Tak for det og tak for debatten. Den har jo været lang, og i lyset af at vi for så vidt ikke er færdige, fordi vi om lidt skal behandle et beslutningsforslag, som sådan set indholdsmæssigt tangerer lidt af de samme temaer, så skal jeg bestræbe mig på ikke at gøre debatten unødigt meget længere, men blot takke for indlæggene, som i hvert fald i overskriftsform jo tegner et billede af et Folketing, som i enighed står vagt omkring det kommunale selvstyre, om end jeg jo så kan konstatere på de sådan mere konkrete politiske udmeldinger til sidst, at det kniber lidt med at give det indhold, når man f.eks. vil lave minimumsstandarder.
Vi kan også gå til en kommune som Køge med en ung socialdemokratisk frontløber i spidsen, hvor man jo nu gør alt for at afvikle, kan jeg forstå, de selvejende institutioner, og hvor man i øvrigt, nu, der bliver snakket demokratiseringsprocesser, egentlig ikke vil give de selvejende institutioner i kommunen indsigt i, hvad det er for nogle beregninger, kommunen har lavet, og som ligger til grund for, at man i Køge Kommune afvikler de selvejende institutioner. Men sådan kan der jo en gang imellem være forskel på den teori, der tales om i Folketingssalen og så politikken, som den i virkelighedens verden udfolder sig.
Men jeg glæder mig i hvert fald over, at der i overskriftsform er enighed om, at vi skal værne om selvstyret, og jeg glæder mig ikke mindst over en ting, der er gået igen i alle indlæg undtagen det sidste fra Enhedslisten, nemlig en stor ros til alle offentligt ansatte, som har været involveret i denne reform, som jo altså blev en realitet den 1. januar. Det er faktisk gået igen i alle ordførertaler, og den ros vil jeg også gerne tilslutte mig.
Jeg må sige, at jeg i hele processen har og fortsat er dybt imponeret over den gejst og den energi, den pionerånd, som er blevet udvist, og som har gjort, at denne reform jo altså nu er sat i verden, i virkeligheden kun 3 år efter Strukturkommissionen afgav sin betænkning. Det er flot.
Jeg er helt på det rene med, at det har været en kæmpe udfordring og mange steder fortsat er det, at det har skabt travlhed i hverdagen, at forandringer kan skabe utryghed. Jeg tror fuldt og fast på, at det er rigtigt, som vi har grebet det an, at få utrygheden væk hurtigst muligt ved at få den her proces kørt igennem på relativt kort tid. Jeg har sådan set heller ikke hørt nogen i salen her i dag plædere for, at man skulle have trukket pinen ud.
Jeg tilslutter mig fuldt alle de rosende bemærkninger, og de kan foldes fra de ansatte ud til andre involverede. Jeg er enig med hr. Ole Stavad, som påpegede, at også de folkevalgte i landets kommuner og amter jo altså har trukket et stort læs her. På trods af at denne reform jo ikke blev født i fuld parlamentarisk enighed, må vi konstatere, at man rundtomkring i kommuner og amter fuldstændig tværpolitisk loyalt har gjort, hvad der skulle gøres for at indfri de forudsætninger, som reformen hviler på.
