Det Udenrigspolitiske Nævn 2006-07
Bilag 11
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 24. oktober 2006
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser) den 16.-17. oktober 2006.1. Udvidelsen
Rådet vedtog konklusioner, der hilste Bulgarien og Rumænien velkomne som medlemmer den1. januar 2007 og understregede begge landes forpligtelse til at fortsætte den igangværende re-formproces. Rådet udtrykte sin støtte til Kommissionens forslag om en mekanisme på det retli-ge område, herunder kampen mod korruption og organiseret kriminalitet, samt de yderligereforanstaltninger, Kommissionen havde præsenteret med henblik på at sikre effektiviteten afEU’s politikker og institutioner i forbindelse med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af EU.2. Sudan
Rådet havde en statusdrøftelse af situationen i Sudan i opfølgning på drøftelserne i New York iseptember. Der blev vedtaget rådskonklusioner, hvor Rådet udtrykker sin bekymring over for-værringen af den humanitære og sikkerhedsmæssige situationen i Darfur. EU fordømmer par-ternes overtrædelse af våbenhvilen, herunder særligt de angreb, der er rettet mod civile og dethumanitære nødhjælpsarbejde. Indgåelsen af en fredsaftale for det østlige Sudan blev hilst vel-kommen. Der blev truffet beslutning om at forlænge EU's civil-militære støttemission til AMISindtil den 31. december 2006.3. Zimbabwe
Der fandt en kort drøftelse sted, hvor det konstateredes, at udviklingen i Zimbabwe gik ned adbakke på alle områder.4. Det vestlige Balkan
Rådet drøftede Serbien og EU's forhold til samme. Der var fuld opbakning til Serbiens europæ-iske perspektiv og til at forhandlingerne om en Stabiliserings- og Associeringsaftale med Serbi-en kan genåbnes, når der er fuldt samarbejde med det Internationale Krigsforbrydertribunalvedr. det Tidligere Jugoslavien (ICTY). Derudover drøftedes Kosovo, hvor der var bred op-bakning til FN's statusforhandler, Martti Ahtissari, og dennes håndtering af statusprocessen.Endelig støttede Rådet retningslinierne for det videre arbejde med EU's styrkede rolle i Bosni-en-Hercegovina.5. Mellemøsten
På baggrund af SG/HR Solanas mundtlige rapportering om fremdriften i den mellemøstligefredsproces drøftede Rådet kort situationen i Mellemøsten og vedtog i den forbindelse
2
rådskonklusioner, hvori der bl.a. udtrykkes støtte til mellemøstkvartettens erklæring af 20. sep-tember 2006. Desuden understreges vigtigheden af en genoptagelse af dialogen mellem parternemed henblik på relancering af forhandlinger baseret på Køreplanen for Fred. I forholde til Li-banon udtalte Rådet derudover sin fortsatte tilslutning til den fulde gennemførelse af Sikker-hedsrådsresolution 1701(2006).6. Iran
EU's Høje Repræsentant Javier Solana gav en status for de fastlåste forhandlinger. Der blevvedtaget rådskonklusioner om Irans atomprogram, hvor Rådet udtrykker dyb bekymring over,at Iran ikke har suspenderet sit uran-berigelsesprogram, og konstaterer, at EU derfor støtteriværksættelse af sanktioner over for Iran.7. Handel og udvikling
Rådet vedtog et sæt konklusioner om handel og udvikling, der:- Bekræftede EU’s tilsagn fra WTO’s ministerkonference i Hongkong om at øge EU’s handels-relaterede bistand til euro 2 mia. p.a. i 2010,- Understregede, at den forøgede bistand er et supplement og ikke et alternativ til Doha-runden,- Tilskyndede til, at en substantiel andel af denne forudsete stigning bliver anvendt til fordel forudviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene),- Opfordrede medlemsstaterne og Kommissionen til at udarbejde en fælles EU-strategi for denhandelsrelaterede bistand under fuld respekt for den eksisterende kompetencefordeling, samt- Pegede på behovet