|
|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 53 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 23. november.
Spørgsmål 53
â€PÃ¥ baggrund af ministerens besvarelse af spørgsmÃ¥l 1, 16 og 27, bedes ministeren oplyse om, det ikke er korrekt, at flere miljøzoner i Danmark, end de i L 39 foreslÃ¥ede, vil skabe mere lige konkurrenceforhold for de danske vognmænd og dermed mere ensartede vilkÃ¥r?â€
Svar
Formålet med L 39 er at opnå en række miljø- og sundhedsmæssige fordele til gavn for borgernes sundhedstilstand.
For så vidt angår det konkurrencemæssige aspekt, har der ved udarbejdelsen af L 39 været lagt vægt på, at forslagets konsekvenser for de konkurrencemæssige forhold mellem indenlandske og udenlandske er i overensstemmelse med EU-retten, jf. nærmere herom i lovbemærkningerne afsnit 7. Det bemærkes i øvrigt, at Konkurrencestyrelsen i forbindelse med høringen af lovforslaget har tilkendegivet, at de ikke har bemærkninger.
Som nærmere beskrevet i lovbemærkningerne, jf. afsnit 4, i L 39 er det lagt til grund, at der i 2006 vurderes at være ca. 53.000 tunge køretøjer i Danmark. Hvis alle fem kommuner etablerer miljøzoner, er det lagt til grund, at ca. 14.000 køretøjer forventes at få monteret partikelfilter. I lyset heraf må det som udgangspunkt vurderes, at de konkurrencemæssige forhold for indenlandske køretøjer ikke nødvendigvis vil blive mere lige, hvis der etableres flere miljøzoner.