Folketingets Socialudvalg Â
Dato: 20. april 2007 |
                                |
Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 2. april 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 48:
Spørgsmål nr. 48:
â€Mener ministeren ikke, at det er et problem, at man som led i integrationsbestræbelserne, der angiveligt er intenderet med lovforslaget, ikke peger mere eksplicit pÃ¥ værdien af modersmÃ¥let og retten til at udtrykke sig pÃ¥ de sprog man ønsker, nÃ¥r man tager i betragtning for det første at undersøgelser har vist at børns udvikling af deres modersmÃ¥l styrker tilegnelsen af dansk, for det andet at det er i overensstemmelse med FN’s børnekonvention at fremhæve børns ret til at udtrykke sig pÃ¥ det sprog, de ønsker og endeligt at systematisk udgrænsning af børns foretrukne udtryksform kan underkende væsentlige dele af deres identitet?â€
Svar:
Hensigten med, at hovedsproget er dansk i dagtilbud, er at sikre alle børn introduktion til og sprogstimulering i forhold til det danske sprog.
Det er min klare opfattelse, at dagtilbuddene har en rolle i forhold til at sikre et fokus på integration. Dansk som hovedsprog, medinddragelse af børnene m.v., er nogle af forudsætningerne for, at dagtilbuddene kan medvirke til integration i det danske samfund. Dette udelukker dog ikke, at der kan benyttes andre sprog i dagtilbuddene, og jeg anser det derfor ikke som værende en modsætning til FN´s børnekonvention.
Carina Christensen
                                                                                Â
 /Charlotte Meibom