for at inddrage hensyntagen til ligestilling i EU’s fremtidige handelsrelate-rede bistand.Kommissionen benyttede drøftelsen til at sondere medlemsstaternes holdning til centrale han-delspolitiske aspekter i forbindelse med forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftalermed regionale sammenslutninger af AVS-landene, herunder spørgsmålet om udvidelse til alledisse lande af den told- og kvotefri markedsadgang i EU, som kun de mindst udviklede AVS-lande har på basis af toldpræferenceordningen ”Everything but Arms”. Det lykkedes generelt atfå styrket platformen for en udviklingsvenlig linie om de økonomiske partnerskabsaftaler. På demere følsomme områder som fx fri markedsadgang til EU for alle AVS-landene var der stadiget stykke vej, idet et mindre antal medlemsstater var mindre begejstrede - og enkelte andre lan-de ikke kommenterede spørgsmålet. Formandskabet konkluderede, at spørgsmålet om mar-kedsadgang i forbindelse med drøftelserne om de regionale partnerskabsaftaler måtte behandlesyderligere. Det kommende formandskab – Tyskland - tilkendegav, at ville bidrage til at færdig-forhandle aftalerne under det kommende tyske formandskab i første halvår 2007.8. Finansielt instrument for udviklingssamarbejde
Punktet blev vedtaget uden debat.9. (Evt.) Finansielt instrument for bistand til menneskerettigheder og demokrati
Punktet blev taget af dagsordenen.
3
10. Orienteringsdebat om effektivisering af udviklingssamarbejdet herunder
komplementaritet
Rådets drøftelser indebar, at der kunne vedtages rådskonklusioner, som angiver hovedlinier fordet forslag som Kommissionen inviteres til at udarbejde i tæt samarbejde med medlemslandene,om operationelle retningslinier for komplementaritet og arbejdsdeling. En række medlemslande- herunder Danmark - fremhævede behovet for at tiltag om koordination, komplementaritet ogarbejdsdeling skal bygge på det, der allerede er vedtaget med Paris-erklæringen og derfor skalvære fast forankret i partnerlandet. Danmark gav eksempler på, hvor Kommissionens procedu-rer for programmering af bistanden havde været for ufleksible, og opfordrede Kommissionentil at komme med et forslag om mere fleksible procedurer for fællesskabsbistanden. Kommis-sær Michel noterede med tilfredshed den danske opfordring, men mente ikke, at ret mange an-dre medlemslande var så venligt indstillede overfor en ændring af de strikse og langsommeligeprocedurer, som medlemslandene havde pålagt Kommissionen. Kommissæren imødekom ogsåDanmark og ligesindede medlemslande for så vidt angik prioriteringen af partnerlandets rolle,fattigdomsstrategier og fælles landestrategier. Herunder fremhævede kommissæren den fælleslandestrategi (JAS – Joint Assistance Strategy) i Tanzania som et godt eksempel. Også den mereEU-drevne proces i Sydafrika med en fælles landestrategi blev fremhævet i Kommissionensindlæg. De fleste indlæg fra medlemslandene betonede enigheden om at gøre konkrete frem-skridt - både hvad angik arbejdsdeling om landevalg og hvad angik arbejdsdeling på landeni-veau. Samtidig blev nødvendigheden af en pragmatisk tilgang fremhævet i mange indlæg. Flerenye medlemslande påpegede de vanskeligheder, de har, og de særlige hensyn, der må tages tilnye donorer.11. God regeringsførelse
Drøftelsen i Rådet viste bred enighed om, at EU deler værdier vedr. regeringsførelse, som dæk-ker et bredt felt af indsatsområder. Der var også betydelig enighed om, at tilgangen til bistandtil god regeringsførelse bør være landespecifik og støtte eksisterende processer i partnerlandene.Udviklingskommissæren stillede sig uforstående overfor kritik af, at arbejdet med ”profiler forregeringsførelse” i relation til programmering af den 10. Europæiske Udviklingsfond havde væ-ret unødvendig bureaukratisk og ikke respekteret lokale processer i partnerlandene. Han frem-hævede at være enig i en fleksibel landebaseret tilgang. På foranledning af bl.a. Danmark blevdette skrevet ind i rådskonklusionerne.12. Orienteringsdebat om sikring af en udviklingspositiv sammenhæng mellem
