Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
Bilag 3
Offentligt
Det internationale samfunds støtte tilAfghanistans genopbygning 2001-2006
INDHOLD:DONORBISTAND .................................................................................................................2
FREMSKRIDT .......................................................................................................................3
DE KOMMENDE ÅR............................................................................................................4
FORTSAT BETYDELIGE UDFORDRINGER .................................................................5
DONORKOORDINATION OG BISTANDSEFFEKTIVITET ........................................6
DANSK BISTAND .................................................................................................................6
BILAG 1 – DONORTILSAGN OG UDBETALINGER 2002 - 2011 ..............................10
BILAG 2 – UDVALGTE RESULTATER AF DET INTERNATIONALE SAMFUNDS
STØTTE TIL AFGHANISTAN 2001-2006 .......................................................................12
UDENRIGSMINISTERIET11. oktober 2006
Det internationale samfunds støtte til Afghanistans genopbygning2001-2006Denne redegørelse fokuserer på hvorvidt det internationale samfund har opfyldt sine bistands-tilsagn til Afghanistan, hvordan bistanden er gennemført og resultaterne af bistanden. Genereltopfylder donorerne deres tilsagn, men det ser ud til at udbetalinger til dækning af aktiviteter afforskellige årsager er forsinkede i forhold til det planlagte. Det er at forvente i et post-konfliktland som Afghanistan.Efter mere end 20 års konflikt har Afghanistan siden Talibans fald i 2001 gennemgået store po-litiske, sociale og økonomiske forandringer. Fremskridtene giver grundlag for optimisme, selv-om udfordringerne fortsat er store. Sikkerhedsproblemer, udbredt fattigdom og en befolkningder er mærket af 20 års krig er alle forhold, der bidrager til Afghanistans sårbare situation. I er-kendelse af problemernes kompleksitet og langtrækkende indvirkning på globale forhold somterror, demokratisering, flygtningestrømme og narkotikaproduktion har det internationale sam-fund de sidste fire år ydet massiv støtte til Afghanistans stabiliserings-, genopbygnings-, udvik-lings- og demokratiseringsproces. På donorkonferencen i London i januar 2006 gav det interna-tionale samfund tilsagn om fortsat og langsigtet opbakning til Afghanistan.
DonorbistandBonn-processen og Tokyo donorkonferencen i 2001/02Bonn-aftalen blev indgået mellem afghanske parter i december 2001. Aftalen udstak rammernefor en midlertidig overgangsregering og genetablering af demokratiske institutioner i Afghani-stan. Det internationale samfund gav efterfølgende på en højniveau donorkonference i Tokyo ijanuar 2002 tilsagn om såvel politisk støtte som finansiel støtte på i alt 5,2 mia. USD til gen-nemførsel af Bonn-processen og genopbygning af Afghanistan.Berlin-konferencen i 2004To år efter, i marts 2004, mødtes den afghanske regering og donorer i Berlin, hvor den afghan-ske regering præsenterede sin første langsigtede udviklingsplan:”Securing Afghanistan’s Future”.Denne plan opererede med et bistandsbehov på 27,4 mia. USD i støtte over en syvårs periodetil genopbygning og udvikling af Afghanistan. Donorerne gav tilsagn på 8,2 mia. USD for dennæste periode til og med 2006.Tilsagn og udbetalinger 2002-05En vurdering af hvorvidt det internationale samfund har opfyldt sine tilsagn over for Afghani-stan er ikke helt enkel. Som udgangspunkt blev der på Tokyo- og Berlin-konferencerne givettilsagn på i alt 13,4 mia. USD for perioden 2002-2006 en del af disse tilsagn var imidlertid over-lappende, da flere lande på Tokyo-konferencen gav tilsagn, der rakte udover den første to-årigeperiode. Samtidig er der udenfor konference-regi løbende givet yderligere tilsagn.I det følgende tages udgangspunkt i den af den afghanske regering løbende offentliggjorte over-sigt over tilsagn (Com = commitments) og udbetalinger (Disb = disbursements), der er gengi-vet i bilag 1. Der er for perioden 2002-2006 registreret tilsagn for på i alt 16,6 mia. USD, hvorafder per marts 2006 er registreret udbetalinger på i alt 11,7 mia. USD, svarende til ca. 70%.Sammenlignes de tilsvarende tal for de enkelte år ses imidlertid en klar nedadgående tendens fra2
