Â
Christiansborg |
|
Ministeren bedes oversende de tabeller på FL 2007, der svarer til tabellerne på FFL 2008 s. 185 og 187, men med anvendelse af de forudsætninger, der er anvendt på FFL08.
Forudsætningerne for de konkrete udgifter og indtægter, der indgår i opgørelsen af Arbejdsmarkedsfonden er arbejdsmarkedsfondsloven. Forudsætningerne er dermed de samme ved opgørelsen af FFL2007, FL2007 og FFL08, da arbejdsmarkedsfondslovens §1-4 ikke er ændret i perioden.
Arbejdsmarkedsfondens balance opgøres ifølge arbejdsmarkedsfondsloven en gang om året ved finanslovsforslaget i august på baggrund af skøn over indtægter og udgifter i Arbejdsmarkedsfonden ved finanslovsforslaget. Arbejdsmarkedsbidraget for 2007 fastsættes på baggrund af skøn ved finanslovsforslaget for 2007 i august 2006. Arbejdsmarkedsbidraget for 2008 er ligeledes fastsat på baggrund af skøn ved finanslovsforslaget for 2008 i august 2007.
Loven siger meget klart, at Arbejdsmarkedsfonden for 2007 opgøres i august 2006. Men spørgsmålet forstås sådan, at Arbejdsmarkedsfondens balance for 2007 skal opdateres med skøn for august 2007 med den nye viden og opdaterede skøn, der er kommet til siden august 2006.
Opdatering af skøn fra december 2006 med ny viden fra august 2007
Skønnene over de konkrete udgifter og indtægter er ændret fra FL2007 til FFL2008. Der udarbejdes ikke en ny balance ved ændringsforslaget til finansloven, idet fastlæggelsen af arbejdsmarkedsbidraget for det efterfølgende år som nævnt sker ved FFL. Der blev imidlertid opgjort en ny balance ved ændringsforslaget til finansloven for 2007 i november 2006, jf. svar på spørgsmål nr. 829 af 15. november 2006.
Spørgsmålet er fortolket således, at balancen i Arbejdsmarkedsfonden i årene 2005-2010 i svar på spørgsmål nr. 829 af 15. november 2006 ønskes opdateret på grundlag af de skøn for ledighed, beskæftigelse mv., som ligger til grund for FFL08.
Arbejdsmarkedsfondsloven er ikke ændret siden opgørelsen af balancen ved ændringsforslaget til finansloven for 2007. Forudsætningerne for opgørelsen af Arbejdsmarkedsfondens balance ved FFL08 er derfor de samme som ved opgørelsen af FL07 og FFL07.
Der er imidlertid ændret i skønnene over ledighed og beskæftigelse, som har betydning for Arbejdsmarkedsfondens udgifter og indtægter siden FL07. Skønnet over ledigheden i 2007 er nedjusteret med 14.000 personer fra december 2006 til august 2007, mens skønnet over beskæftigelsen i 2007 er opjusteret med 54.000 personer fra december 2006 til august 2007.                 Â
På grundlag heraf kan overskuddet i 2007 opgøres til ca. 9 mia. kr., når skønnene i august 2007 lægges til grund, jf. tabel 1. Overskuddet i 2007 blev opgjort til ca. 3 mia. kr. ved ændringsforslaget til finansloven for 2007. Opjusteringen i overskuddet skyldes primært ændrede skøn for beskæftigelse og ledighed, der påvirker skønnene for aktiv beskæftigelsesindsats, dagpengeudgifter og arbejdsmarkedsbidraget. Samlet set indebærer ændrede skøn for dagpengeudgifter, aktiv beskæftigelsesindsats og arbejdsmarkedsbidraget isoleret set, at overskuddet stiger med ca. 6 mia. kr. i forhold til skønnet ved ændringsforslaget til finansloven for 2007.