I det lys synes jeg godt man kan tillade sig at konstatere, at vi står med en meget vellykket reform. Selvfølgelig er det ikke alt, der fungerer fra dag et, men man må jo også i samme åndedræt tilføje, at hvis alt havde fungeret, var der ingen grund til at lave noget om. Det er sådan set netop derfor, vi gennemfører kommunalreformen. Se, når vi har den her debat i dag, er det, fordi der er afgivet en redegørelse, som udspringer af en forespørgselsdebat, vi havde tilbage i april måned, og så falder den her debat jo i øvrigt sammen med et beslutningsforslag fra oppositionen om nedsættelse af en kommission om lokalt selvstyre. Uden i øvrigt at foregribe den debat, selv om det er svært, for de er jo hinandens gensidige forudsætninger, så må jeg sige, at regeringen ikke kan støtte det beslutningsforslag. Sagen er, at det nu handler om det konkrete arbejde med at udfylde de rammer, som kommunalreformen giver, ikke om at nedsætte endnu en kommission. Som jeg også redegjorde for i den skriftlige redegørelse, står vi jo altså nu med en kommunalreform, hvor hovedelementerne er på plads: Vi har fået det nye danmarkskort, en ny opgavefordeling, finansierings- og udligningsreform, og kommunerne har fået tilført en lang række nye opgaver, som skaber mulighed for at skabe en langt mere sammenhængende opgaveløsning. Jeg glæder mig over, at der har været et meget stort flertal, der har stået bag - kan man sige - det nye danmarkskort, og jeg glæder mig også over, at en stor del af den lovgivning, som følger op på opgaveoverflytning, jo faktisk også hviler på et meget bredt flertal, og jeg glæder mig over, at det nye finansieringssystem, som ruster kommunerne til at kunne løse de fremtidige opgaver, også hviler på et bredt parlamentarisk grundlag, altså at der hen over midten i dansk politik har været mod og mandshjerte og viljestyrke nok til at tage de knubs, det altid vil give, når man flytter fra dem, der har meget, til dem, der har mindre. Vi må så konstatere, at det er oppositionen til venstre i salen, der har holdt sig uden for den del af arbejdet, der går ud på at sætte solidaritet igennem i praktisk virkelighed. Nu handler det så om at komme videre, og her er regeringen jo i løbende dialog med Kommunernes Landsforening om at sikre, at intentionerne nu også bliver ført ud i livet. Det er derfor, vi har afleveret en fælles status over de forberedelser, der har fundet sted, i form af to publikationer om status for kommunalreformens gennemførelse og det kommunale selvstyres vilkår på tærskelen til en ny struktur. Den redegørelse, jeg har afgivet - og jeg takker for de positive bemærkninger, som viderebringes til ministeriets embedsmænd om den kunstneriske kvalitet også her - hviler jo sådan set ikke på noget ministerielt skønmaleri, den hviler i høj grad på to dokumenter, som er et resultat af et fælles arbejde mellem ministeriet og kommunerne.
Så hvis vi ser lyst på tilværelsen med hensyn til de udfordringer i ministeriet, er det altså et lyssyn, som vi i høj grad har til fælles med kommunerne. Så kan det godt være, der er et mere mørkt syn i visse dele af oppositionen. Det lever vi og kommunerne så med.
En af visionerne bag kommunalreformen er jo at sikre, at de offentlige opgaver løses så tæt på borgerne som muligt, at skabe en mere brugerorienteret offentlig sektor, hvor kommunen bliver omdrejningspunkt. Det giver mulighed for at skabe sammenhæng i løsningerne. Det skaber i sig selv ikke sikkerhed for det, for det fordrer jo, at man i den enkelte kommune også indretter sig på en sådan måde, at de gamle myndighedsgrænser nu ikke genopfindes i kommunen i form af nye forvaltningsgrænser. Men der er skabt en mulighed, der også knytter sig til, at kommunerne nu kommer stærkere på banen på sundhedsområdet, ikke kun ved at skulle finansiere en del af indsatsen, men jo altså også ved lovgivningsmæssigt nu at skulle løfte hele forebyggelsessiden og hele genoptræningssiden.
Man kan vel sige det på den måde, at de gråzoner, som prægede den offentlig sektor, for en stor dels vedkommende er udvisket, og dem, det ikke har været muligt at udviske totalt, er der kastet lys på. De er farvelagt nu, sådan at borgerne meget mere entydigt ved, hvem der kan stilles til ansvar.
Det er jo i virkeligheden, når vi nu snakker demokrati, kan man sige, demokratiets første forudsætning, at man som deltager i debatten ved, hvor man skal orientere sig hen, hvem der har ansvaret. Det er blevet mere entydigt og skaber også en mulighed for, at kommunerne nu kan have en meget mere offensiv dialog med borgerne.