EU’s forskellige politikker
Rådets drøftelse mundede ud i, at der kunne vedtages rådskonklusioner, som fremhæver vigtig-heden af at sikre effektive arbejdsgange i Rådet for at sikre den traktatbestemte sammenhæng -kohærens - i EU’s politikker til fordel for udviklingslandene. Der var generelt stor opbakning tilformandskabet til at sætte dette emne på dagsordenen og støtte til det kommende tyske for-mandskabs intentioner om at fastholde prioriteringen af kohærens. I denne sammenhæng blevdet rullende arbejdsprogram for både Kommissionen og Rådet hilst velkomment ligesom entoårig statusrapport fra Kommissionen som forudset i rådskonklusioner fra april 2005. Dan-mark gentog sit forslag om at etablere en særlig kohærens-mekanisme i Rådet – dette var fortsatrelevant for at omsætte de gode intentioner til praksis. Danmark og ligesindede lande udtrykteenighed i alle de 12 områder, som man i 2005 var blevet enige om at prioritere, og fremhævedesamtidig, at det var nødvendigt at tage fat på de mest inkohærente områder som handel og
4
landbrug. Enkelte andre medlemslande fremhævede især det sikkerhedspolitiske område. Her-under hvorledes militære midler ikke alene kunne løse problemer som i Afghanistan og Liba-non. Her var det vigtigt, at udviklingspolitikken indgik med vægt i prioriteringen af den samledestrategi for en indsats i disse områder og ikke blot blev hæftet på en ren militær tilgang. Dettevar forskellen på den europæiske tilgang og USA’s tilgang. Der fremkom ikke på mødet denmodstand mod kohærens, som normalt udtrykkes af mange medlemslande, når der skal for-handles konkrete initiativer.13. EU’s strategi for Afrika
En første drøftelse af status for gennemførelsen af EU's Afrika-strategi (vedtaget på Det Euro-pæiske Råd i december 2005) fandt sted. Det noteredes, at arbejdet med at implementere stra-tegien er kommet godt i gang, og at næste udfordring bliver at få skabt en fælles strategi med deafrikanske partnere. Vigtigheden af indsatser inden for migration og udvikling, handel og udvik-ling, kvinder samt HIV/AIDS blev fremhævet. Fra dansk side fremhævedes særligt behovet foren landebaseret tilgang til bistandskoordinationen.14. Årsberetning 2006 om EU’s udviklingspolitik og bistand til tredjelande i 2005
Punktet blev vedtaget uden debat.15. Menneskerettigheder – Udkast til EU årsrapport
Punktet blev vedtaget uden debat.16. Revisionsrettens rapport om miljøaspekterne i EU’s udviklingsbistand
Punktet blev taget af dagsordenen.17. Georgien
Der blev vedtaget rådskonklusioner vedr. Rusland-Georgien krisen. EU opfordrer begge partertil at udvise tilbageholdenhed. Der udtrykkes kritik af Ruslands sanktioner mod Georgien ogRusland opfordres til at indstille tiltag rettet mod georgiske borgere i Rusland. EU erklærer sigvillig til at arbejde med begge parter om en løsning af krisen. Begge parter opfordres til at søgeen politisk løsning på konflikterne i Syd-Ossetien og Abkhasien i fuld respekt for Georgiensterritoriale integritet.18. Nordkorea
Rådskonklusioner, der fordømmer Nordkoreas atomprøvesprængning, blev vedtaget. Desudenunderstregning af behovet for hurtig implementering i EU-retaf Sikkerhedsrådsresolution 1718. EU's humanitære bistand vil blive fortsat.19. Eventuelt
EU-UkrainePolen rejste under eventuelt spørgsmålet om Ukraine og appellerede på ny om ikke at udelukkemuligheden for ukrainsk EU-medlemskab.