et niveau på ca. 80% de første år til knap 50% i 2005-06. Medvirkende til dette er at donorernestilsagn går til udløbet af 2006, mens Afghanistans kalenderår slutter i marts.Der er ikke foretaget nogen samlet evaluering af den internationale bistand. En fælles evalue-ring af dansk, irsk, britisk og svensk bistand til Afghanistan i årene 2001-2005 konkluderer atdisse lande, herunder Danmark, alle har foretaget udbetalinger svarende til de indgåede tilsagn.Forsinkelser i udbetalinger skyldes som hovedregel forsinkelser i gennemførelsen af de konkre-te projekter, hvilket ikke er udsædvanligt i post-konflikt lande som Afghanistan. Det kan i vidudstrækning tilskrives den lave kapacitet i statsapparatet samt den vanskelige sikkerhedssituati-on.Underforbrug på udviklingsbudgettetDen afghanske regering har imidlertid selv haft problemer med at udnytte de midler den harhaft til rådighed fra egen skatteopkrævning og donorbidrag. Der er offentlige investeringer somikke gennemført trods tilstedeværelse af budgetter hertil, hovedsagelig på grund af den lave ka-pacitet og komplicerede indkøbsregler i statsadministrationen. I det afghanske finansår 2005-06blev kun 60 pct. af det statslige investeringsbudget udnyttet. Dette forhold er bl.a. kritiseret afdet nyvalgte parlament.Vi står her overfor et klassisk dilemma. På den ene side kravet om hurtige og synlige forbedrin-ger for den brede befolkning og på den anden side ønsket om afghansk ejerskab og det faktumat institutionsopbygning og kapacitetsopbygning er del af det lange seje træk for at skabe en bæ-redygtig udvikling. Strategien for Danmarks udviklingssamarbejde med Afghanistan (PartnerskabAfghanistan-Danmark,2005) søger at etablere en balance mellem de to hensyn ved både at priori-tere bistand til langsigtede programmer, som undervisning og reform af den offentlige sektor,og hurtigt implementerede projekter, som blokbevillinger til landsbyer på landet og mikrofi-nansiering.
FremskridtDer er til trods for forsinkelser i gennemførslen af genopbygningsindsatsen opnået mange posi-tive resultater af indsatsen. I bilag 2 gives en oversigt over en række af disse. I det følgende skalkort fremhæves de væsentligste politiske, sociale og økonomiske fremskridt.Politiske fremskridtBonn-processen har medført historiske ændringer af Afghanistans politiske institutioner. Af-ghanistan har fået en ny forfatning med repræsentativt demokrati via valg af præsident, parla-ment og provinsråd. Parlamentet har påbegyndt arbejdet og har i det første halve år af sit virkebl.a. godkendt regeringsmedlemmer, højesteretsdommere og finansloven for det indeværendeår. Den afghanske uafhængige menneskerettighedskommission er veletableret med ni regionalekontorer – ligesom to andre uafhængige kommissioner er nedsat til at reformere henholdsvisden offentlige sektor og retsvæsnet. En handlingsplan for retsopgør er godkendt af regeringenog en national handlingsplan for kvinder er under udarbejdelse.
3
Sociale fremskridtDer er betydelig fremgang på centrale områder: antallet af børn, der går i skole er historisk højt- 4,8 mio. mod mindre end 1 mio. i 2001; mere end 4,7 mio. flygtninge er repatrieret; udbygnin-gen af vejnettet med mere end 8.000 km har forbedret adgangen til markeder og serviceydelserfor befolkningen i landområder; sundhedsvæsnet er kommet ud til 70 pct. af befolkningen ogsygdommen polio er næsten udryddet; godt 15.000 af Afghanistans ca. 24.000 landsbyer harvalgt landsbyråd som beslutter udviklingsprojekter; over 60.000 tidligere kombattanter er blevetafvæbnet og undergået en civil reintegrationsproces.Økonomiske fremskridtDe økonomiske fremskridt er også bemærkelsesværdige. Den afghanske regering har gennem-ført en pengeombytning, sat en stopper for hyperinflation, garanteret centralbankens uafhæng-ighed i forfatningen; kommerciel bankvirksomhed er indført og mikro-kreditter udlånt til mereend 3 mio. afghanere, heraf langt størstedelen til kvinder. Afghanistans officielle (ikke-narkotikabaserede) økonomi har udvist imponerende vækstrater, hvor BNP steg med ca. 29pct. i 2002, 16 pct. i 2003, 8 pct. i 2004 og 14 pct. i 2005. Regeringen har opfyldt de af IMF-fastsatte mål for makro-økonomisk stabilitet, finansiel bæredygtighed samt strukturreformer ogfik for nylig adgang til IMF’s gældseftergivelsesprogram.
