Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

JHE/ J.nr.

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 19. december 2006

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. december 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 112 til L 80

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 112:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvordan den faktiske anskaffelsessum ved omdannelse efter kvote B fastsættes, og hvordan forestiller ministeren sig, at en friplejeboligleverandør, der har fået tilladelse til omdannelse af eksisterende ejendom til friplejeboliger efter kvote B, skal finansiere ydelser på nødvendige lån, hvor ydelsen er højere end de 3,4 % af den godkendte anskaffelsessum, som følge af § 44 kan opkræves hos lejerne?”

 

 

Svar:

 

Lovforslagets § 44 omhandler friplejeboliger, der er etableret ved nybyggeri eller ombygning efter den foreslåede kvote B.

 

Som det fremgår af bestemmelsen, kan kapitaludgifterne for de omhandlede boliger udgøre 3,4 pct. af den faktiske anskaffelsessum, dog højst 3,4 pct. af et beløb, der svarer til den maksimale anskaffelsessum for almene boliger.

 

Der vil blive fastsat regler i en bekendtgørelse for opgørelse af den faktiske anskaffelsessum for friplejeboliger etableret ved nybyggeri eller ombygning efter den foreslåede kvote B. Anskaffelsessummen vil skulle fastsættes som summen af de faktiske udgifter, der er medgået til at etablere boligerne. Det vil f.eks. sige udgifter til grundkøb, udgifter til materialer, håndværkerudgifter og omkostninger, svarende til reglerne for opgørelse af anskaffelsessummen for det almene byggeri. Den opgjorte faktiske anskaffelsessum skal godkendes af kommunen.

 

En godkendt anskaffelsessum sikrer en smidig og let sagsbehandling af klager fra lejerne over lejens størrelse. Når huslejenævnet således skal tage stilling til størrelsen af kapitaludgifterne, vil nævnet, efter at have fået forelagt dokumentation for den godkendte anskaffelsessum, umiddelbart kunne konstatere, om det er denne anskaffelsessum, der skal lægges til grund for beregningen, eller om det er den maksimale anskaffelsessum.

 

Kapitaludgifterne kan ikke overstige 3,4 pct. af den maksimale anskaffelsessum for alment byggeri. I det omfang de faktiske kapitaludgifter overstiger 3,4 pct. af den maksimale anskaffelsessum for almene boliger, må friplejeboligleverandøren af egne midler betale denne difference.

 

Det er en central målsætning for lovforslaget, at friplejeboligerne ikke skal være forbeholdt ældre med stor betalingsevne. Bestemmelserne i §§ 44 og 45 medvirker til at sikre dette.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Charlotte Markussen