Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 9 vedrørende forslag til lov om ændring af dyreværnsloven (klippekortordning for dyretransporter, strafskærpelse og egenkontrol i besætninger) (L 215), som Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 9. maj 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

Torben Jensen

 


Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om ændring af dyreværnsloven (klippekortordning for dyretransporter, strafskærpelse og egenkontrol i besætninger) (L 215):

 

”Vil ministeren oplyse om mulighederne for at håndhæve danske regler om en klippekortordning for dyretransporter over for udenlandske virksomheder og oplyse, hvordan myndighederne i praksis vil få gennemført en ubetinget og betinget frakendelse overfor udenlandske chauffører og transportører?”

 

Svar:

 

1. Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at reglerne om transport af dyr, herunder reglerne om frakendelse af retten til at beskæftige med transport af dyr i medfør af klippekortordningen, gælder for alle transporter af dyr i Danmark, uanset om transporten forestås af en dansk eller udenlandsk transportør, og uanset om transporten udføres af en dansk eller udenlandsk chauffør.

 

Hvis politiet konstaterer, at en transport af dyr, som foretages i Danmark af en udenlandsk chauffør for en udenlandsk transportør, sker i strid med reglerne om transport af dyr, vil den udenlandske chauffør således blive sigtet for overtrædelsen.

 

Hvis der er tale om en overtrædelse, som transportøren er ansvarlig for, kan transportøren ikke samtidig sigtes, medmindre den pågældende er til stede her i landet, men politiet vil – bl.a. ved afhøring af chaufføren – kunne tilvejebringe relevante oplysninger om transportøren med henblik på, at den pågældende efterfølgende kan sigtes, hvis der er grundlag herfor.

 

Sager mod både chauffører og transportører kan søges afgjort ved et bødeforelæg, herunder med en tilkendegivelse om vedtagelse af klip, der sendes til chaufføren eller transportøren i det land, hvor de opholder sig eller er hjemmehørende. Som det fremgår af lovforslagets § 29 h, stk. 1, foreslår Justitsministeriet, at det skal være muligt udenretligt at vedtage en betinget frakendelse af retten til at transportere dyr. Sådanne bødeforelæg, herunder med tilkendegivelse om betinget frakendelse, kan sendes direkte til sigtede personer i andre medlemsstater i Den Europæiske Union, herunder Schengen-landene, jf. artikel 5 i Konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater og artikel 52 i Schengen-konventionen.

 

Hvis sigtede ikke betaler bøden eller ikke erkender overtrædelsen, kan anklagemyndigheden rejse tiltale mod chaufføren eller transportøren og indkalde den pågældende til retsmøde i Danmark. I den forbindelse skal der forkyndes et anklageskrift og en retsmødeindkaldelse for tiltalte i det land, hvor tiltalte opholder sig eller er hjemmehørende, eventuelt med oplysninger om virkningerne af udeblivelse. Forkyndelse af anklageskrift mv. kan sendes direkte til sigtede personer i andre medlemsstater i Den Europæiske Union, herunder Schengen-landene, jf. artikel 5 i Konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater og artikel 52 i Schengen-konventionen.

 

I de tilfælde, hvor chaufføren eller transportøren giver møde under sagen, vil sagen blive behandlet på samme måde som en straffesag mod en dansk chauffør eller transportør.

 

Hvis den pågældende på trods af lovligt forkyndt indkaldelse ikke giver møde, og der under sagen ikke bliver tale om idømmelse af en højere straf end bøde, kan tiltalte blive dømt som udebleven i overensstemmelse med anklageskriftet, hvis retsmødeindkaldelsen har indeholdt oplysninger herom, jf. retsplejelovens § 897. Hvis sagen vedrører en overtrædelse, som er omfattet af klippekortordningen, indebærer dette, at den pågældende ”får et klip”.

 

Når en udenlandsk chauffør eller transportør er dømt i Danmark for overtrædelse af reglerne om transport af dyr, eller hvis den pågældende har vedtaget et bødeforelæg, kan afgørelsen for så vidt angår bøden søges fuldbyrdet i den pågældendes hjemland.

 

Ud over at søge sagen afgjort ved bødeforelæg eller ved en straffesag her i landet, kan politikredsen i visse tilfælde anmode det land, hvor chaufføren opholder sig, eller hvor transportøren er hjemmehørende, om at overtage strafforfølgningen i sagen. Det afhænger bl.a. af de nationale regler i det pågældende land, om der vil kunne ydes bistand i forbindelse med strafforfølgningen.