De kommende årLondonkonferencen og Afghanistan Compact i 2006På en international konference i London i januar 2006 fandt”Afghanistan Compact”tilslutning fradet internationale samfund som den overordnede ramme for samarbejdet mellem Afghanistanog det internationale samfund.Afghanistan Compactafløser Bonn-processen, der var retningsan-givende for den politiske udvikling og blev afsluttet med indsættelse af nyvalgte parlaments-medlemmer i december 2005. På Londonkonferencen fremlagde den afghanske regering sinudviklingsstrategi:”Afghanistan National Development Strategy”(ANDS). Målet med strategien erfattigdomsreduktion ved at konsolidere fred og stabilitet samt fremme en økonomisk balanceretudvikling baseret på god regeringsførelse og social retfærdighed.Afghanistan Compactbygger på tre søjler: 1) Sikkerhed; 2) regeringsførelse, menneskerettighederog retssikkerhed; samt 3) økonomisk og social udvikling. Sikkerhed, god regeringsførelse ogøkonomisk udvikling anses for indbyrdes afhængige forudsætninger for reduktion af fattigdom.27 overordnede mål skal opnås i perioden 2006-10. Aftalen forpligter den afghanske regering tilat arbejde for de fastlagte politiske, sikkerheds- og udviklingsmæssige mål, mens det internatio-nale samfund forpligter sig til at støtte processen politisk, militært og økonomisk. Londonkon-ferencen resulterede i internationale tilsagn på 10,5 mia. USD til genopbygning og udvikling iperioden 2006-10.Den afghanske regering vil i løbet af 2006 finjustere sine prioriteter i ANDS på baggrund afomfattende høringer på alle niveauer (fra centraladministration over provins- og distriktsniveautil landsby-udviklingskomiteer samt civilsamfund, privatsektor og det internationale samfund).Dette vil afdække finansieringsbehovet for udviklingsplanen, som forventes præsenteret i januar2007 vedAfghanistan Development Forumi Kabul, som er det årlige forum, hvor den afghanskeregering præsenterer sin udviklingsstrategi og -budget for udviklingspartnere.
4
Fortsat betydelige udfordringerTrods den politiske, sociale og økonomiske fremgang står Afghanistan fortsat overfor betydeli-ge udfordringer inden for sikkerhed, regeringsførelse, retssikkerhed, menneskerettigheder, bæ-redygtig social og økonomisk udvikling – herunder kampen mod den ulovlige narkotikaøko-nomi. Afghanistan er fortsat et af verdens fattigste lande, politisk og økonomisk sårbart og dybtafhængig af international økonomisk, militær og teknisk bistand. Afghanistan er placeret somnummer 173 ud af 178 lande på FN’s ”Human Development Index” med en befolkning på ca.24 millioner, hvoraf omkring 70 pct. lever under fattigdomsgrænsen.Statsopbygning afgørendeDer er fortsat udbredt knaphed på kvalificeret arbejdskraft i statsapparatet til at planlægge oglevere serviceydelser. Mangel på uddannet arbejdskraft anerkendes som den største flaskehals(bortset fra sikkerhed) for at nå de opstillede mål for Afghanistan. Reform af den offentligesektor er central for opbygning af statens kapacitet til at udvikle og gennemføre nationale ud-viklingsstrategier og -programmer.Det internationale samfund har gennem Bonn-processen og Afghanistan Compact forpligtet sigtil at hjælpe afghanerne med at genopbygge statsapparatet. En multi-donor trustfund,Afghani-stan Reconstruction Trust Fund (ARTF)blev etableret allerede i 2002 for at støtte statens løbendeudgifter, yde koordineret støtte til regeringsprioriterede investeringsprogrammer, yde finansie-ring af hjemvendte højt uddannede afghanere til nøglepositioner i staten, samt støtte reform afcentraladministrationen. Mere end 1,6 mia. USD er indtil medio 2006 givet i tilsagn til trustfun-den, som administreres af Verdensbanken, heraf er 1 mia. USD foreløbig udbetalt til den af-ghanske stat. En uafhængig evaluering i 2004 roste ARTF som et eksempel til efterfølgelse ipostkonflikt situationer og som god donor praksis.Opium – en alvorlig hindring for stabilitet og udviklingDen ulovlige narkotikaproduktion er en stor faktor i den afghanske økonomi og anslås at udgø-re 30% af økonomien. Problemets omfang er centralt for Afghanistans sikkerhed og udvikling.I landområderne vurderes det, at dyrkningen indgår i op til 350.000 familiers overlevelsesstrate-gi. Den