Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 188) Forslag til Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 25. april 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 8:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 23. april 2007 fra Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-institutioner, jf. L 188 – bilag 10”

 

Svar:

Forslag til lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser (L 188) blev fremsat for Folketinget den 14. marts 2007. Undervisningsministeriet har i den lovforberedende fase løbende haft en dialog med uddannelsesinstitutioner og andre interessenter. Endvidere har Folketingets Uddannelsesudvalg den 13. marts 2007 afholdt en høring om de flerfaglige professionshøjskoler. Den efterfølgende implementeringsproces vil naturligvis være præget af en åben dialog og løbende inddragelse af uddannelsesinstitutioner og andre interessenter.

 

Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-institutioner fremhæver, at foreningen vil medvirke til, at medarbejderorganisationernes og de studerendes bekymringer for fusionernes belastning af grunduddannelserne bliver gjort til skamme. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at formålet med etablering af flerfaglige professionshøjskoler er udmøntning af globaliseringsaftalens målsætninger. Dette sker bl.a. ved at udvikle eksisterende såvel som nye uddannelser, rettet mod både det private og offentlige arbejdsmarked. Dette forudsætter en styrkelse af kvaliteten på grunduddannelserne, ligesom det forudsætter sikring og udvikling af sammenhæng mellem professionsbacheloruddannelserne og efter- og videreuddannelse i tilknytning hertil.

 

Med hensyn til spørgsmålet om de ministerudpegede medlemmer til og valg af formand for den midlertidige bestyrelse, jf. lovforslagets § 52, stk. 4 og 5, fremgår det af de specielle bemærkninger til § 52, at den midlertidige bestyrelses kompetenceprofil og dermed sammensætning skal tage højde for de opgaver, som den midlertidige bestyrelse skal varetage. Det anføres endvidere, at det er af afgørende betydning, at den midlertidige bestyrelse er fuld funktions- og beslutningsdygtig fra professionshøjskolens etablering og bestyrelsens nedsættelse.

 

De midlertidige bestyrelsers sammensætning og størrelse skal således dels sikre de nye institutioners fremdrift, og dels sikre den fornødne legitimitet i forhold til de institutioner, som indgår i professionshøjskolen. Der er derfor efter min opfattelse taget højde for de rejste spørgsmål i det foreliggende lovforslag.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder