J.nr. MST 502-00002

 

 

  

Den 6. november 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.

 

 

Spørgsmål 6

”Det fremgår af WHO-rapporten ”Health Aspects of Air Pollution, results from the WHO project: ”Systematic review of health aspects of air pollution in Europe””, juni 2004, side 7, at luftforureningen med NO2 generelt fører til en stigning i dødsfald, hospitalsindlæggelser, bronkitissymptomer, tilfælde af hoste og åndenød samt nedsat lungefunktion, særligt hos astmatikere. Ministeren bedes på den baggrund oplyse, hvilke konsekvenser disse oplysninger har for ministerens planer om især at reducere NO2-koncentrationen i de tætbefolkede områder i Danmark?”

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).

 

Svar     

På side 7 i samme rapport er der for kvælstofdioxid (NO2) anført, at stoffet tjener som en general indikator for trafikudstødning. I de uddybende kommentarer på side 12 kan man læse, at der er tvivl om omfanget af de sundhedsskadelige effekter, der kan tilskrives NO2 ved de forureningsniveauer, der er i EU. Jf. besvarelsen af spørgsmål 294 (alm. del 2005/06) er der nyere undersøgelser, der tyder på en selvstændig effekt i forhold til blandt andet udviklingen af børns lungefunktion, men omfanget er usikkert.

 

På baggrund af oplysninger om de sundhedsmæssige virkninger af luftforureningen i vores byer finder jeg det naturligt, at den primære indsats rettes imod luftforurening med partikler, herunder sodpartikler fra dieselkøretøjer, som jo anses for at være hovedansvarlige for de sundhedsskadelige effekter i forbindelse med trafikudstødning, og som udgør langt det største sundhedsproblem. Dette betyder ikke, at vi ikke skal følge situationen med hensyn til NO2 nøje og fortsat vurdere eventuelle tiltag. Derfor har jeg, som tidligere oplyst, blandt andet bedt Miljøstyrelsen om at foretage en vurdering af SCR-katalysatorer som virkemiddel i forhold til NO2-forureningen i de større byer.