ulovlige narkotikaøkonomi skaffer store indtægter til krigsherrer og terrorister samtidigmed, at den underminer statsopbygningstiltag ved at modarbejde og korrumpere god regerings-førelse på alle niveauer.Tiltag mod den ulovlige narkotikaøkonomiDer har været en markant stigning i opiumsdyrkningen i 2006. Dette skyldes først og fremmesten væsentlig forøgelse af dyrkning af opium i særlig Helmand og andre urolige sydlige provin-ser. Talibanerne bidrager i disse områder til udbredelse af problemet ved at intimidere bøndertil at dyrke opium og indgå alliancer med bagmænd.Men den overordnede stigning i produktionen skygger over fremskridt i narkotikabekæmpelseni andre dele af Afghanistan. Der er konstateret nedgang i produktionen i otte provinser. Der erklar tendens til nedgang i opiumsdyrkning i distrikter, hvor den afghanske regering med støttefra det internationale samfund har haft succes med at skabe sikkerhed, adgang til provinshoved-stad og markeder, og mangeartede lovlige indtægtskilder.5
Den afghanske narkotikabekæmpelsesstrategi omfatter både tilskyndelse til dyrkning af alterna-tive afgrøder og en politiindsats. Regeringen understreger, at hvor opiumsafgrøder ødelæggessker det for at tilføje et risikoelement i bondens beslutningsproces vedrørende valg af legal ellerillegal afgrøde. Det er regeringens politik, at bønder ved rydning af opiumsmarker ikke modta-ger kompensation for en aktivitet, der er ulovlig ifølge afghansk lovgivning.International støtte til narkotikabekæmpelsesstrategienUK er ledende på narkotikabekæmpelsesområdet og har støttet den afghanske regering i udvik-lingen af en narkotikabekæmpelsesstrategi og etablering et narkotikabekæmpelsesministerium.UK er også ansvarlig for at koordinere donorstøtte på området, bl.a. gennem etablering af enantinarkotika-trustfond, der indtil medio 2006 har modtaget bidrag på omkring USD 74 mio.Heraf er UK langt den største donor med 44 mio. USD, derefter kommer den europæiskekommission EC med 17 mio. USD; Japan med 5 mio. USD og USA med 2 mio. USD.Det er imidlertid yderst vanskeligt at give et tal for det totale niveau for støtte til narkotikabe-kæmpelses-aktiviteter, idet der ikke er en klar skillelinie mellem disse aktiviteter og bredere gen-opbygnings- og udviklingsaktiviteter (f.eks. programmer til udvikling af landområder eller stats-og institutionsopbygning). Der gennemføres en række projekter med det specifikke formål atetablere alternative, lovlige indtægtskilder til opiumsdyrkning. Desuden er der i løbet af det sid-ste år blevet vedtaget en narkotikabekæmpelseslovgivning ; særlige narkotikabekæmpelses-politienheder og domstole er etableret; og 200 smuglere er blevet retsforfulgt. Siden 2004 er150 tons opium og 160 narkotikalaboratorier blevet beslaglagt og ødelagt og omfattende natio-nale informationskampagner er gennemført. Det er kun en meget lille andel af afghanere, dernu ikke er bekendt med, at opiumsdyrkning er ulovligt og strafbart.
Donorkoordination og bistandseffektivitetAfghanistan Compact og ANDS er resultatkontrakter mellem den afghanske regering og detinternationale samfund, der også omfatter parternes forpligtelse til at arbejde for øget bistands-effektivitet. Donorer skal anerkende afghansk ejerskab af udviklingsprocessen; forpligte sig til attilpasse deres bistand til de nationale udviklingsprioriteter inden for rammerne af ANDS; sikreregeringen bedre betingelser for at planlægge ved at yde mere forudsigelig, flerårig bistand; samtforøge andelen af bistand, der kanaliseres gennem statsbudgettet eller trust-fonde. Regeringenog det internationale samfund opstiller i Afghanistan Compact specifikke mål og indikatorer forudviklingsindsatsen, samt rapporterer løbende for anvendelse af bistanden til parlamentet, do-norsamfundet og den afghanske offentlighed.Donor koordination foregår i sektor-opdelte arbejdsgrupper. Arbejdsgrupperne arbejder underden afghanske regerings ledelse med deltagelse af de for den pågældende sektor relevante dono-rer. Derudover er der for nylig blevet oprettet et højniveau forum –Joint Coordination and Moni-toring Board (JCMB)– hvor FN og den afghanske regering deler formandskab. JCMB overvågerom milepælene i Afghanistan Compact opfyldes.
