ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

27. april 2007

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr.   10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 14 af 18. april 2007 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslaget til lov om ændring af byggeloven, lov om almene boliger m.v. og lov om bygnings- og boligregistrering. (Byggeskadeforsikring) (L 177).

 

 

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. marts 2007 fra Danske Arkitektvirksomheder, jf. BOU L 177 – bilag 4.

 

Svar:

Danske Arkitektvirksomheder (Danske ARK) kritiserer i brevet af 9. marts 2007, at det ikke er alle typer af boligsalg, der er omfattet af den obligatoriske byggeskadeforsikring, jf. lovforslagets § 25 A, stk. 3.

 

Danske ARK finder, at lovforslaget vil påføre uafhængige arkitekt- og byggefirmaer ulige konkurrence. Danske ARK finder, at det er et konkurrenceproblem, at ikke alle nybyggerier er omfattet af forsikringspligten.

 

For så vidt angår spørgsmålet om, hvem der er omfattet af byggeskadeforsikringen, kan jeg henvise til besvarelsen af spørgsmål 1-3.

 

Det er min opfattelse, at det vil være rimeligt at udvide forsikringen til at omfatte alle de tilfælde, hvor forbrugeren køber et nybygget hus som en samlet pakke fra en professionel. Dvs. de tilfælde hvor den professionelle bygherre vil stå for byggeprocessen og dermed indgår aftalerne med de håndværkere, der skal opføre huset. Det betyder, at der er forsikringspligt både i de tilfælde, hvor en forbruger køber hus og grund af samme virksomhed, og de tilfælde, hvor forbrugeren køber en grund, for derefter at få et firma til at opføre et hus på grunden.

 

I de tilfælde, hvor forbrugeren får en arkitekt til at tegne et hus, og efterfølgende selv laver aftaler med forskellige håndværkere om opførelse af huset, vil der være mulighed for at tegne forsikringen på frivillig basis og dermed opnå de samme muligheder, som i de tilfælde, hvor opførelsen af huset er omfattet af byggeskadeforsikringen.

 

Den forsikrede del af nybyggeriet vil som konsekvens af lovforslaget blive bedre, som følge af færre fejl og mangler, men modsat også lidt dyrere, idet præmien vil blive lagt oven i prisen på huset. Jeg finder derfor ikke, at der er tale om, at lovforslaget fører til ulige konkurrence.

 

Lovforslaget om en obligatorisk byggeskadeforsikring vil efter ikrafttrædelse blive fulgt af Erhvervs- og Byggestyrelsen, og der vil blive foretaget en evaluering af ordningen ca. 2 år efter lovens ikrafttrædelse. Som det er anført i bemærkningerne til lovforslaget vil evalueringen bl.a. belyse forhold som omfattede boliger og præmien på forsikringen.