|
|
|
Dato: |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 ad L 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 1. november 2006.
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes oplyse, hvad der er baggrunden for at man ønsker at straffe de personer, der ikke formÃ¥r at opfylde dokumentationskravene, herunder om det ikke er muligt at sikre en hurtigere sagsbehandling af ukomplicerede sager pÃ¥ anden mÃ¥de og efter den nuværende lovgivning?â€
Svar:
Formålet med indførelsen af selvbetjeningsmodellen er at skabe større brugertilfredshed og øge effektiviteten i sagsbehandlingen. Selvbetjeningsmodellen skal medvirke til at motivere ansøgeren til i højere grad at tage ansvar for oplysningen af sagen, herunder oplysninger, som ansøgeren og den herboende er de nærmeste til at skaffe.
Der er således ikke tale om at straffe ansøgere, der ikke medvirker til at oplyse sagen, men om i videst muligt omfang at søge alle sager oplyst så godt som muligt, således at så mange sager som muligt kan behandles på det foreliggende grundlag – til gavn for alle ansøgere.
Ved at indføre selvbetjeningsmodellen kan brugerne få klar besked om sagsbehandlingstiden og få en hurtig behandling af sagen, hvis de indleverer en korrekt udfyldt og fuldt oplyst ansøgning.
En afvisning af en ansøgning, der ikke indeholder de nødvendige oplysninger, vil alene have den konsekvens, at ansøgeren må indgive en ny ansøgning.
Udlændingeservice vil i afvisningsafgørelsen klart og tydeligt angive, hvad der mangler at blive oplyst eller dokumenteret, for at ansøgningen kan blive behandlet.
Når Udlændingeservice modtager de manglende oplysninger, vil Udlændingeservice behandle ansøgningen.
I særlige tilfælde, hvor ansøgeren og den herboende ikke er i stand til at oplyse sagen, kan der ses bort fra selvbetjeningsmodellen, således at Udlændingeservice overtager pligten til at indhente de nødvendige oplysninger fra andre myndigheder m.v.
Det er også i dag muligt at få behandlet en ansøgning om familiesammenføring hurtigere, hvis Udlændingeservice fra starten har alle nødvendige oplysninger og dokumenter til at afgøre sagen.
Imidlertid er mange ansøgninger i dag mangelfulde, og Udlændingeservice må i disse sager indhente de relevante oplysninger fra sagens parter eller fra andre myndigheder. Dette forlænger sagsbehandlingen til skade for den herboende og ansøgeren. Endvidere medfører det et stort ressourceforbrug.