10. oktober 2007 Ref. PTO
Side 1/2 |
Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets 3. liberaliseringspakke for det indre marked for energi - direktivforslag til ændring af fælles regler for det indre marked for elektricitet KOM (2007) EF/528
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske Udvalg.
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 19. september 2007. Det er fremsat i henhold til Traktaten, særligt artiklerne 47, stk. 2, artikel 55 og artikel 95. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagning mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger i dansk sprogversion side1. oktober 2007.
Forslaget er en modernisering af det gældende el-direktiv. Forslaget er led i en samlet pakke til opfølgning på den første liberaliseringspakke (1996 & 1998) og den anden pakke (2003). Kommissionens forslag lægger ikke op til en radikal ændring af bestemmelserne og afspejler i høj grad det danske indspil til Kommissionen fra den 12. oktober 2006.
Kommissionen påpegede i sin undersøgelse af den europæiske energisektor[1] fra 10. januar 2007, at de gældende fælles regler er utilstrækkelige til at sikre effektiv konkurrence.
Kommissionen vurderer, at der er behov for en modernisering af de eksisterende fælles regler. Markedet lider blandt andet under for høje priser og konkurrenceforvridning, hvilket blandt andet skyldes, at der er for lille kapacitet og for få investeringer i grænseoverskridende infrastruktur samt fortsat strukturelle barrierer i markedet. Særligt retter Kommissionen opmærksomheden på:
· at flere europæiske lande ikke har gennemført effektiv ejermæssig adskillelse, men fortsat tillader vertikalt integrerede energiproducenter at eje både produktions-, distributions- og transmissionsnettet. Dermed skabes mulighed for adgangsbarrierer for andre selskaber.
· at vertikalt integrerede monopolselskaber ikke har incitament til at udbygge infrastrukturen, herunder udlandsforbindelse til gavn for konkurrencen.
· at der er behov for at de systemansvarlige operatører (TSO’er) samarbejder tættere på europæisk plan for at skabe rammerne for en bedre grænseoverskridende markedsfunktionalitet.
· at de nationale energitilsyns kompetencer skal styrkes og at hensynet til den grænseoverskridende handel skal styrkes gennem oprettelsen af et europæisk agentur for samarbejde mellem de nationale energitilsyn.
Det nye forslag fra Kommissionen er tænkt som en styrkelse af de eksisterende regler for det indre marked for energi. Af forslaget fremgår blandt andet, at det nye el-direktiv erstatter det oprindelige direktiv fra 1996 og ændrer el-direktivet fra 2003.
Forslagets hovedelementer er:
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forklarende memorandum, at adgangen for EU's borgere til både pålidelig og billigst mulig energi kun kan sikres gennem etablering af et effektivt indre energimarked. Et effektivt marked er også en forudsætning for at kunne styrke europæisk konkurrenceevne i lyset af konkurrencepres fra lavtlønsøkonomier.
Ifølge Kommissionen er et effektivt indre energimarked også en nødvendig forudsætning for at takle klimaforandringer på en omkostningseffektiv måde. Kun med et indre energimarked kan man effektiv indpasse målene om 20 pct. vedvarende energi inden 2020 samt opbygge et fungerende handelssystem for CO2 kvoter. Endeligt er det afgørende for de europæiske landes fremtidige forsyningssikkerhed, at der gives de rette investeringssignaler til at udbygge og modernisere energiinfrastrukturen, herunder konstruktion af udlandsforbindelser, som står over for et stort investeringsbehov i de kommende år.
Regeringen er enig i, at et velfungerende dansk el-marked forudsætter et velfungerende indre europæiske el-marked. Videre er regeringen enig i, at og at en justering af de eksisterende fælles regler på EU-niveau er påkrævet. Regeringen finder således at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.