til Europa-Parlamentet og Rådet til kontrol. Hvis enten Rådet (kvalificeret flertal) udtaler sig imod, eller Rådet udtaler sig for og Europa-Parlamentet efterfølgende (simpelt flertal) udtaler sig imod (begrundet i kompetenceoverskridelse), vedtages forslaget ikke, og Kommissionen må behandle sagen på ny. Udtaler Rådet (kvalificeret flertal) sig for og Europa-Parlamentet efterfølgende ligeledes tilslutter sig (simpelt flertal), gennemføres forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning ved et møde i den StÃ¥ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 2-3. oktober 2007.Â
2. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag har som formÃ¥l at tilpasse og ajourføre EU-medlemsstaternes beskyttelsesÂforanstaltninger overfor kogalskab (BSE). Forslaget ændrer reglerne for sÃ¥ vidt angÃ¥r definitionen pÃ¥ specificeret risikomateriale (SRM-materiale), sÃ¥ledes at man hæver aldersgrænsen fra 24 mÃ¥neder til 30 mÃ¥neder for, hvornÃ¥r rygsøjler fra kvæg skal defineres som SRM-materiale og dermed udelukkes fra fødevare- og foÂderÂÂkæden og bortskaffes ved forbrænding.
Â
Kommissionen har fremsat forslaget pÃ¥ baggrund af en udtalelse fra EFSA (Den Europæiske FødeÂvaresikkerhedsautoritet), der konkluderÂer, at prioner (TSE-smitstoffet) ikke kan pÃ¥vises eller ikke findes i centralnervesystemet før tidligst ved 33 mÃ¥neders alderen, hvorfor en udskydelse af fjernelsen af rygsøjlen fra 24 mÃ¥neder til 30 mÃ¥neder hos slagtekreaturer anses for at udgøre en ubetydelig risiko. Centralnervesystemet inklusive rygmarven fjernes fra alle slagtekreaturer over 12 mÃ¥neder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget, men vil få oversendt forslaget til kontrol jf. ovenstående afsnit.
5. Gældende dansk ret
BSE-omrÃ¥det er reguleret ved Europa-Parlamentets og RÃ¥dets Forordning (EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transÂmissible spongiforme encephalopatier. Forordningen er umiddelbart gældende i dansk ret. Vedtagelse af forordningen vurderes ikke at have nationale lovgivningsmæssige konsekvenser.
6. Konsekvenser
Da der foreligger videnskabelig dokumentation for, at rygsøjler fra kreaturer under 30 måneder udgør en ubetydelig risiko, og da rygmarven fortsat vil blive fjernet som SRM-materiale fra alle slagtede kreaturer over 12 måneder, vurderes det, at beskyttelsesniveauet i Danmark ikke vil blive forringet. Det bemærkes yderligere, at de ældste slagtedyr, som ikke længere vil få fjernet rygsøjlen, er født tidligst primo 2005, altså fire år efter indførelsen af det foderforbud, som har stoppet smitteoverførslen af BSE til kreaturerne.
Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget forventes at fÃ¥ positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet mængden af SRM-materiale bliÂver formindsket. Det betyder samtidig, at hÃ¥ndteringen af slagtekroppe bliver forenklet, og at virksomhederne skal bortskaffe mindre mængÂder af SRM-materiale. Da dette er dyrere end bortskaffelse af almindeligt animalsk affald, kan det medføre besparelser for erhvervet.
Forslaget blev sendt i høring til relevante organisationer og institutioner.
Veterinærinstituttet tilslutter sig forslaget og udtaler at usikkerheden ved at hæve alderen for fjernelse af rygsøjlen anses for at være helt minimal.
Øvrige høringsparter har enten ingen kommentarer eller tilslutter sig uden yderligere kommentarer.
Regeringen er positiv over for fælles regler, som tilpasser beskyttelsesÂforanstaltningerne overfor BSE pÃ¥ baggrund af videnskabelige udtalelser fra EFSA og under forudsætning af, at forbrugerÂsikkerheden ikke kompromitteres.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.