Folketingets Socialudvalg  

 

 

 

 

 

 

Dato: 20. april 2007

                                


Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 2. april 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 48:

 

Spørgsmål nr. 48:

”Mener ministeren ikke, at det er et problem, at man som led i integrationsbestræbelserne, der angiveligt er intenderet med lovforslaget, ikke peger mere eksplicit på værdien af modersmålet og retten til at udtrykke sig på de sprog man ønsker, når man tager i betragtning for det første at undersøgelser har vist at børns udvikling af deres modersmål styrker tilegnelsen af dansk, for det andet at det er i overensstemmelse med FN’s børnekonvention at fremhæve børns ret til at udtrykke sig på det sprog, de ønsker og endeligt at systematisk udgrænsning af børns foretrukne udtryksform kan underkende væsentlige dele af deres identitet?”

 

Svar:

Hensigten med, at hovedsproget er dansk i dagtilbud, er at sikre alle børn introduktion til og sprogstimulering i forhold til det danske sprog.

 

Det er min klare opfattelse, at dagtilbuddene har en rolle i forhold til at sikre et fokus på integration. Dansk som hovedsprog, medinddragelse af børnene m.v., er nogle af forudsætningerne for, at dagtilbuddene kan medvirke til integration i det danske samfund. Dette udelukker dog ikke, at der kan benyttes andre sprog i dagtilbuddene, og jeg anser det derfor ikke som værende en modsætning til FN´s børnekonvention.

 

 

 

Carina Christensen

                                                                                   

 

  /Charlotte Meibom