|
|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 57 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 23. november.
Spørgsmål 57
â€Hvorledes kan ministeren konstatere følgende: â€Miljøstyrelsens arbejdsrapport viste, at eftermontering af SCR-katalysatorer pÃ¥ større fiskefartøjer giver sÃ¥vel den mest omkostningseffektive reduktion af NOx-udslip som det største velfærdsøkonomiske overskud blandt de analyserede tiltag.â€, jf. L 39 - svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 44, nÃ¥r der pÃ¥ side 9 i Miljøstyrelsens Miljøprojekt nr. 1104 2006 stÃ¥r følgende:
â€Prisen pÃ¥ de 85 kr. pr. kg NOx dækker alene de sundhedsmæssige skadesomkostninger og er derfor bl.a. afhængig af, hvor emissionen finder sted og af befolkningstætheden, hvor eksponeringen sker. Derfor er denne pris særlig usikker for de tiltag, der foregÃ¥r til havs, dvs. i sektorerne fiskeri og offshore.â€?â€
Jeg konstaterer ovenstående, da det er det der står i rapporten. Rapporten angiver ganske rigtigt, at der en usikkerhed på prissætningen af skadesvirkningen af NOX, og at denne usikkerhed er størst for de tiltag, der foregår til havs.
Skadesvirkningen af NOX skyldes især omdannelse af NOX til sekundære partikler. Dette er noget der sker over et vist tidsrum (dage) og dermed også over en vis afstand i forhold til kilden. Miljøstyrelsen vurderer ikke, at usikkerheden på prisen for skadesvirkningen af NOx er af et sådant omfang, at det vil påvirke den overordnede konklusion om, at SCR-katalysatorer på fiskefartøjer er et bedre tiltag end SCR-katalysatorer på tunge køretøjer set ud fra et velfærdsøkonomisk synspunkt i forhold til overholdelse af NEC-direktivet.