|
|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 52 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 23. november.
Spørgsmål 52
â€Ud fra hvilken konkret dokumentation skriver ministeren følgende to udsagn om antallet af partikler, dvs. primært de ultrafine partikler:
â€Krav om partikelfilter pÃ¥ Euro 4 køretøjer, dvs. nye køretøjer indregistreret fra 1. oktober 2006 er efter Miljøstyrelsens opfattelse ikke velbegrundet ud fra den nuværende viden om partikeludslip fra disse køretøjer.â€, jf. L 39 - svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 18, og â€De hidtidige erfaringer siger, at nÃ¥r partikelmassen falder, falder partikelantallet ogsÃ¥, uden at der dog er tale om en fast sammenhæng mellem de to forskellige mÃ¥l.â€, jf. L 39 svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 20?â€
Miljøstyrelsen følger løbende med i den ny viden om forurening fra motorkøretøjer, herunder især luftforurening med partikler. Dette sker både i forbindelse med konferencer, kurser og møder i ekspertgrupper i EU og FN regi.
De hidtidige målinger viser en nedgang både i massen og antallet af partikler, der udsendes fra Euro 4 og Euro 5 i forhold til Euro 3. En reference for sådanne målinger er angivet i svaret på spørgsmål 19 (L 39).
Svaret på spørgsmål 20 understreger, at der ikke er et fast forhold i mellem nedgangen i partikeludslippet målt efter vægt og efter antal.