Europaudvalget |
|
EU-konsulenten |
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 17. oktober 2007 |
En ny Ioannina-afgørelse
Man har pÃ¥ det seneste i de europæiske medier kunne læse, at ét af de punkter, som Polen har lagt vægt pÃ¥ i forhandlingerne om nye stemmeregler i MinisterrÃ¥det i den nye reformtraktat, er at fÃ¥ skrevet en sÃ¥kaldt â€Ioannina-afgørelse†ind i traktatteksten.
Men hvad er denne Ioannina-afgørelse for en størrelse?
Og hvad er status egentligt for drøftelserne om dette spørgsmål i det udkast til reformtraktat, som det portugisiske EU-formandskab offentliggjorde den 5. oktober 2007?
Først lidt om den oprindelige Ioannina-afgørelse, som blev til i en tid, hvor der kun var 12 medlemsstater i de europæiske fællesskaber, men hvor tre nye mindre lande var på vej ind.
Ioannina-afgørelsen
Ioannina-afgørelsen blev vedtaget i 1994 af de daværende 12 EU-landes udenrigsministre på et uformelt møde i den græske by Ioannina kort før EU’s udvidelse med Sverige, Østrig og Finland[1]. Heraf afgørelsens navn.
Aftalen blev til i forbindelse med tiltrædelsesforhandlingerne, da navnlig Storbritannien og Spanien frygtede, at optagelsen af de tre nye mindre medlemsstater ville forrykke den samlede balance mellem store og små lande til fordel for de små, hvis man blot ekstrapolerede landenes eksisterende stemmevægte. Ikke mindst ville det reducere den befolkningsmængde, som stod bag et kvalificeret flertal, argumenterede de to lande.
I den engelsksprogede presse talte man om risikoen for, at samarbejdet kunne udvikle sig til en slags â€tyranny of the tiniesâ€.
Efter hårde forhandlinger enedes parterne dog om en aftale, som fastslog, at selvom kravet for at blokere i Rådet, ifølge traktaten, var 26 stemmer, skulle Rådet fortsætte forhandlingerne, hvis lande repræsenterende mellem 23 og 25 stemmer var imod et forslag.
Rådet skulle så gøre sit yderste for at finde en tilfredsstillende løsning inden for en rimelig frist, der ville kunne vedtages med mindst 65 stemmer - i stedet for de 62, som var traktatens krav for at opnå et kvalificeret flertal[2].
Tabel 1: Stemmevægte i Rådet i EU-15 - pr. 1. januar 1995.
Medlemsstat |
Stemmevægt |
Tyskland |
10 |
Frankrig |
10 |
Storbritannien |
10 |
Italien |
10 |
Spanien |
8 |
Holland |
5 |
Grækenland |
5 |
Portugal |
5 |
Belgien |
5 |
Sverige |
4 |
Østrig |
4 |
Danmark |
3 |
Finland |
3 |
Irland |
3 |
Luxembourg |
2 |
I alt |
87 |
Kvalificeret flertal |
62 |
Blokerende mindretal |
26 |
Ioannina i reformtraktaten
Som nævnt har der også i forbindelse med forhandlingerne om reformtraktaten været drøftelser om indførelsen af en Ioannina-lignende mekanisme i forbindelse med indførelsen af det nye dobbelt kvalificerede flertal i Rådet. Navnlig Polen har insisteret på dette som kompensation for, hvad de ser som tabt indflydelse i forbindelse med indførelsen af det nye dobbelt kvalificerede flertal i Rådet.
Faktisk var der allerede enighed mellem EU-landene i forbindelse med forfatningstraktaten om vedtagelsen af en sÃ¥dan ny â€Ioannina-mekanisme†for at imødekomme Polens ønsker[3]. Â
I udkastet til reformtraktat har EU-landene fastholdt forfatningstraktatens forslag til â€Ioannina-mekanisme†uændret. Mekanismen forudses indført samtidig med, at det nye dobbelt kvalificerede flertal i RÃ¥det træder i kraft, hvilket sker den 1. november 2014[4].
Konkret indebærer den nye â€Ioannina-mekanismeâ€, at RÃ¥det skal fortsætte forhandlingerne om et forslag, hvis medlemsstater repræsenterende 75 pct. af den befolkningsmængde eller 75 pct. af det antal medlemsstater, der kræves for at udgøre et blokerende mindretal, modsætter sig vedtagelsen af dette[5]. RÃ¥det skal derefter inden for en rimelig tidsfrist gøre sit yderste for at finde en tilfredsstillende løsning[6].
