Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 39) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 27. oktober 2006.
Spørgsmål 1
â€Ministeren bedes redegøre for den sundhedsfaglige og erhvervsøkonomiske dokumentation, der ligger til grund for følgende citat fra Miljøstyrelsens høringsnotat, jf. L 39 – bilag 1: â€Indførelse af miljøzoner i mindre byer end de i lovforslaget nævnte fem kommuner vil dels indebære meget smÃ¥ sundhedsmæssige konsekvenser, og dels være forbundet med betydelige erhvervsøkonomiske omkostninger.â€
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).
Svar
Jo større et tætbefolket område, der ligger rundt om en miljøzone med krav om partikelfiltre, jo større vil sundhedseffekten være i forhold til antallet af monterede filtre.
I forbindelse med den første redegørelse om indførelse af partikelfilterkrav på tunge køretøjer i Danmark (Partikelfiltre på tunge køretøjer, Færdselsstyrelsen, juni 2001) lavede Danmarks Miljøundersøgelser en analyse af effekten af et sådant krav i danske byer med forskellig størrelse (DMU rapport 358). På side 12 fremgår det af figur 4, at effekten i byer på mellem 100.000 og 500.000 indbyggere vil være knap 60 % af effekten, der opnås i København, mens effekten i helt små byer kun vil være mellem 5 og 10 % af det, der vil kunne opnås ved krav om partikelfiltre på tungekøretøjer i København.
På baggrund af blandt andet denne analyse har Miljøstyrelsen vurderet, at en miljøzone i København og Frederiksberg vil give en samfundsøkonomisk overskud, mens miljøzoner i Odense, Ålborg og Århus vil give et mindre samfundsøkonomisk underskud. Miljøzoner i mindre byer ville give et større samfundsøkonomisk underskud.
Endvidere ville indførelse af miljøzoner i mange danske byer kunne ses som en omgåelse af EU reguleringen af luftforurening for køretøjer, i det kravet ville nærme sig et generelt krav om eftermontering af filtre på køretøjer, der allerede har en EU miljøgodkendelse.