|
København, den 25. september 2007  |
Folketingets Finansudvalg har ved skrivelse af 10. september 2007 anmodet om min besvarelse af spørgsmål 5 ad L 219 Forslag til lov for finansåret 2008 vedr. § 24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af finansministeren (Thor Pedersen).
Spørgsmål 5:
â€Ministeren bedes redegøre for de kontrolforanstaltninger, som eksisterer og som forventes iværksat i forhold til de kontrolmæssige forpligtelser, som knytter sig til EU’s fælles fiskeripolitik.â€
Svar:
Rammerne for den fælles fiskeripolitik er fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik (Grundforordningen).
Den fælles fiskeripolitik omfatter bevarelse, forvaltning og udnyttelse af levende akvatiske ressourcer, akvakultur og forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter, for så vidt disse aktiviteter udøves på medlemsstaternes område eller i EU-farvand eller af EU-fartøjer eller, med forbehold af flagstatens primære ansvar, af borgerne i medlemsstaterne.
Den fælles fiskeripolitik skal sikre, at de levende akvatiske ressourcer udnyttes på en økonomisk, miljømæssigt og socialt bæredygtig måde.
EU’s kontrol og håndhævelsesordning, Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12. oktober 1993 om indførelse af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik,
omfatter foranstaltningerne til bevarelse og forvaltning af ressourcerne, strukturforanstaltningerne samt foranstaltningerne under den fælles markedsordning.
Foranstaltningerne til bevarelse og forvaltning af ressourcerne omfatter kontrol, inspektion og overvågning af alle fiskeriaktiviteter, herunder fiskeri, omladning, landing, afsætning, transport, oplagring af fiskerivarer samt registrering af landinger og salg.
Medlemsstaterne træffer de fornødne inspektions- og håndhævelsesforanstaltninger til at sikre, at reglerne i den fælles fiskeripolitik overholdes på deres område eller i farvande under deres højhedsområde eller jurisdiktion. De træffer også håndhævelsesforanstaltninger for fiskeri, der udøves uden for EU-farvande af EU-fartøjer, der fører deres flag, og af deres borgere.
De trufne foranstaltninger skal være veldokumenterede, effektive og stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen.
I denne forbindelse skal jeg understrege, at medlemsstaterne er forpligtet til at samarbejde både med hinanden og med tredjelande for at sikre, at reglerne i den fælles fiskeripolitik overholdes, idet man skal bistå hinanden og tredjelande i det omfang, det er nødvendigt for at sikre, at reglerne overholdes.
Ved kontrol og inspektion i forbindelse med grænseoverskridende fiskeri skal medlemsstaterne sørge for, at deres foranstaltninger samordnes. Med henblik herpå skal medlemsstaterne udveksle fiskeriinspektører.
Som udgangspunkt er EU-forpligtelserne forholdsvist bredt formuleret, idet der fastsættes krav om, at medlemsstaterne skal sørge for, at der foretages en effektiv kontrol og inspektion, og at reglerne i den fælles fiskeripolitik håndhæves effektivt.
Det er først inden for de senere Ã¥r, at man med genopretningsplanerne for visse bestande har udpeget omrÃ¥der med særlige behov og pÃ¥lagt medlemsstaterne EU-forpligtelser med konkrete mÃ¥l og frekvenser for kontrol i form af â€bench-marksâ€. Disse bench-marks er hovedsageligt fokuseret pÃ¥ kontrol i forbindelse med landingen, herunder overværelse af vejning af den landede mængde, men ogsÃ¥ med markedsføringen. Medlemsstaterne giver sÃ¥ledes forpligtelse til en mere præcist defineret kontrolforpligtelse.
Â
For Danmarks vedkommende har fastsættelsen af bench-marks, bl.a.[1] været relevant i forbindelse med genopretningsplanen for torsk i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat.
Der er følgende bench-marks for Nordsøen, Skagerrak og Kattegat:
1) Inspektion i havn (generelt 20 vægtprocent af torskelandingerne på alle torskelandingspladser eller mindst én inspektion inden for en tremåneders periode for et antal fartøjer, der tegner sig for 20 % af torskelandingerne eller så det med 95 % nøjagtighed kan skønnes, hvor store mængder af torsk, der er landet).
2) Afsætning (inspektion af 5 % af de mængder torsk, der udbydes til salg på fiskeauktionerne).
3) Inspektion til søs: Fleksible mål, der skal fastsættes efter en tilbundsgående analyse af fiskeriet i hvert enkelt område. Målene for inspektion til søs vedrører antallet af inspektionsdage til søs i området, eventuelt med separate mål for bestemte underområder.
4) Overvågning fra luften: Fleksible mål, der skal fastsættes efter en tilbundsgående analyse af fiskeriet i hvert enkelt område og under hensyntagen til de ressourcer, som medlemsstaten har til rådighed.
I genopretningsplanerne for torsk er der ligeledes en forpligtelse til at foretage stikprøvebaseret kontrol af transporter af fisk, men uden nærmere angivelse af bench-marks.
Der er ligeledes bench-marks i forbindelse med fiskeriet efter sild, makrel og hestemakrel. For sild, makrel og hestemakrel skal der kontrolleres mindst 15 % af de landede mængder og mindst 10 % af antallet af landingerne.
Det gælder videre, at der i forbindelse med usorterede landinger fra industrifiskeriet i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat er en forpligtelsen til at udarbejde et stikprøvebaseret overvågningsprogram.
For det usorterede fiskeri, hovedsagelig sild og brisling, eksisterer en lignende forpligtelse for Østersøen.
Der er ligeledes bench-marks ved kontrol af fiskeri i visse regionale fiskeriorganisationer, f.eks. NAFO[2] og NEAFC[3].
Alle landinger af fangster fra NAFO-omrÃ¥det skal kontrolleres (100 % kontrol). For landinger og omladninger af frosne fisk fra NEAFC er kravet 15%. Fra begge omrÃ¥der ligger der, særligt for â€sortlistede UUU-fartøjer4†en kontrolforpligtelse med 100 % kontrol og afvisning af fartøjet, hvis det ikke kan dokumentere, at tingene er i orden.
Der er i forsommeren 2007 til iværksættelse i 2008 vedtaget nye kontrolkrav på fællesskabsplan, hvis ressourcemæssige konsekvenser endnu ikke er fuldt klarlagte. Det drejer sig om:
Endvidere skal der ske en 50 % reduktion i saltvandsfiskeriet regnet fra den 1. juli 2009 gennemført gradvist over en periode på 5 år, dog med 15 % reduktion om året de 2 første år.
Implementeringen af forslaget vil bl.a. medføre en forøget kontrol af ålefiskeriet og af foranstalt-ningernes gennemførelse.
Det er min vurdering, at der med disse nye initiativer er taget et betydeligt skridt for at sikre bæredygtige bestande.
Eva Kjer Hansen
                                                                                      / Aase Thusholt-Madsen