ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

27. april 2007

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr.   10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 12 af 13. april 2007 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslaget til lov om ændring af byggeloven, lov om almene boliger m.v. og lov om bygnings- og boligregistrering. (Byggeskadeforsikring) (L 177).

 

 

Spørgsmål 12:

Ministeren bedes angive begrundelsen for at 1 års og 5 års eftersynet ikke lægger op til, at den beståede byggeskadefond, med den ekspertise de er i besiddelse af, skal foretage disse eftersyn? Tilsvarende bedes det oplyst, om ikke en sådan konstruktion med den beståede byggeskadefond ville betyde, at der dermed ville ske en samlet vidensopsamling for vores boligbyggeri?

 

Svar:

Det er hensigtsmæssigt, at eftersynene foretages af forsikringsselskaberne. Forsikringsselskaberne tilbyder på den måde en samlet pakke til bygningsejeren.

 

Byggeskadeforsikringens dækningsperiode er fastsat sådan, at forsikringsselskaberne vil have et incitament til at sikre, at byggeskader opdages under eftersynene. Det skyldes, at den absolutte forældelsesfrist i forslag til lov om forældelses af fordringer er fastsat til 10 år. Forsikringsselskaberne kan i denne periode gøre regres mod den ansvarlige entreprenør, og jo før dette krav rejses jo større er sandsynligheden for, at forsikringsselskabet kan få inddraget kravet. Endvidere aftales der typisk en garantistillelse fra entreprenør til bygherre frem til det femte år efter afleveringen af byggeriet. Denne økonomiske sikkerhed vil yderligere give forsikringsselskaberne et incitament til så vidt muligt at afdække de dækningsberettigede skader inden for de første 5 år. 

 

De nærmere forhold omkring eftersynene fastsættes i en bekendtgørelse. Det er hensigten at fastsætte, at forsikringsselskabernes eftersyn skal følge samme skemalagte procedurer og afrapportering som Byggeskadefondens eftersyn. Desuden vil det blive fastsat som et krav, at eftersynet efter byggeskadeforsikringen skal foretages af en bygningssagkyndig, der har erfaring i bygningseftersyn. I praksis anvender Byggeskadefonden ikke eget personale til at foretage eftersynene, men indgår aftale med private bygningssagkyndige. Der er efter lovforslaget ikke noget til hinder for, at et forsikringsselskab indgår aftale med de samme bygningssagkyndige, som foretager eftersyn for Byggeskadefonden.

 

Det er vigtigt, at der foretages en samlet vidensopsamling. Det sker ved, at Byggeskadefonden afleverer data dækkende det støttede byggeri.  Forsikringsselskaberne forpligtes også ifølge lovforslaget til at indsende oplysninger om eftersynene til Erhvervs- og Byggestyrelsen.

 

Jeg kan desuden oplyse, at lovforslaget åbner op for, at en del af opgaverne i forbindelse med administrationen af ordningen kan udbydes. I den forbindelse kan Byggeskadefonden, på lige fod med andre, byde på en opgave.