Folketingets Socialudvalg  

 

 

 

 

 

 

Dato: 20. april 2007

                                


Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 30. marts 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 11:

 

Spørgsmål nr. 11:

”Såfremt de fire formål beskrevet i § 1 skal opfattes som sidestillede, har ministeren så overvejet, hvordan man vil prioritere mellem formålene, i situationer, der giver anledning til modstrid mellem disse, f.eks. i forbindelse med modulordninger, der har til formål at skabe fleksibilitet for familierne, og dermed lever op til § 1, nr. 2, men som samtidig giver uro i institutionerne og dårligere personaledækning, og derfor ikke lever op til bestemmelsen i § 1, nr. 1 om trivsel, udvikling og læring?”

 

Svar:

Indledningsvist kan jeg henvise til min besvarelse af Socialudvalgets spørgsmål 4 og 9.

 

Ved tilrettelæggelsen af dagtilbuddenes arbejde og struktur skal der tages højde for, at alle lovens formål tilgodeses.

 

For så vidt angår familiefleksordninger, herunder hensynet til familiens fleksibilitet i forhold til barnets trivsel, udvikling og læring, kan jeg oplyse, at der i 2005 blev afsat 10 mio. kr. årligt i 2005 og 2006 til iværksættelse af en forsøgsordning, hvor kommunerne kunne søge om tilskud til udvikling, administration og evaluering af modulordninger i dagtilbud til børn. Familiestyrelsen foretog i 2006 en evaluering af erfaringerne fra forsøgene med familiefleksordninger. Evalueringen pegede både på fordele og svagheder ved de ordninger, der var omfattet af evalueringen.

 

På denne baggrund har regeringen besluttet at iværksætte en nærmere undersøgelse af familiefleksordningerne med henblik på at få udarbejdet et katalog over ”gode eksempler”, hvor kvaliteten for både børn, forældre og det pædagogiske personale og pædagogisk udvikling tilgodeses.  Undersøgelsen sendes i udbud inden for nærmeste fremtid.

 

 

 

Carina Christensen

 

                                                                                     /Charlotte Meibom