Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.
Spørgsmål 18
â€Der ønskes ministerens kommentar til artikler og foredrag af Andreas Mayer, som pÃ¥viser, at tunge køretøjer, der overholder bÃ¥de Euro 4 og Euro 5 kravene, kan udlede høje værdier af ultrafine partikler (partikelantal), jf. L 39 - bilag 4 og 5.â€
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).
Svar
Krav om partikelfilter på Euro 4 køretøjer (dvs. nye køretøjer indregistreret fra 1. oktober 2006) er efter Miljøstyrelsens opfattelse ikke velbegrundet ud fra den nuværende viden om partikeludslip fra disse køretøjer.
De tilgængelige målinger af partikeludslippet fra Euro 4 og Euro 5 viser, at disse køretøjer udsender mellem 80 og 90 % færre partikler end Euro 3.
Et krav om partikelfiltre med det formål at fjerne de sidste 10-20 % af partikeludslippet vil være meget dyrt og den sundhedsmæssige gevinst vil være begrænset.
Målingerne på Euro 4 og 5 viser en nedgang både målt efter vægt og antal af ultrafine partikler.
Der er således ingen grund til at tro, at der skulle være et særligt problem mht. ultrafine partikler og Euro 4.
Materialet fra Andreas Mayer ændrer ikke på disse konklusioner. De resultater, der præsenteres i artiklen, er desværre vanskelige at fortolke kvantitativt, da de kun vises på figurer og ikke i tabeller med angivelse af de absolutte reduktioner, der opnås i forhold til Euro 3 uden filter. Men ud fra de målinger, der er vist i figur 3 på side 5 i bilag 5, ses det, at Euro 4 og 5 generelt forurener mindre end Euro 3, som det også er tilfældet i de tidligere studier refereret ovenfor. I målingen ved fuld effekt ligger Euro 5 dog over Euro 3 for de fleste partikelstørrelser. Dette er bemærkelsesværdigt og Miljøstyrelsen vil løbende følge de erfaringer, der opnås med målinger af emissionen fra Euro 4 og Euro 5 køretøjer med henblik på at kunne vurdere den faktiske forurening fra disse køretøjer.
Jeg er indstillet på, at det kan vise sig nødvendigt at kræve yderligere skærpelser i emissionskravene for tunge køretøjer, når Kommissionen fremsætte sit forslag til Euro 6 for disse køretøjer.