Folketingets Socialudvalg Â
Dato: 18. april 2007 |
                                |
Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 30. marts 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 19:
Spørgsmål nr. 19:
â€Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke længere er en prioritering, at børn skal udvikle kreativitet og fantasi, og betyder det forhold, at overgangen til skolen betones, at skolen skal være en slags mÃ¥l for den pædagogiske indsats?â€
Svar:
Dagtilbuddene har en selvstændig funktion i forhold til at udvikle børns kompetencer, herunder deres kreativitet og fantasi. Det er min opfattelse, at børnenes kreativitet og fantasi netop er sikret gode rammer via lovforslaget. Dette betyder dog ikke, at dagtilbuddene skal ses isoleret i forhold til det forløb, et barn naturligt vil indgÃ¥ i efter endt tid i dagtilbuddet.Â
Dagtilbuddene skal i samarbejde med forældre og skole sikre en god overgang til skolen, så barnets overgang til skolen ikke bliver svær og problematisk for barnet.
Med lovforslaget er det blandt andet hensigten, at dagtilbuddene skal være opmærksomme pÃ¥ at forberede børnene til skolestart, sÃ¥ledes at ingen børn â€tabes pÃ¥ gulvet†i den forbindelse. Det indebærer blandt andet, at dagtilbud og forældre understøtter barnets grundlæggende kompetencer og lyst til at lære, sÃ¥ skoleforløbet opleves som en naturlig overgang for barnet.
Det er således min opfattelse, at det både er naturligt og vigtigt, at der lægges vægt på overgangen til skolen i lovforslaget, men at det på ingen måde er det eneste mål med den pædagogiske indsats i dagtilbuddene.
Carina Christensen
                                                                              Â
   /Charlotte Meibom