J.nr. MST 502-00002

 

 

  

Den 27. november 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 52 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 23. november.

 

Spørgsmål 52

”Ud fra hvilken konkret dokumentation skriver ministeren følgende to udsagn om antallet af partikler, dvs. primært de ultrafine partikler:

”Krav om partikelfilter på Euro 4 køretøjer, dvs. nye køretøjer indregistreret fra 1. oktober 2006 er efter Miljøstyrelsens opfattelse ikke velbegrundet ud fra den nuværende viden om partikeludslip fra disse køretøjer.”, jf. L 39 - svar på spørgsmål 18, og ”De hidtidige erfaringer siger, at når partikelmassen falder, falder partikelantallet også, uden at der dog er tale om en fast sammenhæng mellem de to forskellige mål.”, jf. L 39 svar på spørgsmål 20?”

 

Svar

Miljøstyrelsen følger løbende med i den ny viden om forurening fra motorkøretøjer, herunder især luftforurening med partikler. Dette sker både i forbindelse med konferencer, kurser og møder i ekspertgrupper i EU og FN regi.

 

De hidtidige målinger viser en nedgang både i massen og antallet af partikler, der udsendes fra Euro 4 og Euro 5 i forhold til Euro 3. En reference for sådanne målinger er angivet i svaret på spørgsmål 19 (L 39).

 

Svaret på spørgsmål 20 understreger, at der ikke er et fast forhold i mellem nedgangen i partikeludslippet målt efter vægt og efter antal.