Aftale mellem KL og transport- og energiministeren om realiseringen af energibesparelser i kommuner.
Â
Regeringen har indgÃ¥et en politisk aftale i Folketinget af 10. juni 2005 om den fremtidige energispareindsats, som fastlægger rammerne for en øget omkostningseffektiv og markedsorienteret besparelsesindsats. I følge denne aftale skal transport- og energiministeren indlede drøftelser med kommuner og regioner om â€at de skal leve op til de samme krav om energieffektive indkøb og realisering af energibesparelser, med op til 5 Ã¥rs tilbagebetalingstid, som de statslige institutioner.â€Â
De offentlige myndigheder spiller en central rolle i bestræbelserne på at gennemføre energieffektiviseringer og derigennem yde et væsentligt bidrag til opfyldelsen af de nationale målsætninger på energi- og miljøområdet.
De statslige institutioners indsats på området er givet ved cirkulæret om energieffektivisering i statens institutioner (nr. 27 af 19. april 2005)
PÃ¥ denne baggrund er parterne enige om, at kommunerne styrker indsatsen for energieffektivisering med henblik pÃ¥ at leve op til kravene om energieffektiv adfærd og realisering af energibesparelser. MÃ¥lene for kommunernes styrkede indsats er beskrevet i vedlagte bilag, som svarer til mÃ¥lene for staten.Â
KL informerer kommunerne om denne aftale.
KL og Transport- og Energiministeriet drøfter årligt fremdriften i energibesparelsesindsatsen i kommunerne, og gennemførelsen af initiativer til fremme af energibesparelser i kommunerne, herunder information, erfa-grupper og erfaringsformidling, formidling af kontakter til energiselskaber, gennemførelsen af fælles initiativer med energiselskaber mv..
I 2012 iværksætter KL og Transport- og Energiministeriet i fællesskab en evaluering af resultatet af besparelsesindsatsen i kommunerne. På grundlag af denne evaluering optager parterne inden udgangen af 2012 drøftelser om videreførelsen af aftalen efter 2012.
Til brug for de årlige drøftelser udarbejdes hvert år – og først gang til marts 2008 - et grundlag, der blandt andet dokumenterer indsatsen i kommunerne og resultaterne heraf for energiforbruget. Dette baseres primært på eksisterende opgørelser, herunder grønne regnskaber, statistikker, opgørelser af energiforbrug, energimærkningen af kommunale bygninger, regnskaber mv. Indholdet og samarbejdet om udarbejdelsen af dette fastlægges i fællesskab inden udgangen af 2007. Derudover fastlægges i fællesskab inden udgangen af 2007 kriterierne for evalueringen i 2012, idet eksisterende statistikker, opgørelser m.v. som udgangspunkt lægges til grund herfor.
København, oktober 2007.
Erik Fabrin
|
Jakob Axel Nielsen |
Formand for KL |
Transport- og energiminister |
                                                                                          Â
                                                                                     Â
                     Â
                                                                                     Â
Bilag til aftale mellem KL og transport- og energiministeren om realiseringen af energibesparelser i kommuner.
Â
Anvendelsesområde
Aftalen omfatter samtlige kommuner, der er medlemmer af KL.
Aftalen omfatter alle former for forbrug af el og varme knyttet til kommunale institutioner.
Energieffektiv adfærd
Kommunerne implementerer systematisk energiledelse med det mÃ¥l at fremme energieffektivitet og gennemførelsen af rentable energibesparelser i de kommunale institutioner.Â
Kommunerne tilrettelægger interne beslutningsprocesser således at de enkelte institutioner med økonomisk ansvar har incitament til fremme af energibesparelser.
Energieffektive indkøb
Kommunale institutioner køber energieffektive produkter, medmindre det kan begrundes, at sådanne produkter ikke lever op til væsentlige krav med hensyn til funktion, kvalitet, miljø og omkostningseffektivitet.
Følgende produkter anses umiddelbart som energieffektive:
Â
1. Produkter, der opfylder kravene i Elsparefondens indkøbsvejledning.
2. Produkter med energimærke A i henhold til den Europæiske Unions energimærkningsdirektiver for husholdningsapparater m.v. For kølemøbler (køl/frys) dog energimærke A+ eller A++.
3. Produkter, der er optaget på elnet-, naturgas- og fjernvarmeselskabernes eller andres positivlister over energieffektive produkter, og som der henvises til på Elsparefondens hjemmeside.
4. Produkter, der er omfattet af andre ordninger til synliggørelse af energieffektive produkter, og som der henvises til på Elsparefondens hjemmeside.
Energieffektive bygninger – indsatsområder
Kommunernes arbejde med energieffektivisering indebærer
1. Gennemførelse af rentable energibesparelsesprojekter, der er anbefalet ved energimærkning af bygninger, og som har en tilbagebetalingstid på indtil 5 år, med mindre det kan dokumenteres, at væsentlige forhold taler imod projektets gennemførelse.
2. Gennemførelse inden for et tidsrum af fem år efter udfærdigelsen af den pågældende energimærkning. Energibesparelsesprojekter anbefalet ved en energimærkning, som var gyldig ved aftalens ikrafttræden, gennemføres dog senest fem år efter aftalens ikrafttræden.,
3. Sikring af, at drift og vedligeholdelse samt ombygninger i bygninger, hvor kommunen som ejer eller lejer har ansvaret herfor, herunder tekniske anlæg i bygninger, sker på en energieffektiv måde under hensyntagen til investeringer og driftsomkostninger.
4. Sikring af, at nye tekniske anlæg og installationer er energieffektive og forsynes med målere til registrering af væsentligt delforbrug af el, varme og vand, med mindre det kan begrundes, at det ikke er muligt eller hensigtsmæssigt at opsætte målere. Endvidere opbygges nye tekniske anlæg og installationer således, at det bliver muligt at gennemføre en energieffektiv drift.
5. Sikring af, at energibesparelsesprojekter og energieffektiv drift og vedligeholdelse af bygninger i videst muligt omfang gennemføres, ifm. indgåelse, forlængelse eller genforhandling af kommunens lejeaftaler vedr. privatejede bygninger/dele af privatejede bygninger. Samme krav søges tilgodeset, når kommunen tilsvarende forhandler på andres vegne, og har mulighed for, at stille sådanne krav.