|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
6. november 2006
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 1 (L 19) stillet af Erhvervsudvalget den 12. oktober 2006.   Â
Spørgsmål 1: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. oktober 2006 fra HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen, jf. L 19 – bilag 1.
Svar: HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen anfører i sin henvendelse til Erhvervsudvalget om L 19, at det er positivt, at de regionale støttemidler fremover koordineres og drøftes i de regionale vækstfora, men opfordrer til, at man så vidt muligt undgår konkurrenceforvridende aktiviteter i forhold til virksomheder fremover – både i og udenfor eventuelt udpegede statsstøtteområder.
Jeg vil gerne benytte anledningen til at tydeliggøre, at lovforslaget alene  beskriver de administrative rammer for Regionalfondens og Socialfondens virke og ikke tilsigter at regulere den indholdsmæssige side af strukturfondenes virke i Danmark.
Lov om erhvervsfremme udgør sammen med EU-reglerne og de kommende operationelle programmer den overordnede ramme om den indholdsmæssige anvendelse af strukturfondene i Danmark fremover. Hertil kommer, at der i forbindelse med forberedelsen af den kommende strukturfondsperiode 2007-2013 som noget nyt udarbejdes en national strategisk referenceramme – en strategisk beskrivelse af, hvordan Danmark ønsker at anvende strukturfondsmidlerne.
Selvom L19 ikke regulerer strukturfondenes indholdsmæssige side, kan jeg oplyse, at der fra regeringens side lægges vægt på, at strukturfondsmidlerne primært skal anvendes til at skabe bedre vækstbetingelser for de danske virksomheder.
Støtte til enkeltvirksomheder vil kun i særlige situationer være relevant og vil være begrænset til geografiske yderområder i Danmark, som har helt særlige strukturelle udfordringer, og hvor udviklingen halter efter udviklingen i resten af landet. Under forudsætning af Kommissionens godkendelse af det danske forslag til nye statsstøtteområder samt Kommissionens godkendelse af udkast til danske strategiske retningslinier og programmer, vil der under regionalfondsprogrammet være mulighed for at yde begrænset støtte til fx enkeltvirksomheders anlægsinvesteringer på 27 danske småøer og en række andre ikke-brofaste øer (Bornholm, Læsø, Ærø, Samsø og Langeland) samt i den nye Lolland Kommune, hvor erhvervsindkomsten er særlig lav (mindre end 80 pct. af landsgennemsnittet).
Projekter, der indeholder støtteelementer, vil med hjemmel i lovforslaget kunne medfinansieres af regioner og kommuner. Det vil efter lov om erhvervsfremme være op til de regionale vækstfora at prioritere, hvorvidt projekter, der indeholder elementer af virksomhedsstøtte, skal fremmes under målet om regional konkurrenceevne og beskæftigelse.
Jeg er således enig i HTS-A's udsagn om, at strukturfondsmidlerne så vidt muligt skal forbedre virksomhedernes ramme- og markedsvilkår og kan i tilknytning hertil oplyse, at det inden for rammerne af lov om erhvervsfremme og strukturfondsprogrammerne vil være muligt for de regionale vækstfora at indstille projekter, der blandt andet støtter opkvalificering af arbejdsstyrken samt videnoverførsel fra uddannelsesinstitutioner til erhvervslivet, herunder servicevirksomheder. Der er dog ikke lagt op til, at strukturfondene anvendes til trafikal infrastruktur.
HTS-A opfordrer i sin henvendelse endvidere til, at man under strukturfondsmålet om territorialt samarbejde styrker det grænseoverskridende samarbejde om arbejdskraften. Det er forventningen, at der i forbindelse med de grænseoverskridende programmer, som pt. er under udarbejdelse, vil være mulighed herfor.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|