Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 310768 Dato: 4. december 2006
|
Folketingets Kirkeudvalg
«Email» |
|
Kirkeudvalget har ved brev af 30. november 2006 bedt om min besvarelse af spørgsmål 6 vedrørende Forslag til lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi og lov om domstolsbehandling af gejstlige læresager (Finansiering af præstestillinger m.v.) (L 53):
â€I forlængelse af svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 1 om præsters forkyndelsesfrihed bedes ministeren vurdere, om (der i teorien) ikke vil kunne sikres samme forkyndelsesfrihed som i dag ved en anden ansættelses- og afskedigelsesmyndighed end kirkeministeren? Ministeren bedes oplyse, hvordan forkyndelsesfriheden er sikret i f.eks. Sverige eller andre lande, hvor præsteansættelsen ikke sker i â€statenâ€.â€
Svar.
Nej, der kan efter min opfattelse næppe sikres samme forkyndelsesfrihed som i dag ved en anden ansættelses- og afskedigelsesmyndighed end kirkeministeren.
Til belysning af den svenske ordning kan jeg citere følgende fra artiklen â€Hvordan har de det derovre? Stat og Kirke i Sverige efter adskillelsen†af daværende domprovst Anders W. Svenningsen, Lund, i Roskilde Stiftsbog 2001 side 35 - 36:
â€Præsternes stilling – frihed og tryghed
For kirkens præster har den nye ordning i Svenska kyrkan fået til følge, at vi i dag er ansat af menighedsrådet, der altså er vor arbejdsgiver, og ikke mere stiftet, som det var før år 2000 (da stiftet officielt var statens kirkelige myndighed). Dette har fået mange præster til at reagere. Omkring 80% af præsterne var imod den ordning, der nu er indført, man var bl.a. bange for ikke at kunne være så fri i forhold til sin menighed som før. Har den så fået de negative følger man var bange for? Både ja og nej.
Jeg tror ikke, man kan sige at forkyndelsesfriheden har været i fare (endnu). Derimod synes jeg, at de menigheder, hvor der har været problemer mellem præst og f.eks. menighedsrÃ¥det, er blevet flere de sidste 20 mÃ¥neder. Der er faktisk 12 præster i Svenska kyrkan, der er blevet afsat siden 1.1.2000. Men sÃ¥ mÃ¥ man huske, at en præst ikke kan afsættes uden, at domkapitlet har givet tilladelse til det, og det er kun domkapitlet, der kan tage embede, â€vigningstjänsten†fra en præst, sÃ¥ han eller hun ikke kan være præst mere. Domkapitlet bestÃ¥r af biskop, domprovst, en repræsentant for stiftets præster og diakoner, en dommer og tre andre lægfolk. Ifølge Kyrkoordningen er sognepræsten ansat af, men ikke underordnet menighedsrÃ¥det, og denne uklarhed har givet anledning til mange konflikter om, hvem det egentlig er, der bestemmer, nÃ¥r man ikke kan blive enig: Er det menighedsrÃ¥dsformanden eller præsten? Vi har ogsÃ¥ mærket, at mange menighedsrÃ¥d vil markere, at nu er det dem, der bestemmer, og ikke mere stift eller biskop. F.eks. skal hver præst, der søger et embede â€behörigförklaras†af domkapitlet, der ogsÃ¥ skal foreslÃ¥, hvem der bør fÃ¥ embedet. Mange menighedsrÃ¥d har nærmest sat i system sÃ¥ netop ikke at tage den præst, domkapitlet synes er den bedste. For sÃ¥ viser man jo, at det skal vi nok selv afgøre.
Lidt mere om præsternes stilling. Kyrkoordningen giver egentlig kun to muligheder for domkapitlet, nÃ¥r mennesker klager over en præst: Enten at frikende ham eller hende eller at tage præsteembedet fra vedkommende. Man kan selvfølgelig udtale kritik, men en advarsel er det kun menighedsrÃ¥dene, der kan give præsten, og det er ikke godt – selv om domkapitlet ogsÃ¥ her skal give menighedsrÃ¥det tilladelse til at give præsten en advarsel (â€varningâ€). Stift og biskop har altsÃ¥ ikke rimelige muligheder for at tilrettevise en præst, hvis det skulle behøves. NÃ¥r nogen vil anke et eller andet kirkeligt spørgsmÃ¥l, er det for øvrigt ogsÃ¥ domkapitlet, der er ankemyndighed. Nok om dette.â€
Bertel Haarder
/Steffen Brunés