Jeg glæder mig over, at alt tyder på, at hele den her idé om at udvikle borgerservicecentre, at rykke myndighederne ud i marken, hvor borgerne bor, ser ud til at få et meget reelt indhold i langt de fleste af landets kommuner.
Jeg glæder mig i øvrigt også over, at den inspiration, som vi har givet i form af den særlige tænketank, der blev nedsat med Holbæks borgmester i spidsen, også synes at påvirke den måde, man tilrettelægger tingene på rundtomkring
i landets kommuner, hvor man nu eksperimenterer med borgerråd og brugerråd og landdistriktsråd og andre former for organisation, der skal sikre, at der nu bliver bygget bro mellem borgerne og det rådhus, der i sagens natur ligger lidt længere væk, end det gjorde før. Det tegner meget lovende og meget positivt. Så man kan sige, at der er skabt nogle forudsætninger for at gøre en god og decentral funderet offentlig sektor endnu bedre og endnu mere decentralt funderet. Men det stopper naturligvis ikke med denne reform. Det skal følges op, og det er regeringen også meget indstillet på. Det er sådan set også derfor, at vi nu har taget hul på hele kvalitetsreformen, som jo bl.a. handler om at få tydeliggjort, hvordan vi får størst mulig glæde ud af den kommunale forskellighed, det, man kunne kalde den lokalt funderede innovation. Blomster skyder nedefra, og hvis vi skal udvikle den offentlige sektor, skal det også ske nedefra, men det skal selvfølgelig gå hånd i hånd med, at vi også har et nationalt lovoverblik, at vi bliver bedre til at lære hinanden, at vi står vagt om borgernes retssikkerhed, og det er jo sådan set det dilemma, som hele debatten omkring det kommunale selvstyre kontra rækkevidden af statens beslutningskraft handler om, når det kommer til stykket. Vi har jo altså valgt en fremgangsmåde, som hviler på dialog, og bruger nu foråret i tæt dialog med faglige organisationer, med kommunerne, med regionerne til at få diskuteret, hvordan vi i virkeligheden altså konsoliderer og fremtidssikrer den decentrale danske model. Den er ganske enestående i international sammenhæng. Vi er med rette stolte over de stærke traditioner, vi har, for kommunalt selvstyre. Dem skal vi værne om, og det kræver altså, at vi får, jeg havde nær sagt operationaliseret hele den her diskussion om, hvordan balancen skal være mellem selvstyre, lokalt råderum på den ene side og nationalt indblik på den anden side. Regeringen ser gerne et øget kommunalt selvstyre afspejlet i øgede frihedsgrader for de kommunale institutioner og for kommunerne som sådan, men vel at mærke jo altså et større lokalt selvstyre, et større lokalt råderum, som forudsætter, at vi bliver mindre berøringsangste med hensyn til at måle og dokumentere, hvad der sker i den offentlige sektor. Det er frihed under ansvar, sådan som den konservative ordfører også var inde på det. Forudsætningen for at slippe metodefriheden løs er også, at vi skaber gennemsigtighed, så vi kan se, hvad det er for nogle metoder, der virker.
Derfor må jeg sige, at det er et helt galt spor, man går udad, når man i diskussionen om minimumkvalitetskrav i virkeligheden diskuterer processer og normeringer, altså forestiller sig, at Folketinget skal sidde og kloge sig på, hvor mange børn der går pr. pædagog, eller hvor mange pædagoger der går pr. barn, uden i øvrigt at have noget indblik i, hvordan børnepasningen lokalt konkret er organiseret, hvad det er for nogle børnegrupper, man skal lave tilbud til, hvad forældresammensætningen er, hvad kulturen er det pågældende sted. Det er at gå galt i byen, og den form for indskrænkning af det kommunale selvstyre medvirker regeringen ikke til.
