Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
Bilag 2
Offentligt
DanmarkBilag til en samlet energipolitik for Europa
Uddybende og supplerende danske forslag:EnergieffektiviseringMed henblik på at reducere afhængigheden af import af energi og samtidig opfylde miljømåleneskal der fastsættes en bindende energisparemålsætning på 1,15 pct. årligt for EU som helhed og forde enkelte medlemslande frem til 2017. Medlemslandene skal i nationale energihandlingsplanerredegøre for, hvordan den samlede energisparemålsætning ventes fordelt på de enkelte sektorer.Det vil være ambitionen at fastholde denne målsætning frem til 2025. Forslaget skal gennemføresved at gøre den eksisterende vejledende energisparemålsætning i EU bindende jfr. direktiv(2006)32. Potentialet for energieffektiviseringer er formentlig væsentlig større end de afKommissionen angivne 20 pct.Produkter
Der er behov for en styrket indsats i EU for at fremme mere energieffektive produkter. Danmarkforeslår:•en hurtig og ambitiøs indførelse af minimumsnormer for energieffektiviteten for en rækkeprodukter (bl.a. hvidevarer, motorer, pumper, kedler, computere, TV, opladere) inden forrammerne af Eco-design direktivet. Som et særligt indsatsområde bør det stigende standbyforbrug begrænses gennem fastsættelse af et maksimumskrav på 1 Watt for de fleste produktersstandby forbrug. I husholdningerne udgør standby forbruget i dag mere end 10 % af elforbruget;•en forbedret og udvidet energimærkning. Det gældende rammedirektiv om energimærkning skaludvides til omfatte flere produkter, og de gældende mærkningskrav skal strammes op, såordningen i højere grad fremmer de bedste produkter på markedet.Bygninger
Gennem opstramning og fuld implementering af EU-direktivet om bygningers energimæssigeydeevne kan der opnås store omkostningseffektive besparelser. Danmark foreslår:•kravene i forbindelse med renovering af eksisterende bygninger bør strammes (mindrebygninger bør omfattes af kravene). Der bør indføres energieffektivitetskrav i forbindelse medudskiftning af forskellige bygningsdele som f.eks. tag, vinduer og kedler;•der bør i EU indføres fælles målsætninger for energiforbruget i nye bygninger (fastsat i forholdtil de forskellige klimaforhold i EU-landene). Disse målsætninger bør løbende strammes medhenblik på, at alle nye bygninger i løbet af en årrække bliver lavenergi-bygninger;•med henblik på at fremme realiseringen af de store energibesparelsesmuligheder specielt i denye medlemslande bør der etableres bedre finansieringsordninger inden for de eksisterendeøkonomiske rammer. I denne forbindelse bør det undersøges, om der kan skabes bedremuligheder indenfor rammerne af Den Europæiske Investeringsbank, EIB.
