Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 6. december 2006 (Ad. L 28) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 47:
Spørgsmål 47:
â€Vil ministeren kommentere artiklen â€Juraprofessor revser ny fødevarelov†bragt i Altinget den 5. december 2006?â€
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg henholder mig:
â€I artiklen fremstÃ¥r det som om, at bødedifferentiering efter virksomhedernes størrelse og omsætning er et nyt forslag, som er indeholdt i lovforslag L 28. Denne opfattelse synes i øvrigt at være ret udbredt.
Det er imidlertid ikke korrekt. Bødedifferentiering efter virksomhedernes omsætning blev vedtaget ved seneste ændring af fødevareloven i 2005, jf. fødevarelovens § 60, stk. 5, og trÃ¥dte i kraft den 1. januar 2006. Lovforslag L 28 har sÃ¥ledes intet med differentiering af bødestørrelser efter virksomhedsÂstørrelse og –omsætning at gøre og ændrer ikke ved praksis pÃ¥ omrÃ¥det.
I artiklen synes det endvidere forudsat, at anvendelse af kriteriet antal ansatte ved fødevaremyndigheÂderÂÂnes fastsættelse af administrative bøder er helt uafhængig af virksomhedens omsætning, som er det kriterium, som nævnes direkte i fødevarelovens § 60, stk. 5.
Dette er heller ikke tilfældet. Som det også fremgår af bl.a. besvarelsen af Udvalgets spørgsmål 42, hvortil der henvises, anvendes antal ansatte netop som indikator for virksomhedens omsætning.
Fødevaremyndighederne kan ikke i alle tilfælde få de nødvendige oplysninger om virksomhedernes omsætningstal. Fødevarestyrelsen har på den baggrund - efter drøftelser med fødevareregionerne - vurderet, at antal ansatte i virksomheden er en god indikator for virksomhedens omsætning. I de fleste tilfælde giver antal ansatte et realistisk billede af, om virksomheden størrelsesmæssigt og omsætningsmæssigt kan betragtes som lille, mellemstor eller stor. Da Fødevarestyrelsen ifølge interne retningslinjer ikke forhøjer normalbødestørrelsen med mere end enten 50% eller 100% på grund af skærpende omstændigheder - og således heller ikke ville gøre det, selvom de konkrete omsætningstal var tilgængelige – finder styrelsen, at forhøjelsen af normalbødestørrelsen efter antal ansatte i virksomheden som regel tilsvarer den forhøjelse, som ville ske, hvis de konkrete omsætningstal var tilgængelige for fødevaremyndighederne. Fødevarestyrelsen er af den opfattelse, at man derved i videst muligt omfang forsøger at ramme den bødestørrelse, som domstolene ville komme frem til.
Det er imidlertid vigtigt at bemærke, at antallet af medarbejdere ikke substituerer begrebet â€omsætningâ€. Forvaltningen skal leve op til det sÃ¥kaldte officialprincip i forvaltningsretten, hvilket indebærer, at forvaltningen skal træffe sin afgørelse om rette bødestørrelse pÃ¥ et sagligt og tilstrækkeligt grundlag. SÃ¥fremt fødevaremyndighederne nÃ¥r frem til, at der er andre indikatorer for sÃ¥ vidt angÃ¥r virksomhedens størrelse, aktivitetsniveau mv., der taler for, at omsætningen er højere eller lavere end antallet af ansatte afspejler, er myndighederne forpligtet til at tage disse indikatorer i betragtning for at nÃ¥ frem til en korrekt afgørelse. Â
Â
Det er væsentligt at understrege, at forhøjelse af bødestørrelsen i administrative bødeforlæg pÃ¥ grund af virksomhedens omsætning, som vurderet pÃ¥ baggrund af antal ansatte, fremgÃ¥r specifikt af bødefÂorlægget. Virksomheden har sÃ¥ledes mulighed for at rette henvendelse til fødevareregionen, hvis den er uenig i grundlaget for forhøjelsen, hvorefter regionen vil revurdere spørgsmÃ¥let.
Hvis regionen fastholder bødestørrelsen, har virksomheden mulighed for at fÃ¥ spørgsmÃ¥let om bødeÂstørrelse, herunder forhøjelse pÃ¥ grund af omsætning, prøvet ved domstolene, jf. nærmere herom i besvarelsen af Udvalgets spørgsmÃ¥l 46.â€
Â
Lars Barfoed
/ Thomas Elvensø