Men en begavet form for mål- og rammestyring, hvor vi sætter mål op, som er klare og veldefinerede, og som efterlader kommunerne med handlefrihed til at nå dem på forskellig vis, vil vi meget gerne være med til at diskutere. Vi har jo sådan set allerede taget det første skridt med den seneste økonomiaftale med kommunerne, hvor vi nu erstatter hele den her tradition, vi har fået opbygget, om at lave udbudspolitik m.v. i den enkelte kommune, med en fælles forpligtende målsætning om, at andelen af konkurrenceudsatte opgaver skal øges fra 20 pct. til 25 pct. i 2010, men altså på en måde, som efterlader den enkelte kommune med frihed til sig selv at angribe opgaven, sådan som man nu synes det falder bedst i den enkelte kommune.
Det er sådan set vejen frem at lave mere mål- og rammestyring frem for detailstyring, at lade det gå hånd i hånd med dokumentation for, at kommunerne opfylder de fastlagte mål, og at understrege metodefriheden.
Det er, som jeg har sagt, selvfølgelig ting, der skal afvejes over for hinanden. Det er et dilemma. Kommunernes handlefrihed, som vi ønsker at værne om, forudsætter naturligvis også, at man bruger denne handlefrihed under ansvar. Hvis man skal sætte det lidt på spidsen, kan man sige, at det selvsagt ikke er holdbart med en situation, hvor lokalpolitikerne gladelig stiller op, når der skal klippes snore over, men bliver helt usynlige og forsvinder, hvis der opstår problemer på et område, sådan som vi f.eks. så det for nylig med den socialdemokratiske regionsrådsformand i Københavnsområdet, da det kom frem, at Herlev Sygehus ingenlunde var i stand til at opfylde de frister, som har været gældende i en årrække.
Det er klart, at hvis vi skal finde en bedre balance, og det vil regeringen gerne, mellem, hvad der sker lokalt, og med hvilken grad af detaljerigdom man blander sig her, så stiller det skærpede krav til det lokalforankrede politiske ansvar. Det stiller i øvrigt også krav til at få hævet, kan man sige, sagligheden i den nationale politiske debat.
Også her i dag måtte vi jo endnu en gang lægge ører til, at regeringen snyder på vægtskålen, når vi lovgivningsmæssigt sætter regler om en faldende forældrebetaling igennem, selv om udsagnet kommer direkte imod bedre vidende. Alle oplyste mennesker ved jo godt, at når vi har besluttet, at forældrebetalingen skal nedsættes fra 33 pct. til 25 pct., så følger ressourcerne også med, sådan som det er blevet bekræftet af Kommunernes Landsforening. At der så er kommuner, der af andre grunde prioriterer på skolefritidsområdet, som de har gjort, er jo sådan set deres sag.
Så er vi vel i virkeligheden derhenne, hvor vi skal gribe lidt i egen barm, for hvis alle disse flotte ord, som alle ordførerne har udtrykt her i debatten i dag, om vigtigheden af det kommunale selvstyre skal blive til andet og mere end flotte ord, så kræver det altså også, at vi fejer for egen dør og ikke skyder hinanden falske motiver i skoene.
Min konklusion på den første måned, der nu er gået med det nye kommunale Danmark, og i øvrigt også på debatten her i dag, er, at vi er meget, meget godt på vej, at det faktisk helt forbilledligt flot er lykkedes at få en ny struktur på plads, der indebærer, at 455.000 mennesker med et fingerknips har skiftet arbejdsgiver uden synderlige skavanker i driften.
Men vi er ikke i mål endnu. Det kræver målrettet arbejde først og fremmest udeomkring lokalt, men jo altså også nationalt, hvor jeg først og fremmest kan få øje på hele arbejdsindsatsen vedrørende kvalitetsreformen, som jo meget gerne skulle føre frem til et begavet sæt værktøj, som kan tages i brug både decentralt og centralt, og som sammen med selve reformen kan fremtidssikre det stærke danske decentralt forankrede kommunestyre.