Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 26. september 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Sundhedspolitisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-12106-258
|
"Hvornår forventes EPJ-systemet at fungere, og hvornår forventes systemet, at kunne fungere sammen med den primære sundhedssektor?"
Som det er Finansudvalget bekendt, har Deloitte Business Consulting pÃ¥ opdrag fra bestyrelsen for den nationale EPJ-organisation, som siden har skiftet navn til â€Sammenhængende Digital Sundhed i Danmarkâ€, gennemført et eksternt review af hidtidige EPJ-arbejde. Dette review blev besluttet gennemført med økonomiaftalen for 2007, og er i forbindelse med offentliggørelsen i april 2007 sendt til Finansudvalgets orientering.
Af reviewet fremgår det blandt andet, at en lang række forskellige it-systemer i det danske sundhedsvæsen samlet set skaber det, som sædvanligvis betegnes "elektroniske patientjournaler". Ligeledes fremgår det, at der i det danske sundhedsvæsen er opnået en række resultater og vigtige erfaringer, som kan udnyttes i tilrettelæggelsen af den videre udvikling.
Fremadrettet skal reviewet danne grundlag for udarbejdelsen af en ny og revideret it-strategi for sundhedsvæsenet med fremtidige målsætninger og indsatsområder. Den nye organisation er i fuld gang med dette arbejde, og undervejs involveres en lang række interessenter, faglige organisationer, regioner, kommuner mv. i processen. I tilknytning til strategien udarbejdes konkrete handlingsplaner og en ny tidsplan på baggrund af målsætningerne i strategien.
Den nye it-strategi sundhedsvæsenet forventes færdiggjort inden udgangen af 2007 og dermed inden den gældende strategi – National IT-strategi for sundhedsvæsenet 2003-2007 – udløber. Herefter vil der formentlig værebedre forudsætninger for at sige noget nærmere om den videre udvikling af EPJ og sundheds-it i det hele taget.
I forhold til spørgsmÃ¥let om kommunikation mellem sektorer vil jeg i øvrigt bemærke, at vi allerede i dag har opnÃ¥et en række resultater med it-løsninger, som bidrager til effektivitet og sammenhæng i det danske sundhedsvæsen. Det gælder eksempelvis i forhold til udveksling af data pÃ¥ tværs af sektorer, fx mellem praktiserende læger og sygehuse ved indlæggelser og udskrivninger af patienter. Det kan her nævnes, at der hver mÃ¥ned sendes ca. 3.5 mio. standardiserede meddelelser mellem sektorerne i det danske sundhedsvæsen – eksempelvis recepter, epikriser mv. Det svarer til i omegnen af 70-80 % af den samlede â€papirkommunikation†mellem aktørerne i sundhedsvæsenet.