Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 188) Forslag til Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 16. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 11:

”Vil ministeren kommentere håndpapir udleveret af Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-institutioner ved deres foretræde for Uddannelsesudvalget den 15. maj 2007, herunder om foreningens fortolkningsbidrag kan indeholdes i det fremsatte lovforslag”

 

Svar:

Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-institutioner (FSI) har ved foreningens foretræde for Uddannelsesudvalget fremsat ønsker til præcisering af lovforslaget ved tilføjelser af fortolkningsbidrag til betænkningen.

 

FSI ønsker for det første tilføjet følgende:

 

”At de i loven oplistede forventninger til interimbestyrelsens formand også kan opfyldes ved viden og erfaringer opnået alene i den private sektor og/eller inden for dele af den offentlige sektor, der ikke har direkte berøring med uddannelsessektoren.”

 

Det følger af lovforslagets § 52, stk. 5, at formanden for den midlertidige bestyrelse vælges blandt de udefrakommende medlemmer. Det er et krav, at formanden skal have særlige sagkundskab i oprettelse og ledelse af selvejende uddannelsesinstitutioner eller tilsvarende relevant erhvervserfaring og økonomisk indsigt i institutionelle forhold for selvejende uddannelsesinstitutioner.

 

Der er således i det fremsatte lovforslag intet til hinder for, at formandens viden og erfaringer er opnået i den private sektor eller inden for dele af den offentlige sektor, der ikke har direkte berøring med uddannelsessektoren, så længe de i lovforslaget opstillede krav om formandens kvalifikationer er opfyldt.

 

FSI ønsker for det andet tilføjet følgende:

 

”At uddannelsesudvalget lægger vægt på, at besættelse af rektorstillingen sker gennem åbent opslag med henblik på at tiltrække kandidater til posten, som kan medvirke til en bred uddannelsesstigning – herunder kendskabet til den private sektor og den regionale/kommunale sektor. For at rektors ansættelse ikke skal få opsættende virkning bør bestyrelsen efterstræbe et ansættelsesforløb. Så rektor kan tiltræde pr. 1. oktober.”

 

Det følger af lovforslagets § 54, stk. 1, at den midlertidige bestyrelse snarest efter sin nedsættelse den 1. august 2007 eller snarest herefter (jf. § 50, stk. 4, sammenholdt med § 50, stk. 1), ansætter professionshøjskolens rektor. Det følger endvidere af bestemmelsen, at den midlertidige bestyrelse fastsætter retningslinier for rektors virke frem til 1. januar 2007.

 

Det er forudsat, at besættelse af rektorstillingerne følger den gængse procedure herfor. Det vil sige gennem åbent opslag, således at stillingerne bliver besat med kandidater med de bedste og relevante kvalifikationer. Det er endvidere forudsat i lovforslaget, at rektor skal tiltræde i løbet af efteråret 2007, f. eks. 1. oktober.

 

FSI ønsker for det tredje tilføjet følgende:

 

”At ministerens udpegning af supplerende medlemmer til interimbestyrelsen vil have fokus på at interimbestyrelsen tilføres erfaringer fra den private sektor, fra andre uddannelsesområder evt. fra andre nordiske lande for at medvirke til fornyelse og inspiration ved udformning af de fremtidige professionshøjskolers håndtering af uddannelsesområdet.”

 

Det fremgår såvel af lovforslaget som aftale af 2. marts 2007 om professionshøjskoler for videregående uddannelser, at de midlertidige bestyrelser skal forberede sammenlægning af de deltagende institutioner og koordinere de beslutninger, der træffes i institutionerne med henblik på professionshøjskolernes påbegyndelse af aktiviteter fra 1. januar 2008.

 

Som det er redegjort for i min besvarelse af 1. maj 2007 på Uddannelsesudvalgets spørgsmål 8 til lovforslaget, skal den midlertidige bestyrelses kompetenceprofil og dermed sammensætning tage højde for de opgaver, som den midlertidige bestyrelse skal varetage. Den midlertidige bestyrelses sammensætning og størrelse skal dels sikre den nye institutions fremdrift, og dels sikre den fornødne legitimitet i forhold til de institutioner, som indgår i professionshøjskolen.

 

Det skal bemærkes, at det ifølge de specielle bemærkninger til § 52 foreslås, at undervisningsministeren ved udpegning af de midlertidige bestyrelser sikrer, at sammensætningen understøtter de uddannelsespolitiske målsætninger.

 

De af FSI fremsatte ønsker er derfor allerede indeholdt i det fremsatte lovforslag, og det er således efter min opfattelse unødvendigt med et betænkningsbidrag.

 

Med hensyn til FSI’s forslag om afholdelse af en konference eller symposium, vil jeg overlade det til Uddannelsesudvalget at vurdere relevansen heraf.

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder