Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. november 2006

J. nr.           200-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30. oktober 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 3, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  3:

 

"Ministeren bedes uddybe sine kommentarer til de bekymringer, som flere af høringssvarene har m.h.t. § 71.”

Svar:

 

Formålet med lovforslaget er ikke mere regulering eller mere detaljeret regulering af lufthavnstaksterne, men at modernisere og præcisere retsgrundlaget for lufthavnenes opkrævning af betaling hos luftfartsselskaberne for benyttelse af lufthavnene efter § 71 og samtidig  at skabe størst mulig konkurrence indenfor en ramme, der sikrer fair og lige vilkår. Hvis denne målsætning skal kunne realiseres, må der være mulighed for økonomiske sanktioner, hvis reglerne ikke overholdes.

På de områder, hvor der reelt ikke er konkurrence eller mulighed herfor, er det nødvendigt med regulering.

 

Det gælder også muligheden for at prisdifferentiere. Hvis en lufthavn vil prisdifferentiere, skal det ske på lige vilkår, så der ikke sker konkurrenceforvridning. Udgangspunktet er således, at luftfartsselskaber, der modtager den samme ydelse, også skal betale det samme.

 

Det vil således fortsat være muligt at få godkendt prisdifferentiering i lufthavnenes takstregulativer. Forudsætningen er, at taksterne - – som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget -  er omkostningsrelaterede, ikke diskriminerende, og at ordningen er gennemsigtig. Desuden skal ordningen være i overensstemmelse med EU Kommissionens retningslinjer på området.

 

Sigtet med ændringen af luftfartsloven er at skabe grundlag for, at lufthavne, der opkræver takster, der ikke er godkendt af Statens Luftfartsvæsen, vil kunne idømmes bødestraf. Det gælder også i de tilfælde, hvor der er tale om ulovlig prisdiskriminering.

 

Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål 2.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen