Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lov om hold af heste (L 202), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. maj 2007.
Lene Espersen
/Torben Jensen
Spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lov om hold af heste (L 202):
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21/5-07 fra Dansk Center for Jordbrugsuddannelse, vedr. L 202, jf. L 202 – bilag 23â€
Svar:
1. Dansk Center for Jordbrugsuddannelse peger i sin henvendelse til udvalget på 5 punkter i lovforslaget, som bør ændres.
Dansk Center for Jordbrugsuddannelse foreslår således, at der i loven indsættes et krav om, at ethvert hestehold skal bestå af mindst to heste, at lovforslagets § 9, stk. 3, om folingsboks omformuleres, så det præciseres, at formålet ikke er at holde hoppe og føl isoleret i boksen den første måned efter folingen, og at kravene til lejearealet i lovforslagets § 11 om gruppeopstaldning og § 19 om læskure til udegående heste omformuleres, så der bliver mulighed for at anvende gummimåtter i stedet for strøelse.
Dansk Center for Jordbrugsuddannelse foreslår endvidere, at lovforslagets § 16, stk. 2, hvorefter en fold ikke må benyttes af mere end i alt 20 heste, ændres, så begrænsningen kun omfatter folde af minimumsstørrelse, dvs. 800 m2, og at lovforslagets § 23, stk. 2, hvorefter erhvervsmæssige hestehold skal tilses af en dyrlæge mindst én gang årligt, ændres, således at tilsynet skal omfatte alle hestehold og desuden skal kunne gennemføres af en godkendt tilsynsmyndighed i stedet for en praktiserende dyrlæge.
2. Justitsministeriet kan med hensyn til forslaget om, at ethvert hestehold skal bestå af mindst to heste, i det hele henvise til Justitsministeriets svar 11. og 22. maj 2007 på spørgsmål nr. 7 og 24 vedrørende lovforslaget. Som anført i disse svar kan Justitsministeriet ikke støtte et forslag om et lovbestemt krav om, at heste skal have kontakt til artsfæller, idet et sådant krav efter Justitsministeriets opfattelse vil indebære et uforholdsmæssigt indgreb over for de hestehold, der i dag alene består af en hest.
3. For så vidt angår spørgsmålet om en præcisering af lovforslagets § 9, stk. 3, om folingsboksen, kan Justitsministeriet henvise til svaret af 14. maj 2007 på spørgsmål nr. 15 og 19 vedrørende lovforslaget. Som anført i disse svar følger det af de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 9, stk. 3, hvorefter hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen i den første måned efter folingen, at bestemmelsen ikke indebærer et forbud mod, at hoppe og føl kommer på fold. Hoppe og føl er således omfattet af lovforslagets § 17, stk. 1, hvorefter heste i mindst to timer fem dage om ugen skal motioneres eller gives fri bevægelse på fold. Det tilføjes, at det fremgår af lovforslagets § 17, stk. 3, at når føl og plage er på fold, jf. stk. 1, skal de, indtil de er to år gamle, på fold med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod.
Lovforslagets § 9, stk. 3, har således til formål at sikre, at hoppe og føl i den første måned efter folingen skal have det areal til rådighed, som følger af lovforslagets § 9, stk. 2.
4. Med hensyn til forslaget om at ændre kravene til lejearealet i lovforslagets §§ 11 og 19, så strøelse kan erstattes af en gummimåtte, skal Justitsministeriet bemærke, at lovforslaget på disse punkter bygger på forslag fra arbejdsgruppen om hold af heste, jf. herved navnlig afsnit 6.2.6. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. For så vidt angår kravet om strøelse i læskure, der benyttes af heste, som går ude i vinterperioden eller perioder med vinterlignende vejr, jf. lovforslagets § 19, stk. 1, bemærkes supplerende, at dette krav tillige er i overensstemmelse med den fælles udtalelse fra Dyreværnsrådet og Det Veterinære Sundhedsråd af 14. december 2001 om udendørs hold af dyr i vinterperioden. Udtalelsen er gengivet i sin helhed i afsnit 7.1.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, jf. herved tillige Justitsministeriets svar af 22. maj 2007 på spørgsmål nr. 23 vedrørende lovforslaget.
Justitsministeriet kan tilslutte sig disse sagkyndige vurderinger af kravene til lejearealet.
5. Justitsministeriet kan med hensyn til forslaget fra Dansk Center for Jordbrugsuddannelse om at ændre kravet om, at en fold ikke må benyttes af mere end i alt 20 heste, så begrænsningen kun skal omfatte folde af minimumsstørrelse, dvs. 800 m2, i det hele henvise til Justitsministeriets svar af 10. og 22. maj 2007 på spørgsmål nr. 2 og 25 vedrørende lovforslaget.
Som anført i disse svar er formÃ¥let med bestemmelsen i lovforslagets § 16, stk. 2, om at en fold ikke mÃ¥ benyttes af mere end i alt 20 heste, at sikre, at der ikke sker en optrædning af underlaget i folden.Â
Justitsministeriet har i forlængelse heraf samtidig oplyst, at det følger af lovforslagets § 1, stk. 3, at justitsministeren i særlige tilfælde helt eller delvist kan undtage visse hestehold fra loven. Det vil således i medfør af denne dispensationsadgang efter omstændighederne være muligt at undtage bestemte hestehold fra kravet om, at en fold ikke må benyttes af mere end 20 heste. Dette vil kunne være aktuelt i tilfælde, hvor hestene opholder sig på store naturområder, hvor bl.a. hestes afgræsning indgår som led i naturplejen, herunder f.eks. Mols Bjerge.
6. Endelig kan Justitsministeriet vedrørende forslaget om at udvide pligten til dyrlægetilsyn efter lovforslagets § 23, stk. 1, så den omfatter alle hestehold, og forslaget om at etablere en supplerende ordning med offentligt godkendt tilsyn, oplyse, at det følger af dyreværnslovens § 3, stk. 3, at enhver, der erhvervsmæssigt holder dyr, skal sørge for, at dyreholdet tilses af en dyrlæge mindst én gang årligt. Lovforslagets § 23, stk. 1, indebærer således ikke nogen ændring af retstilstanden på dette punkt.
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at en dyrlæge, der bliver bekendt med, at et dyr behandles uforsvarligt, skal anmelde forholdet til politiet, medmindre forholdet ikke er groft og i øvrigt straks rettes, jf. dyreværnslovens § 20.
Endvidere kan Justitsministeriet oplyse, at hestehold, som består af mindst 10 heste, er omfattet af Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol, som indebærer, at fødevareregionerne skal udføre stikprøvekontrol af hestes velfærd i mindst 5 pct. af alle besætninger med mindst 10 heste.
Dertil kommer, at lovforslagets §§ 33-34 indeholder nærmere regler om en påbudsordning, som indebærer, at en fødevareregion eller politiet, som i et hestehold konstaterer overtrædelse af reglerne om hold af heste, kan påbyde den ansvarlige for hesteholdet inden for en nærmere fastsat frist at rette op på de forhold, som ikke er i overensstemmelse med disse regler.
Justitsministeriet finder ikke, at der er grundlag for at udvide disse kontrol- og tilsynsregler, herunder at indføre krav om, at også meget små hestehold skal pålægges et årligt dyrlægetilsyn. Den af Dansk Center for Jordbrugsuddannelse foreslåede ordning om et offentligt godkendt tilsyn som alternativ til dyrlægetilsyn er ikke nærmere beskrevet, og Justitsministeriet har derfor ikke tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, hvordan en sådan ordning i givet fald skulle etableres.