Dansk bistandDanmark har ydet bistand til gennemførelse af den afghanske regerings udviklingsstrategier si-den Taliban-styrets fald. Danmark har i perioden 2002-05 udbetalt i alt ca. 830 mio. kr. til gen-opbygning, humanitære kriser og danske NGO´er der arbejder i Afghanistan. En femårig stra-6
tegi for dansk bistand med et samlet budget på 670 millioner kr. i perioden 2005-09 blev god-kendt af Folketinget medio 2005. Hertil kommer fortsat NGO-bistand på skønsmæssigt 25mio. kr. om året. Endelig er der indtil videre bevilget 10 mio. kr. til de tre civile rådgivere, der erudstationeret sammen med de danske tropper. Disse midler anvendes til konkrete og synligeindsatser i det nordlige Afghanistan og i Helmand i syd. Med udgangen af 2009 vil Danmarksamlet set have ydet ca. 1,6 mia. kr. i bistand. Det overordnede formål med det danske samar-bejde med Afghanistan er at støtte opbygningen af et demokratisk og stabilt samfund ved atbidrage til at forbedre sikkerhedssituationen, bekæmpe terrorisme samt skabe forbedringer i defattiges levevilkår og respekt for den enkeltes rettigheder, herunder kvinders.Dansk-afghansk partnerskabsaftaleAfghanistan og Danmark har indgået en partnerskabsaftale i overensstemmelse med afghanskeprioriteter, hvor Danmark har anerkendt ANDS- ogAfghanistan Compact-forpligtelserom bi-standseffektivitet. Aftalen fokuserer på følgende aktivitetsområder:Grundskoleuddannelse i form af sektorstøtte med fokus på skoler, bøger, læreruddannelseog reform af undervisningsministeriet.Menneskerettigheder og demokratisering gennem støtte til den uafhængige menneskerettig-hedskommission og menneskerettigheds-NGOer, bistand til afholdelse af valg og støtte tilparlamentet.Genopbygning og reform af den offentlige sektor – herunder aflønning af offentligt ansattehvoraf mere end halvdelen er skolelærere.Forbedring af levevilkår for landbefolkningen gennem bloktilskud til landsbyer, opbygningaf lokale folkevalgte råd og mikro-kreditfaciliteter.Humanitære indsatser med fokus på minerydning samt civil-militære aktiviteter.Nærområde indsatser for flygtninge og internt fordrevne via beskyttelse, retshjælp og rein-tegration for hjemvendte, samt kapacitetsopbygning af flygtninge- og immigrationsmyndig-heder.I tillæg yder Danmark årligt ca. 25 mio. kr. i støtte til danske NGOer, der arbejder i Afghani-stan. NGOerne arbejder primært indenfor sundhed, vandforsyning og udvikling i landområder-ne. Endelig støtter Danmark, gennem den danske konfliktforebyggelsespulje, DIAG program-met(Disbandment of Illigal Armed Groups)med 8,5 mio.kr. Programmet sigter mod opløsning afca. 1.800 illegale væbnede grupper fordelt over hele landet med henblik på at standse deres ille-gale aktiviteter og negative indvirkning på retssikkerhed og god regeringsførelse lokalt.Det er vigtigt for den afghanske regerings legitimitet i befolkningen, at det er regeringen, derleverer fremskridtene. Det er en linje, som Danmark har bakket op om bl.a. ved at kanaliserehalvdelen af danske bistandsmidler via de statslige budgetter, herunder via multi-donor trust-fonden ARTF, undervisningsministeriet og ministeriet for udvikling og genopbygning af land-områder.Bedre koordination mellem donorerneDanmark deltager aktivt, og ofte som initiativtager, i diverse koordineringsfora med fokus på deto kerneområder for dansk udviklingssamarbejde: (1) demokratisering, menneskerettigheder,god regeringsførelse og gender og (2) grundskoleuddannelse og reform af undervisningsmini-steriet.7
