"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. november 2006 fra IT-Branchen, jf. L 50 - bilag 17."
Lovforslagets § 1, nr. 13 (sundhedslovens § 42 a og § 42 b) om adgangen til at indhente helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske systemer har givet anledning til, at en række organisationer, foreninger m.fl. har rettet henvendelse til Folketingets Sundhedsudvalg herom.
Det fremgår af henvendelsen fra IT-Branchen, at reguleringen af adgangen til at indhente elektroniske helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske patientjournaler (EPJ) rejser flere problemstillinger både i forhold til, hvilke sundhedspersoner der skal have adgang til at foretage opslag i EPJ, samt i forhold til, hvilke oplysninger i EPJ de pågældende sundhedspersoner skal have adgang til.
I det fremsatte lovforslag er der lagt op til, at læger, sygeplejersker og jordemødre skal have adgang til de elektroniske patientjournaler. Lovforslaget er udtryk for en afvejning af to hensyn. På den ene side hensynet til, at vi i sundhedsvæsenet udnytter de fordele, som elektroniske journaler indebærer med hensyn til at give hurtig adgang til relevante oplysninger om den enkelte patient. På den anden side er der hensynet til at sikre, at patienterne ikke skal føle sig utrygge ved, om for mange sundhedspersoner har adgang til for mange helbredsoplysninger mv.
Â
Jeg vil derfor fremsætte et ændringsforslag til den del af lovforslaget, der vedrører reguleringen af adgangen til at indhente helbredsoplysninger m.v. fra elektroniske systemer.
IT-Branchen rejser i henvendelsen til Folketingets Sundhedsudvalg endvidere en række øvrige spørgsmål.
For så vidt angår spørgsmålet om datainput henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 29 og nr. 65, hvor reglerne om journalføring beskrives.
Reglerne vedrørende patienters ret til aktindsigt i egne elektroniske patientjournaler er beskrevet i besvarelsen af spørgsmål nr. 89.
For så vidt angår problemstillingerne vedrørende dataansvar henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 15, 16 og nr. 42.
Adgangen til log-oplysninger er beskrevet i besvarelsen af spørgsmål nr. 24 og nr. 53. For så vidt angår on-line adgang til egen journal henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 52 og nr. 54.
For så vidt angår bemærkningerne vedrørende Medicinprofilen kan jeg oplyse, at adgangen til Medicinprofilens oplysninger er entydigt afgrænset i loven.
I lovforslagets § 1, nr. 26 (sundhedslovens § 157) er indsat en hjemmel til at give tandlæger adgang til oplysninger, der er registreret om en patient, når det er nødvendigt for behandlingen. Endvidere gives Sundhedsstyrelsen som led i sit tilsyn adgang til oplysninger, der er registreret om en patient, når dette er nødvendigt for tilsynet med lægers og tandlægers ordination af specifikke typer lægemidler, herunder afhængighedsskabende lægemidler og antipsykotika.
Jeg finder ikke anledning til at udvide adgangen yderligere.