Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.
Spørgsmål 13 
â€Hvorfor stilles der ikke i lovforslaget krav om anvendelse af SCR-katalysatorer til tunge køretøjer, nÃ¥r dette tiltag kan fjerne ca. halvdelen af de 7.000 tons kvælstofoxider, som Danmark har forpligtet sig til at reducere sin samlede NOx-emission med inden 2010 for at leve op til EU’s NEC-direktiv (2001/81/EF)?"
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF)
Svar
I Miljøstyrelsens rapport om Danmarks muligheder for at reducere emissionen af NOx og de økonomiske konsekvenser er der undersøgt 23 tiltag på landfaste kilder og en række tiltag i offshoresektoren. Tiltagene er vurderet uden hensyn til, om der vil være forhold, der stiller sig hindrende i vejen for at benytte tiltaget. En væsentlig parameter til rangordning af tiltagene vil være den såkaldte skyggepris angivet som omkostninger pr. reduceret mængde NOx. Ud fra den prioritering kommer SCR på tunge køretøjer med en skyggepris på 73 kr. pr. kg NOx ind på en 10. plads af de 23 tiltag, og ligger således i den tunge del af tiltagene. Hertil kommer – som jeg har gjort rede for i besvarelse af spørgsmål 293 (alm. del 2005/06) – en række tekniske og organisatoriske forhold omkring eftermontering af SCR på tunge køretøjer, der gør at tiltaget må anses for ikke at være operationelt i dag.