Donor koordination har siden 2002 foregået under den afghanske regerings ledelse i Kabul iConsultative Groups(CG). CG-strukturen er revideret medio 2006. Den består herefter af ottegrupper, der giver regeringen en koordinationsmekanisme, som er tilpassetAfghanistan Compactog den nye nationale udviklingsstrategi til fattigdomsreduktion, ANDS. ANDS er regeringensinstrument til at styre og prioritere politikker, strategier, investeringer, budgetter og arbejdspla-ner. Alle overvågnings- og koordinationsaktiviteter, herunder de otte koordinationsgrupper ogdertil hørende arbejdsgrupper, fokuser på at opnå målene i ANDS. De overordnede målsætnin-ger for ANDS indgår som milepæle for succesfuld opfyldelse afAfghanistan Compactog overvå-ges af et højniveauforum –Joint Coordination and Monitoring Board (JCMB)– hvor FN og den af-ghanske regering har delt formandskab. På menneskeretsområdet er Danmark centralt placeret ien projektkomite for den uafhængige menneskerettighedskommission (se nedenfor) og har enledende rolle i en tværgående rådgivende gruppe for menneskerettigheder. Danmark fremmer iEU og andre fora efterlevelse og rapportering vedrørende mål og indikatorer i Paris deklaratio-nen om udviklingseffektivitet.Eksempler på resultater af dansk bistandDansk bistand har bidraget væsentligt til den positive udvikling i Afghanistan. Resultaterne afden hidtidige danske bistand er bl.a. genopbygning af 8 skoler og trykning og fordeling af 21mio. skolebøger. Udvikling af et moderne skolepensum er godt på vej, endnu 13 skoler er un-der opførsel. Danmark har endvidere ydet rådgiverbistand til undervisningsministeriet til at op-bygge ledelseskapacitet og gennemføre reform af undervisningssektoren. Danmark har ligeledesværet aktiv i opbygningen og finansieringen af den afghanske uafhængige menneskerettigheds-kommission, der gennem ni regionale kontoer er aktiv i hele landet.Danmark støtter det nationale udviklingsprogram"National Solidarity Programme"(NSP) medopbygning af lokale udviklingsråd og bloktilskud (svarende til 200 USD pr. familie) til igangsæt-telse af mindre udviklingsprojekter. Programmet er efter tre år nået ud til næsten 15.000 af Af-ghanistans ca. 24.000 landsbyer. Programmet spiller en central rolle i udbredelse af regeringenspolitikker, herunder narkotikabekæmpelses-politikken. Danmark bidrager endvidere til det nati-onale mikro-kredit program MISFA, der i løbet af tre år har ydet mikro-kreditter på mellem100-1000 USD til ca. 3,4 mio. afghanere, hvoraf ca. 85 pct. er kvinder. Mikro-kredit lånene er etalternativ til eksisterende lånemuligheder, som i landområderne i vid udstrækning er betinget afdyrkning af opium. Gennem bidrag til ARTF har Danmark medfinansieret statens løbende ud-gifter samt reformer af den offentlige sektor. Danske bidrag til bl.a. FN flygtningeorganisation(UNHCR) og den internationale organisation for migration (IOM) har bidraget til at de 4,7mio. hjemvendte flygtninge har fået ny start i Afghanistan.Som led iden civil-militære samtænkninghar man fra dansk side udsendt tre civilrådgivere samtidigmed udsendelsen af de danske tropper. De to rådgivere i det nordlige Afghanistan har væretudstationeret siden 2005 og har med foreløbigt bevilget 5 mio. kr. opnået en række konkreteresultater.Eksempelvis et træningscenter for den lokale administration i Samargan provinsen,der har bevirket en betydelig kapacitetsopbygning, som kommer borgerne til gode bl.a. ved enmere effektiv offentlig forvaltning. Vandforsyningen er også blevet forbedret for danske penge,da en række vandpumper er blevet opstillet på strategisk velvalgte steder. En gennemgang afden civil-militære indsats i det nordlige Afghanistan blev udarbejdet i forsommeren og her kon-
8
stateres, at den danske indsats er relevant, innovativ og bidrager til at imødekomme de civilebehov.Der er indtil videre afsat 5 mio. kr. til rådgiveren i Syd (Helmand), som ankom for godt enmåned siden. Han har allerede identificeret en række aktiviteter - både meget konkrete sombygning af vandpumper og andre til at forbedre økonomien, for eksempel træning af kvinder tilat starte egen mindre virksomhed (mad ud af huset, skrædderi m.m.). Disse aktiviteter forventesigangsat i løbet af få uger på trods af, at sikkerhedssituationen fortsat gør det ekstremt vanske-ligt.