Der udarbejdes ikke nye skøn for størrelsen af alle de konkrete konti i Arbejdsmarkedsfonden i 2007 ved FFL08. Nye skøn for udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge og indtægterne fra arbejdsmarkedsbidrag fremgår imidlertid af Økonomisk Redegørelse 2007. Indtægterne fra tilbageføring af grønne afgifter kan beregnes med udgangspunkt i forudsætningerne om grundlaget for lønmodtagerbidraget fra august 2007. For de øvrige konti tages udgangspunkt i et samlet skøn over udgifterne til aktivering mv. i Økonomisk Redegørelse 2007. På baggrund af en række antagelser skønnes over den del af de samlede udgifter til aktivering mv., der indgår i Arbejdsmarkedsfonden.
Tabel 1 |
||||||||
Arbejdsmarkedsfondens udgifter og indtægter 2005-2010 med forudsætninger for FFL08, mio.kr. |
||||||||
|
||||||||
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
Arbejdsløshedsdagpenge |
20.405 |
15.955 |
12.500 |
12.200 |
12.000 |
12.000 |
|
|
Efterløn |
24.147 |
21.995 |
22.078 |
23.428 |
23.286 |
22.881 |
|
|
Overgangsydelse |
509 |
144 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Aktiv beskæftigelsesindsats |
7.545 |
6.217 |
5.074 |
6.567 |
7.611 |
7.625 |
|
|
Arbejdsmarkedsuddannelse |
1.950 |
1.997 |
2.017 |
2.733 |
2.620 |
2.610 |
|
|
Ã…ben uddannelse og voksenuddannelse |
997 |
952 |
1.033 |
1.203 |
1.204 |
1.201 |
|
|
Dagpenge v. sygdom |
6.079 |
6.410 |
6.840 |
6.950 |
7.110 |
7.010 |
|
|
Dagpenge v. fødsel (/barsel) |
8.350 |
8.620 |
8.885 |
8.844 |
8.902 |
8.608 |
|
|
Orlovsydelse ved børnepasning |
312 |
296 |
255 |
182 |
120 |
59 |
|
|
Revalidering, fleksjob, m.v. |
6.408 |
6.866 |
8.024 |
8.414 |
8.571 |
8.367 |
|
|
Førtidspension |
21.251 |
20.968 |
20.887 |
20.674 |
20.004 |
19.310 |
|
|
Finansieringen af den Sociale Pensionsfond |
-2.013 |
-2.245 |
-2.354 |
-2.423 |
-2.423 |
-2.423 |
|
|
Tilbageføring af grønne afgifter |
-4.132 |
-4.297 |
-4.688 |
-4.782 |
-4.782 |
-4.782 |
|
|
Udgifter i alt |
91.808 |
83.877 |
80.551 |
83.989 |
84.221 |
82.464 |
|
|
Arbejdsmarkedsbidrag efter afskrivning |
64.422 |
71.212 |
76.050 |
78.825 |
78.825 |
78.825 |
|
|
Medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser |
12.779 |
12.731 |
12.908 |
13.256 |
13.344 |
13.423 |
|
|
Bidrag fra frivilligt forsikrede |
188 |
180 |
189 |
189 |
189 |
189 |
|
|
Bidrag fra forsikrede mindre arbejdsgivere |
307 |
311 |
290 |
293 |
293 |
293 |
|
|
Indtægter finansår |
77.696 |
84.434 |
89.437 |
92.562 |
92.650 |
92.729 |
|
|
Betalingsforskydning |
2.995 |
493 |
0 |
119 |
0 |
0 |
|
|
Indtægter indkomstår |
80.691 |
84.927 |
89.437 |
92.681 |
92.650 |
92.729 |
|
|
Underskud, der dækkes af staten |
11.117 |
-1.050 |
-8.886 |
-8.692 |
-8.429 |
-10.265 |
|
|
Indtægter i alt |
91.808 |
83.877 |
80.551 |
83.989 |
84.221 |
82.464 |
|