Fra 1. april 2017, hvor man overgår fuldt ud til det nye dobbelte kvalificerede flertal, sænkes begge disse tærskler for, hvornår man kan bede Rådet om fortsætte sine drøftelser, fra 75 pct. af det blokerende mindretal til 55 pct.
Reformtraktatens Ioannina-mekanisme forudses vedtaget ved en rådsafgørelse senest 6 måneder efter traktatens ikrafttræden.
Polens er dog ikke tilfreds med denne løsning. Man ønsker i stedet mekanismen skrevet direkte ind i selve reformtraktatteksten, og altså ikke blot vedtaget i form af en retsakt[7].
En sådan traktatfæstelse har der dog hidtil ikke vist sig tilslutning til blandt medlemsstaterne.
Tabel 2: Stemmevægte i Rådet i EU-27 - pr. 1. november 2014 baseret på befolkningstal fastsat af Rådet pr. 1. januar 2007[8].
Medlemsstat |
Befolkningstal |
Befolkningstal i pct. |
Tyskland |
82.438.000 |
16,73 pct. |
Frankrig |
62.886.200 |
12,76 pct. |
Storbritannien |
60.421.900 |
12,26 |
Italien |
58.751.700 |
11,92 |
Spanien |
43.758.300 |
8,88 |
Polen |
38.157.100 |
7,74 |
Rumænien |
21.610.200 |
4,38 |
Holland |
16.334.200 |
3,31 |
Grækenland |
11.125.200 |
2,26 |
Portugal |
10.569.600 |
2,14 |
Belgien |
10.511.400 |
2,13 |
Tjekkiet |
10.251.100 |
2,08 |
Ungarn |
10.076.600 |
2,04 |
Sverige |
9.047.800 |
1,84 |
Østrig |
8.265.900 |
1,68 |
Bulgarien |
7.718.800 |
1,57 |
Danmark |
5.427.500 |
1,10 |
Slovakiet |
5.389.200 |
1,09 |
Finland |
5.255.600 |
1,06 |
Irland |
4.209.000 |
0,85 |
Litauen |
3.403.300 |
0,69 |
Letland |
2.294.600 |
0,47 |
Slovenien |
2.003.400 |
0,41 |
Estland |
1.344.700 |
0,27 |
Cypern |
766.400 |
0,16 |
Luxembourg |
459.500 |
0,09 |
Malta |
404.300 |
0,08 |
I alt |
492.881.200 |
100 pct. |
Tærskel for kvalificeret flertal |
320.372.780 |
65 pct. |
Blokerende mindretal |
172.508.420 |
35 pct. |
75 pct. af blokerende mindretal |
129.381.315 |
26,25 pct. |
55 pct. af blokerende mindretal |
94.879.631 |
19,25 pct. |
Med venlig hilsen
Morten Knudsen,
(Tlf. 3695)
[1] Ioannina-afgørelsen blev truffet af rådet den 29. marts 1994 er optrykt i EFT C 105 s. af 13. april 1994, og siden ændret i en rådsafgørelse af 1. januar 1995 optrykt i EFT C1, s. 1.
[2]  I afgørelsen blev det dog også fastslået, at det skulle ske under overholdelse af reglerne i Rådets forretningsorden, hvilket indebærer, at et simpelt flertal af medlemsstaterne altid kan bede om at Rådet skrider til afstemning
[3]  Se erklæring nr. 5 til forfatningstraktaten.
[4]  I perioden frem til de nye stemmeregler træder i kraft, vil de eksisterende regler i TEF artikel 205, stk. 2 for kvalificerede flertal blive anvendt.
[5]  Se erklæring nr. 4 ad artikel 9 C, stk. 4 i traktaten om Den Europæiske Union og artikel 205, stk. 2 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Afgørelsen gengives i denne erklæring og forudses vedtaget inden for seks måneder efter traktatens ikrafttræden.
[6]  Skulle det ikke lykkes at finde frem til en løsning, som kan tilfredsstille dette mindretal, kan et simpelt flertal af medlemsstaterne, ifølge Rådets forretningsordens artikel 11, stk. 1, dog altid bede formandskabet om at skride til afstemning i Rådet og på den måde tvinge en afgørelse igennem.
[8]  Se rådsafgørelse 2007/4/EF af 4. januar 2007.