Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 59, ad L 55 - Forslag til lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 59
Af lovforslagets § 23, nr. 2, fremgår, at kommunen skal tage hensyn til områder, der er beskyttet mod tilstandsændringer, samt fredede områder. Betyder det, at kommunen skal foretage en individuel vurdering af ammoniakemissionens betydning fra en nyetablering, renovering eller udvidelse i forhold til områder beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3 samt fredede områder, selv om disse ikke er placeret i Natura 2000-områder eller er omfattet af bufferzonerne i lovforslaget? Skal kommunen stille vilkår, der sikrer mod en tilstandsændring af sådanne områder som følge af eutrofiering fra anlægget?
Svar
Husdyrloven afgrænser - i forhold til ammoniakbelastningen - de § 3 beskyttede naturtyper (dvs. naturtyper, der er beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3), der skal inddrages i vurderingen af en ansøgning om miljøgodkendelse. De § 3 beskyttede naturtyper, som ikke er indeholdt i definition af ammoniakfølsomme naturtyper i lovens § 7, inddrages som udgangspunkt ikke.
Uafhængigt af miljøgodkendelsesordningen skal der ske en særskilt vurdering af ansøgningens overensstemmelse med naturbeskyttelseslovens bestemmelse om, at der ikke uden dispensation må ske aktiviteter, som vil føre til tilstandsændringer i et § 3 område.
Ved vurderingen indgår om den konkrete etablering, udvidelse eller ændring af husdyrbruget har en umiddelbar og direkte virkning på området, hvorvidt aktiviteten har en konkret og varig karakter, hvor tæt på det beskyttede område den finder sted, samt om den specielt påvirker dette i modsætning til de omliggende områder generelt. Der skal normalt være tale om ændringer, der har en mere varig karakter.
For langt hovedparten af husdyrbrug vil det generelle krav til reduktion af ammoniakemission samt en miljøvurdering i forhold til de i § 7 nævnte områder være tilstrækkeligt til at sikre området imod en væsentlig negativ påvirkning. Der kan dog i enkelte tilfælde være andre konkrete behov f.eks. i forhold til de øvrige § 3 beskyttede naturtyper.
Der kan i forhold til disse fastsættes særlige vilkår efter § 29 stk. 2, jf. § 23, nr. 2. Det vil udover vilkår til beskyttelse af de beskyttede naturtyper også gælde vilkår vedrørende f.eks. særligt værdifulde naturområder i region- og kommuneplaner, skovnaturtyper, som er beskyttet af habitatdirektivet, fredede områder og områder som huser rødlistede og/eller fredede arter.