Transport
Transport udgør en særlig udfordring. En omkostningseffektiv indsats forudsætter, at deriværksættes fælles EU-virkemidler. Danmark foreslår:•EU bør gennem ambitiøse aftaler med bilindustrien og direkte regulering m.v. fastsætteminimumskrav til nye person- og varebilers energieffektivitet (længere på literen). I forhold tilden nuværende frivillige aftale med bilindustrien, som indeholder en målsætning om, atbrændstofforbruget skal bringes ned til 140 g. CO2/km og EU’s målsætning om 120 g. i2010/12, bør en langsigtet målsætning være højest 100 g. CO2/km i 2020. Det vil betyde megetbetydelige reduktioner i brændstofforbruget.•EU bør parallelt hermed indføre krav om begrænsning af dæks rullemodstand. Det ervurderingen, at dette i sig selv kan reducere energiforbruget med op til 5 %.•EU bør undersøge muligheden for at indgå aftaler om øget energieffektivitet inden for sø- oglufttransport.Vedvarende energiDanmark foreslår:•der skal fastsættes en målsætning om, at 15 pct. af energiforbruget i hele EU skal komme fravedvarende energikilder i 2015. Danmark foretrækker bindende mål under fuld respekt for detenkelte medlemslands muligheder.•Før 2015 skal der træffes beslutning om fastsættelse af en ny målsætning for 2025. Målet skalvære mindst 20 pct. og op til 25 pct. afhængig af den teknologiske udvikling.Markedsbaserede ordningerDanmark foreslår:•At Kommissionen undersøger de mest omkostningseffektive virkemidler til fremme af VEog energieffektivisering og udarbejder en best practice guideline for medlemsstaterne.Herunder undersøges mulighederne for fremme af VE og energieffektivisering vedetablering af markeder i Europa for energisparebeviser og VE-beviser. Sådanne markederforudsætter forpligtende mål for fremme af VE og energieffektivisering.Indre marked for el og gasDanmark foreslår at eksisterende regler implementeres mere konsekvent:•reglerne i det indre marked skal strammes op og videreudvikles for at forbedre konkurrencen oginfrastrukturen.For at styrke konkurrencen og forsyningssikkerhed for el og naturgas yderligere foreslås:•at solidariteten omkring gasforsyningen skal forstærkes;•at Kommissionen opfordres til at fremlægge en plan for udbygning af el- og gasnettene iEuropa, eventuelt baseret på regionale udbygningsplaner, så forsyningssikkerhed og mulighedfor handel forbedres;•at Kommissionen udarbejder et oplæg til en handlingsplan for udbygning af havvindmølleparkeri EU-havområder og en tilhørende plan for udbygning med el-infrastruktur;
••
•••
fortsat finansiel støtte fra EU gennem programmet for transeuropæiske net og opfordring til DenEuropæiske Investeringsbank, EIB, til at undersøge mulighederne for at udbygge sin långivningtil energiinfrastrukturerne i EU;at der vedtages yderligere tiltag til at sikre en effektiv, fri og ikke-diskriminerende adgang til el-og gasnettene. Der stilles krav om en ejermæssig adskillelse mellem driften af de overordnedeel- og gasnet og de konkurrenceudsatte aktiviteter. Dette vil give incitamenter til at udbyggenettene;at der vedtages regler, der mere effektivt sikrer, at de nationale tilsynsmyndigheder hartilstrækkelig politisk uafhængighed og kompetence til at sikre, at markedet fungerer optimalt;at reglerne for håndtering af den grænseoverskridende handel med el og gas harmoniseresyderligere. Der er behov for mere detaljerede fælles tekniske regler for adgang til benyttelse afden del af infrastrukturen, som går på tværs af grænserne, ogen europæisk tilsynsmyndighed med beføjelser, der understøtter en effektivgrænseoverskridende handel med el og gas.
Med henblik på at sikre øget solidaritet og forsyningssikkerhed på gasområdet foreslås:•fælles, harmoniserede krav til gaslagre, så alle medlemslande forpligtes til at have et vistminimum af lagerkapacitet.•harmoniserede krav vedrørende udbredelse og anvendelse af kontrakter med kunder der medmeget kort varsel kan skifte til andre brændsler. Forsyningen af disse kunder kan derforafbrydes i tilfælde af forsyningskrise, hvorved gasefterspørgslen reduceres;•mulighed for større fleksibilitet i gasproduktionen, så den hurtigt kan øges under enforsyningskrise.Målrettet forskningsindsats og teknologisk udviklingDanmark foreslår:•at midlerne til forskning og udvikling af vedvarende energi og energieffektivisering fordobles iforbindelse med midtvejsgennemgangen af budgettet for 2007-13 og næste budgetperiode.