Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Line Barfod (EL) på spørgsmål af 13. september 2007 (nr. S 6076)
â€Vil ministeren redegøre for, om han mener, at en afgørelse truffet af skolemyndigheder - pÃ¥ baggrund af den ekspertise, de besidder om skoleforhold - om hvilket skoletilbud et barn har behov for, har forrang for en afgørelse truffet af sociale myndigheder, om hvilket skoletilbud de sociale myndigheder ønsker at tilbyde barnet? â€
Svar (endeligt):
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der sikres alle børn i kommunen et undervisningstilbud i folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 2. Såfremt der er tale om behov for specialpædagogisk bistand, skal der indhentes en vurdering fra den pædagogisk-psykologiske rådgivning, jf. § 3, stk. 6, i bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Vurderingen skal indeholde et forslag til ordning af barnets undervisningstilbud suppleret, efter samråd med forældrene, med udtalelser fra andre sagkyndige i fornødent omfang.
Hvilke grene af den kommunale forvaltning, der afgør, hvilket skoletilbud et barn har behov for, beror alene på en kommunal beslutning, idet lovgivningen ikke indeholder bestemmelser om, hvordan kommunalbestyrelsen skal indrette den kommunale forvaltning. Typisk vil det være den del af den kommunale forvaltning, som har ansvaret for driften af kommunens folkeskoler, der med inddragelse af andre relevante dele af forvaltningen som en del af den pædagogisk-psykologiske vurdering, tager stilling til, hvilket skoletilbud barnet skal tilbydes.