Hermed fremsender jeg til orientering af udvalgets medlemmer forslag til ændring af lov om en Rejsegarantifond.
Formålet med lovforslaget er at sidestille et privat, godkendt ankenævn på rejseområdet med andre private, godkendte ankenævn, således at der anvendes de samme principper for omkostningsfinansiering. Dette indebærer f.eks., at en større del af udgifterne til sekretariatsbetjeningen af et ankenævn kan dækkes kollektivt af rejsebranchen.
Derudover præciserer lovforslaget, at Rejsegarantifondens forpligtigelse til at finansiere og sekretariatsbetjene et ankenævn alene gælder, når der eksisterer et privat klage- eller ankenævn, som er godkendt af familie- og forbrugerministeren efter lov om forbrugerklager.
Endeligt tydeliggøres det, som konsekvens af ovenstående, at pligten til at indbetale administrationsbidrag til fondens drift af et ankenævn gøres afhængigt af, at nævnet er oprettet og godkendt efter lov om forbrugerklager.
Lovforslaget indebærer ingen administrative byrder for borgerne.
Lovforslaget giver grundlag for en videreførelse af den praksis Rejseankenævnet allerede i dag følger, og medfører derfor ingen nye økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget er samtidigt sendt i høring hos berørte myndigheder og organisationer.
Høringssvarene vil blive oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg, ledsaget af de bemærkninger, som høringssvaret giver anledning til.
Carina Christensen