9
Bilag 1 – Donortilsagn og udbetalinger 2002 - 2011
10
11
Bilag 2 – Udvalgte resultater af det internationale samfunds støtte til Afghanistan 2001-2006Sikkerhed
Afghan National ArmyDet afghanske militær består medio 2006 af 33.000 soldater og vokser med ca. 1.000 soldater per må-ned (målet er en styrke på 70.000 i 2010). Hæren er tilstede i så godt som alle 34 provinser, sammensatmed regional og etnisk balance og velmodtaget i alle dele af landet.Afghan National PoliceDet afghanske politi har nået sit styrkemål på 62.000 personer – af hvilke 58.000 er trænet og 37.000har modtaget både træning og udstyr. En reform af politiets ledelse er gennemført.DDR – Demobilisering og reintegration-Frivillig afvæbning, demobilisering og civil reintegration af mere end 63.300 ekskombattanter fra mi-litserne, der kæmpede mod Talibaneren, er afsluttet i 2006.Opløsning af illegale væbnede grupper-Regeringen gennemfører aktuelt et program til opløsning af 1.800 illegale væbnede grupper med hen-blik på at forbedre retssikkerhed og god regeringsførelse lokalt.Narkotika bekæmpelse- National narkotikabekæmpelsesstrategi gennemføres med international støtte.- Narkotikabekæmpelses-trustfond er etableret - medio 2006 har donorlandene lagt 86 mio. USD itrustfonden.- Narkotikabekæmpelseslov vedtaget og det øverste Islamiske Råd har erklæret narkotika-aktiviteter istrid med Islam.- Narko-politistyrke på 500 mand aktive i provinser med mest omfattende opiumsdyrkning- 160 narkotikalaboratorier og mere end 165 tons narkotika er ødelagt.- En special-narkodomstol er nedsat og 200 smuglere retsforfulgt medio 2005-medio 2006.- Nationale anti-narkotika informationskampagner er gennemført.Minerydning og ammunition-315 km2 er ryddet for nedlagte miner og 636 km2 kampzoner er ryddet for ikke eksploderet ammuni-tion mv.-Godt 15 mio. afghanere har modtaget undervisning om minefarermed positiv indflydelse på landbrug og fødevareproduktion og flygtninges tilbagevendelse.
God regeringsførelse, lov og orden og menneskerettigheder
Repræsentativt demokrati og valg- Repræsentativt demokrati indført via frie valg af præsident, parlament og provinsråd.- International støtte sikrer parlaments funktionsduelighed, inkl. træning af parlamentarikere.Reform af offentlig sektor- Den uafhængige kommission for reform af offentlig sektor er etableret.- 16 ministerier og 8.000 offentlige ansatte har gennemført et reformprogram.- Undervisningsministeriet, som omfatter ca. 50 pct. af offentligt ansatte, er med dansk støtte i gangmed en gennemgribende reform og omstrukturering.- Den afghanske regering har netop fået donorers godkendelse af en finansieringsplan til et reformpro-gram af hele den offentlige sektor. Et nyt lønsystem for offentligt ansatte skal sikre at kvalificeret ar-
12
bejdskraft tiltrækkes til den offentlige sektor – med henblik på at effektivisere statens levering af ser-viceydelser.Retsvæsnet-Tiårs-strategien ”Justice for All” er udarbejdet og indeholder handlingsplaner for lovreformer, gen-opbygning af retsinstitutioner samt borgeroplysning og -rådgivning.-En uafhængig lovreform-kommission er nedsat, en højesteret med reformorienterede dommere erudpeget og træningsprogram for dommere igangsat.Menneskerettigheder- Afghanistans nye forfatning sikrer afghanernes grundlæggende rettigheder.- Afghanistan har underskrevet og ratificeret de vigtigste internationale menneskerettighedskonventio-ner.- Afghanistans uafhængige menneskerettighedskommission er etableret og aktiv i hele landet gennem niregionale kontorer med klagebehandling, oplysning og fortalervirksomhed.Kvinders rettigheder- Den ny forfatning sikrer kvinders lige rettigheder med mænd.- En national handlingsplan for udvikling og styrkelse af kvinders rettigheder er under udarbejdelse afkvindeministeriet i samarbejde med UNIFEM.- Kvinder er sikret en fjerdedel af parlamentets pladser, - og udfylder flere.- Kvinder udgjorde 40 pct. af vælgerne til præsident- og parlamentsvalg.- Kvinder udgør halvdelen af medlemmerne af Afghanistans godt 15.000 landsbyråd.- Piger har adgang til skoleuddannelse.- Det oprettede kvindeministerium og civilsamfundsorganisationer søger at fremme kvinders stilling.
