Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 61 ad L 55 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål      
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. november 2006 fra Landsforeningen for Gylleramte, jf. L 55 - bilag 7.
Svar
Landsforeningen for Gylleramte stiller i sin henvendelse spørgsmål ved emner der vedrører lovforslaget (L 55) og emner der ligger ud over dette. Jeg svarer i nedenstående på alle de emner foreningen rejser, men skal gøre opmærksom på, at lovforslaget ikke regulerer naboretlige forhold og forhold vedrørende sundhedseffekter af husdyrgødning.
Overgangsbestemmelser
Lovforslagets overgangsbestemmelser tager udgangspunkt i, at så mange sager som muligt om etablering, udvidelse eller ændring bliver omfattet af de nye regler.
Den ændring, som Peter Gæmelke henviser til, er, at lovforslaget i forhold til høringsudgaven, er ændret således, at de ikke afsluttede sager ikke automatisk bortfalder den 1. januar 2007 og ansøger skal ansøge igen.
I stedet er det i det fremsatte lovforslag foreslået, at kommunen skal anse ansøgninger indgivet før 1. januar 2007 og som ikke er færdigbehandlet efter de gamle regler, som en ansøgning om godkendelse eller tilladelse efter de nye regler. Det påhviler herefter kommunalbestyrelsen at vurdere, om og i givet fald hvilke oplysninger ansøgningen mangler for at blive bedømt efter de nye regler. Kommunalbestyrelsen må på denne baggrund rette henvendelse til ansøger, der må vurdere om ansøgningen ønskes opretholdt.
For sager der er gået i gang i amterne, og som pr. 1. januar 2007 overføres til kommunerne, er det foreslået, at amtet skal sende verserende sager til kommunen. Kommunen skal så oplyse ansøger om, at sagen vil blive behandlet efter de nye regler og kommunen kan stille krav om, at ansøger bidrager med eventuelle supplerende oplysninger til det eksisterende ansøgningsmateriale.
Grunden til de foreslåede ændringer af overgangsbestemmelserne, er at præcisere og undgå enhver tvivl om, at allerede udarbejdet materiale og den inden 1. januar 2007 gennemførte forberedende sagsbehandling, i videst muligt omfang udnyttes ved afgørelse efter de nye regler og at færdigbehandlingen i så stor udstrækning som muligt baseres på allerede indhentede oplysninger. Herved undgås, at unødige udgifter pålægges den enkelte landmand, og det sikres at sagerne kan afgøres hurtigt.
Ved at fastholde et udgangspunkt om, at alle sager fra den 1. januar 2007 skal behandles efter de nye regler, undgås at kommunerne skal sætte sig ind i to forskellige regelsæt samtidig med, at de på grund af kommunalreformen får mange nye opgaver i forbindelse med miljøvurdering af husdyrbrug. En sagsbehandling efter både nye og gamle regler ville udgøre en stor administrativ belastning for de nye kommuner, og der ville være risiko for, at dette kunne forringe den samlede sagsbehandling.
Skærpede lugtkrav
Forslaget til lov om miljøgodkendelse af husdyrbrug med tilhørende bekendtgørelser og vejledning vil medføre nye skrappere afstandskrav for lugt. Kravene vil indebære, at de husdyrbrug der ligger meget problematisk ikke vil have mulighed for at udvikle sig med mindre de investerer meget i ny lugtreducerende teknologi og over en overskuelig årrække derfor må forventes at søge en mere hensigtsmæssig placering, eller at ophøre med produktionen i takt med den generelle strukturudvikling.
Kommunen har desuden mulighed for at gå ind og påbyde reduktioner af lugtgenerne fra et eksisterende husdyrbrug, hvis lugtgenerne efter et konkret skøn vurderes at være urimelige. Sådanne sager vil kommunen typisk tage op på baggrund af klager fra naboer.
Som supplement til den nye vejledning om miljøgodkendelse af husdyrbrug, vil Skov- og Naturstyrelsen inden årsskiftet udsende en ny lugtvejledning. Skov- og Naturstyrelsen har tidligere tilbudt Landsforeningen for Gylleramte et møde, hvor denne nye vejledning kunne gennemgås, og metoderne bag drøftes. Dette tilbud står stadig åbent.
Spørgsmålet om værditab på ejendomme beliggende tæt på husdyrbrug er behandlet som led i arbejdet med Nabogeneudvalgets første rapport fra januar 2004, (Redegørelse om anvendelsesområdet for naboretlige erstatningsregler m.v. i forbindelse med nabogener fra store husdyrbrug, dateret 25. september 2003 - udarbejdet af professor Orla Friis Jensen ved Aalborg Universitet). Miljøministeriet har i øvrigt ingen kompetence på dette felt, idet disse spørgsmål hører under de almindelige domstole.
Gylle og sundhed
I henvendelsen tages også sundhedsrisikoen ved at bo i områder med stor husdyrtæthed op, med ønske om at miljøministeren skal formidle, at der foretages en undersøgelse af, hvordan gylle påvirker mennesker og specielt naboers helbredstilstand.
Miljøstyrelsen har i 2005 udbudt forskningsmidler til projekter til belysning af eventuelle sammenhænge mellem udsættelse for miljøfaktorer og sundhed. Styrelsen er dog ikke bekendt med projekter til belysning af sammenhængen mellem bopæl i nærheden af husdyrbrug og sundhedsfaktorer.
Undersøgelse af sundhedstilstanden hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriets ressort, men Miljøministeriet vil naturligvis formidle denne henvendelse til sundhedsmyndighederne for at afklare, om der findes en sådan undersøgelse, og om der eventuelt er behov for at foretage en sådan undersøgelse i Danmark.