 

Afgørelser om bøde samt klip og frakendelse vedrørende udenlandske chauffører og transportører vil blive registreret i Det Centrale Kriminalregister.  Det bemærkes, at et klip eller en dom om frakendelse af retten til at beskæftige sig med transport af dyr alene vil have virkning i Danmark, således at frakendelsen gælder for dyretransporter, som udføres på dansk territorium.

 

2. Som anført i pkt. 9.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget vil der ikke være vanskeligheder med at gennemføre en straffesag og fuldbyrde en eventuel dom – herunder om rettighedsfrakendelse i forhold til dyretransporter i Danmark – over for en person, der har bopæl i Danmark, men som eksempelvis driver transportvirksomhed gennem et selskab med hjemsted i udlandet eller ved anvendelse af køretøjer indregistreret i Danmark.

 

Det kan imidlertid – navnlig i sager om rettighedsfrakendelse – være vanskeligere at håndhæve reglerne over for f.eks. en udenlandsk transportør med bopæl og forretningssted i udlandet end over for transportører, der er hjemmehørende i Danmark, jf. herved besvarelsen af spørgsmål nr. 1 og 7 vedrørende lovforslaget.

 

Som anført i pkt. 2.5. i bemærkningerne til lovforslaget, indeholder transportforordningen imidlertid en række regler om gensidig bistand mellem medlemsstaterne, som har til formål at gøre det lettere for medlemsstaterne at inddrage autorisationer og kompetencebeviser fra transportører og chauffører også på grundlag af overtrædelser, som er begået i andre lande.

 

Det følger således af transportforordningens artikel 26, stk. 4, litra c, at en kompetent myndighed, som konstaterer, at en transportvirksomhed ikke har overholdt forordningen, eller som modtager en indberetning fra andre medlemsstaters myndigheder om manglende overholdelse af reglerne i forordningen, kan vælge at suspendere eller annullere (inddrage) transportvirksomhedens autorisation eller godkendelsescertifikat for det pågældende transportmiddel.

 

I transportforordningens artikel 26, stk. 5, er det desuden fastsat, at den kompetente myndighed kan suspendere eller fratage (inddrage) et kompetencebevis fra en chauffør eller en ledsager, der overtræder forordningens bestemmelser for transporten. Hjemlen forudsættes navnlig anvendt i de tilfælde, hvor overtrædelsens karakter tyder på, at chaufføren eller ledsageren ikke er i besiddelse af tilstrækkelig viden om transport af dyr.

 

Transportforordningens artikel 26, stk. 4, litra c, og artikel 26, stk. 5, giver således hjemmel til, at kompetente myndigheder på baggrund af indberetninger fra andre lande om konstaterede overtrædelser kan suspendere eller annullere/inddrage (tilbagekalde) en transportvirksomheds autorisation og/eller en førers eller ledsagers kompetencebevis.

 

Det bemærkes, at det hverken efter transportforordningens artikel 26, stk. 4, litra a-c, eller stk. 5, er et krav, at der skal være tale om gentagne eller alvorlige overtrædelser af forordningens regler.

 

Derudover giver transportforordningens artikel 26, stk. 6, mulighed for at nedlægge et midlertidigt forbud mod, at dyr transporteres af den pågældende transportvirksomhed på medlemsstatens område i tilfælde af gentagne eller alvorlige overtrædelser af forordningen. Dette gælder også i situationer, hvor transportvirksomheden eller transportmidlet er autoriseret eller godkendt af et andet EU-medlemsland, men det forudsætter, at alle muligheder for gensidig bistand og udveksling af oplysninger mellem de forskellige landes kompetente myndigheder er udtømt.

 

Det er Justitsministeriets opfattelse, at disse fælles regler om gensidig bistand mellem myndighederne vil gøre det lettere at anmode om inddragelse af chaufførers kompetencebevis eller tilbagekaldelse af autorisationen eller til at transportere dyr i det land, hvor transportøren er hjemmehørende.

 

Til sikring af inddrivelsen af bøder for overtrædelser af reglerne om transport af dyr har Justitsministeriet desuden foreslået, at der med lovforslagets § 29 k indføres en hjemmel i dyreværnsloven, som gør det muligt for politiet at tilbageholde udenlandske køretøjer indtil bøden er betalt, jf. nærmere besvarelsen af spørgsmål nr. 1 og 7 vedrørende lovforslaget.