Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 96) Forslag til Lov om ændring af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler (Modernisering af erhvervsgrunduddannelsen, målretning af produktionsskoler mod kompetencegivende uddannelse m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 26. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 13:

”Vil ministeren kommentere materiale fra EGU-koordinatorerne i Hovedstadsregionen, jf. L 96 – bilag 6, herunder hvad en genindførsel af AER-støtteordning på området vil koste? ”

 

Svar:

Egu-koordinatorerne i Hovedstadsregionen har i materialet kommenteret lovforslaget og stillet forslag til ændringer af lovforslaget.

 

For så vidt angår punkterne 1 – 4 og 6 i bilaget kan jeg i det hele henvise til min besvarelse af spørgsmål 1, idet der i realiteten er tale om en gentagelse af indholdet af koordinatorernes uopfordrede høringssvar.

 

En genindførelse af den tidligere AER-tilskudsordning er ikke mulig, idet den nuværende præmiering for oprettelse af ekstra pladser bygger på AER-lønrefusionsordningen, som ikke omfatter egu, fordi egu-elever ikke får løn men en offentligt finansieret skoleydelse under skoleundervisningen. Hvis præmieringsordningen kunne udstrækkes til at ligestille virksomheder, der har egu-elever, med virksomheder, der har erhvervsuddannelseselever, ville det medføre, at AER’s udgift til praktikpladspræmier årligt vil stige med ca. 5 mio. kr. til 2015 som følge af den forventede stigning i antallet af indgåede aftaler, jf. besvarelsen af spørgsmål 14.

 

Den forventede merudgift til praktikpladspræmie til virksomheder for merbeskæftigelse i egu-praktikpladser vil toppe med ca. 25 mio. kr. årligt i 2015. Merudgiften vil herefter gradvist falde og stabilisere sig på 5-10 mio. kr. årligt ved en årlig tilgang på til egu på ca. 3.000 elever. Hertil må påregnes særlige administrationsudgifter, fordi ordningen ikke vil kunne administreres på basis af AER-lønrefusionsordningen, jf. ovenfor.

 

En fuld statslig taxameterfinansiering af erhvervsgrunduddannelsen ligger uden for rammerne af dette lovforslag. Men det må tilføjes, at staten efter de gældende regler, som ikke ændres, afholder driftsudgifterne til de uddannelseselementer i den unges uddannelsesplan, som i øvrigt er finansieret af staten, fx dele af en erhvervsuddannelse.

 

Indførelse af regler om ulønnet praktik falder uden for lovforslagets rammer, men i det omfang kommunerne kan anvende løntilskud mv. som led i indsatsen for særligt udsatte grupper, kan sådanne ordninger eventuelt anvendes som forløber for oprettelse af en egu-uddannelsesplan for den enkelte særligt udsatte unge.

 

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder