|
|
|
Dato: |
||
|
|
|
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 17 ad L 197 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 11. maj 2007.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrÃ¥det den 8. maj 2007 vedrørende L 197 – samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l A.â€
Svar:
Jeg vedlægger mit talepapir fra samrådet den 8. maj 2007 om samrådsspørgsmål A, idet jeg skal bemærke, at det talte ord på samrådet gælder.
|
|
|
Talepapir
Titel |
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål A ad lovforslag nr. L 197 |
Anledning |
Samrådsspørgsmål A |
Tid og sted |
8. maj 2007, kl. 15.00, i Folketingets Integrationsudvalg
|
|
|
Samrådsspørgsmål A:
â€Ministeren bedes i et kommende Ã¥bent samrÃ¥d som opfølgning pÃ¥ spørgsmÃ¥l 15 redegøre nærmere for myndighedernes behandling af udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, og som ved en tilbagevenden til hjemlandet frygter for forfølgelse fra bagmændenes side, herunder for forholdet mellem pÃ¥ den ene side myndighedernes ønske om, at den pÃ¥gældende udlænding medvirker til opklaringen af lovovertrædelser og pÃ¥ den anden side hensynet til den pÃ¥gældendes sikkerhed.â€
Lad mig starte med at understrege, at indsatsen mod menneskehandel er et højt prioriteret område for regeringen. At handle med mennesker, som var det varer, er helt uacceptabelt. Menneskehandel er en forbrydelse, som skal bekæmpes og straffes, og ofrene for menneskehandel skal ydes støtte.
Regeringen har derfor taget en række initiativer pÃ¥ omrÃ¥det. En del af disse initiativer udmøntes i lovforslag nr. L 197.Â
[Den konkrete sag]
Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag, som er omtalt i spørgsmÃ¥l nr. 15, da dette ville indebære en videregivelse af fortrolige oplysninger af personfølsom karakter. Â
[Generelt om mulighed for at opnå opholdstilladelse]
Generelt kan jeg dog oplyse, at muligheden for at ansøge om opholdstilladelse ikke begrænses ved lovforslag nr. L 197.
Det gælder opholdstilladelse på ethvert grundlag.
Blandt andet vil en udlænding, der har været udsat for menneskehandel, og som frygter at blive forfulgt ved en tilbagevenden til sit hjemland, kunne indgive ansøgning om asyl efter udlændingelovens § 7. Der vil kunne gives asyl, hvis udlændingen er forfulgt og ikke kan opnÃ¥ beskyttelse fra sit hjemlands myndigheder.Â
[Refleksionsperioden]
Lovforslag nr. L 197 indebærer, at udlændingemyndighederne kan fastsætte en udrejsefrist på op til 100 dage, hvis en udlænding, der har været udsat for menneskehandel samarbejder om en forberedt hjemsendelse. Den forberedte hjemsendelse dækker over et tilbud om psykologisk, juridisk og socialpædagogisk hjælp samt sundhedsfremmende behandling. På den måde vil den enkelte – herunder en udlænding der er blevet meddelt afslag på asyl – få mulighed for at bearbejde sine oplevelser og blive styrket og dermed være mindre sårbar ved en tilbagevenden til hjemlandet.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at udvidelsen af refleksionsperioden blot er et af de initiativer, som indgår i den af regeringen igangsatte målrettede indsats mod bekæmpelse af menneskehandel. Regeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker skal sikre en styrket og helhedsorienteret indsats mod menneskehandel. Planen omfatter både forebyggende, støttende og efterforskningsmæssige aktiviteter samt en øget koordinering af samarbejdet mellem de sociale organisationer og myndigheder.