•at forskningsmidlerne udbydes i åben konkurrence, så der kan opstå konkurrerendeforskningsmiljøer til fremme af effektivitet og omstillingsevne og dermed EU's muligheder forat få en global førerposition, når det gælder udvikling af nye energiteknologier•at europæiske teknologiske platforme på energiområdet inden for det 7. rammeprogram isæretableres på områder, hvor Europa har et særligt potentiale for at fremme nyeenergiteknologiske løsninger hvad angår energieffektivisering og VE;•at et nyt Europæisk Teknologisk Institut baseres på netværk mellemuniversiteter/forskningsinstitutioner med den højeste kompetence inden for uddannelse,forskning og innovation og søges udnyttet til fremme af europæisk samarbejde påenergiområdet. Samarbejdet inden for instituttet bør i første omgang koncentreres om meget fåområder, hvor nye netværk skønnes at give den største europæiske merværdi;•at investeringer i ny energiforsyning og energieffektive løsninger i de 10 nye EU-lande kanfremmes gennem en kombination af forskellige støtteordninger, f.eks. en kombination afudviklings- og demonstrationsmidler med strukturfondsmidler;•at der forskes i muligheder for afvikling af olieafhængigheden specielt for transportsektoren.Med henblik på at mindske transportsektorens afhængighed af olie og udledning af CO2 foreslås,
•
at EU etablerer en langsigtet strategi for udviklingen og anvendelsen af 2. generationsbiobrændstoffer baseret på en grundig analyse af deres potentiale. Strategien skal sikre en øgetvægt på teknologiudviklingen samt varetagelse af miljøhensyn og omkostningseffektivitet isåvel produktion og distribution som anvendelse af biobrændstofferne.
Samlede energihandlingsplaner og indførelse af en konsekvensvurderingsmekanismeEn konsistent og omkostningseffektiv tilgang i landenes bidrag til opnåelsen af EU’s energipolitiskemål er afgørende for gennemslaget af en samlet EU-energipolitik. Danmark foreslår derfor,•at landene forpligtes til at udarbejde samlede 3-årige energihandlingsplaner, hvori angives detrespektive lands fulde bidrag til opfyldelsen af den fælleseuropæiske energipolitiske strategi,herunder indsatsen for fremme af energibesparelser og vedvarende energi.•at der i EU’s energipolitik indarbejdes en mekanisme, hvorefter kvantitative og kvalitative EU-målsætninger samt instrumenter til at opnå disse kun vedtages/anvendes efter, at dereshensigtsmæssighed er fastslået ved grundige konsekvensvurderinger;•at målsætninger og instrumenter underkastes regelmæssig, grundig evaluering.EU’s eksterne energirelationerDanmark vil i udviklingen af en ekstern EU-energipolitik særligt lægge vægt på følgende aspekter:•en sammenhængende tilgang til de interne og eksterne energiudfordringer, såvel politisk sominstitutionelt. Centrale prioriteter som velfungerende markeder, diversificering,energieffektivisering, vedvarende energi, udvikling af nye og bedre energiteknologier samtklimaindsats må systematisk indgå i EU’s dialog med tredjelande, såvel producent- somforbrugerlande. Markedsprincippernes udbredelse vil samtidig modvirke den geo-strategiskepolitisering af energiområdet;•fremme af kampen mod de globale klimaforandringer bl.a. ved fokus på reduktion af CO2-udledninger og andre miljøskadelige stoffer, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd omopnåelse af 2-grader målsætningen;•styrkelse af EU’s tilgang til og samarbejde med Rusland med Energicharteret somreferencepunkt, EU’s naboer indenfor rammerne af Naboskabspolitikken, især med vægt påenergieffektivitet, samt til Kaukasus og Centralasien og samarbejdet i Østersøregionen;•styrket samarbejde med centrale producent- og transitlande, særligt i Mellemøsten, Afrika ogLatinamerika;•styrket samarbejde med centrale forbrugerlande, særligt Kina, Indien, Japan og USA.•styrket og systematisk inddragelse af relevante europæiske økonomiske/kommercielle aktører idialogen med tredjelande med henblik på at fremme og udbrede miljøvenlige og energieffektiveløsninger og teknologier;•styrkelse af de internationale energiorganisationer.