|
|
|
Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K |
Dato            8. november 2006 J. nr. 200-8  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 31. oktober 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 5, som jeg hermed skal besvare.
"I hvilket omfang kan de rammer, der gives lufthavnene til at forhandle med selskaberne selv og f.eks. lave incitamentsmodeller, have en forvridende virkning mellem forskellige typer af trafik- og kundegrupper.â€
Lufthavne med under 10 mio. passagerer årligt kan – som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget - vælge reguleringsmodel, dvs. om taksterne skal baseres på en sammenhæng mellem indtægter og udgifter (en omkostningsrelateret model) eller en incitamentsskabende model. Det giver lufthavnene mulighed for en mere fleksibel takstfastsættelse.
Dette forudsætter, at brugerne inddrages gennem obligatoriske brugerkonsultationer, hvorved brugerne tildeles en aktiv rolle i takstfastsættelsen og dermed vil kunne dæmme op for evt. konkurrenceforvridning.
Det bemærkes, at Statens Luftfartsvæsen skal godkende de enkelte takster og sikre, at de ligger inden for rammerne af den internationale luftfartsorganisation ICAO’s anbefalinger, herunder at de er ikke-diskriminerende og gennemskuelige.
Flemming Hansen