Økonomisk og social udvikling
Veje- Anlæg og renovering af hovedvejnettet er finansieret.- Hovedvejene mellem bl.a. Kabul og Kandahar og Kandahar og Herat er færdigrenoverede. Det sam-me gælder hovedvejen fra Kabul til de nordlige provinser, Usbekistan og Tajikistan. Vejarbejde er underafslutning på andre hovedvejsstrækninger, f.eks. Kabu-Jalalabad vejen til Pakistan.- Den 2,7 km lange Salang-tunnel, som er eneste vej nordpå fra Kabul om vinteren,er renoveret.- 8.000 km biveje er renoveret under nationale beskæftigelsesprogrammer.Lufttransport-Ni ud af 15 lufthavnsprojekter er afsluttet og seks under gennemførsel.Telekommunikation- Mobiltelefoni i privat regi er i løbet af de seneste fire år udbredt til 1,1 mio. afghanere (fem pct. af be-folkningen) i halvdelen af landet.- Etablering af et statsligt kommunikationsnetværk er iværksat med henblik på at sikre internet adgangog telefonkommunikation til over 30.000 offentligt ansatte i Kabul og provinserne. Alle provinshoved-byer og centraladministrationen i Kabul har mulighed for videokonference.Uddannelse- Ca. 4,8 mio. børn går i skole mod mindre end 1 mio. i 2001.- Ca. en tredjedel af alle skolebørn er piger mod et yderst begrænset antal i den del af Afghanistan, dervar under Taliban-regimets kontrol 1996-2001. Ca. 1.000 skoler er bygget eller renoveret over hele lan-det.- 50.000 lærere er efteruddannet.
13
- Nye læseplaner for 1-6 klasse er færdige, mens læseplanerne for 7-9 er under udarbejdelse.- 21 mio. nye skolebøger optrykt og under distribution til alle skoler i hele landet.Sundhed- Det statslige basale sundhedsprogram for mødre og børn er kommet ud til 70 pct. af befolkningen ialle 34 provinser.- Sygdommen polio er så godt som udryddet.- 926 sundhedskliniker og 82 distriktshospitaler er blevet repareret eller nyopført.Udvikling af landområder og landbrug- Over 12 mio. arbejdsdage er genereret for arbejdsløse og underbeskæftigede afghanere i stort set allelandområder under det nationale beskæftigelsesprogram, hvor biveje er renoveret, mindre overrislings-og vandforsyningsanlæg anlagt samt distriktsadministrationsbygninger, skoler og klinikker bygget.-Renovation af 8.000 km biveje har betydet reduceret rejsetid og forbedret adgangen til markeder ogserviceydelser for særlig befolkningen i landområder.- Godt 15.000 af Afghanistans ca. 24.000 landsbyer har valgt landsbyråd, hvor både mænd og kvinderdeltager i beslutninger og gennemførsel af mindre udviklingsprojekter i landområderne under det natio-nale udviklingsprogram for landområder –National Solidarity Program.Programmet omfatter nu 276 di-strikter i alle 34 provinser.- Det nationale mikro-kredit program, MISFA, har i løbet af tre år ydet mikro-kreditter på 100-1000USD til ca. 3,4 mio. afghanere – ca. 85 pct. er kvinder, og tilbagebetalingsraten er 96 pct.- Reparation af 3.000 ha overrislingsanlæg.- Undervisning af 350.000 landmænd.- Vaccination af 4 mio. husdyr.- Anlæg af 341 demonstrationslandbrug.Rent drikkevandSiden 2001 er 25.000 drikkebrønde gravet og 30 større vandforsyningsanlæg anlagt og har givet adgangtil rent drikkevand for godt 3,7 mio. afghanere, hvoraf omkring 0,5 mio. er skolebørn.FattigdomsreduktionBNP per capita er siden 2001 vokset 139 pct. fra 123 til 299 USD i 2005.FlygtningeSiden 2002 er mere end 4,7 mio. afghanske flygtninge vendt hjem fra eksil – hovedparten fra nabolan-dene Pakistan og Iran.Offentlig finansstyring- Regeringen opfylder IMF-fastsatte mål for makro-økonomisk stabilitet, finansiel bæredygtighed samtstrukturreformer og blev for nylig belønnet ved at kvalificere Afghanistan til IMF’s gældseftergivelses-program.Finanssektor- En pengeombytning har sat en stopper for hyperinflation, centralbankens uafhængighed er garantereti forfatningen og kommerciel bankvirksomhed er indført.- Afghanistans officielle (ikke-narkotikabaserede) økonomi har udvist imponerende vækstrater, hvorBNP steg med ca. 29 pct. i 2002, 16 pct. i 2003 og 8 pct. i 2004 og 14 pct. i 2005.Privatsektorudvikling- Privatinvesteringslov er vedtaget.- Plan udarbejdet for salg af statsejede virksomheder.
14
- Afghanske myndighed til støtte for investeringer er oprettet med henblik på at vejlede potentielle in-vestorer om muligheder i Afghanistan. Myndigheden håndterer alle tilladelser mv. i forbindelse medvirksomhedsetablering og har bl.a. afholdt en investeringskonference med DI i København.- Afganistan er medlem af Verdensbankens investeringsgarantiordning, MIGA.- Et donorstøttet program, RAMP, Rebuilding Agricultural Markets Program, fremmer forarbejdning aflandbrugsafgrøder i den private sektor.
15