Bilag til forsvarsministerens skrivelse af  3. maj 2007 |
(L 167-spørgsmål 3)
|
|
|
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Taxa Fyn af 15. marts 2007, jf. L 167 – bilag 5.
Som jeg nævnte i min foreløbige besvarelse af 17. april 2007, hvorved jeg oplyste, at det danske taximarked ikke vil blive berørt af lovforslaget, og at det ikke vurderes realistisk, at det danske taximarked på sigt vil kunne forpligtes efter forslaget, har jeg anmodet IT- og Telestyrelsen under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling samt Økonomistyrelsen under Finansministeriet om bidrag til min endelige besvarelse af spørgsmålet.
IT- og Telestyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende om de forhold vedrørende udstedelsen af frekvenstilladelser i 2001, som Taxa Fyn nævner:
â€For sÃ¥ vidt angÃ¥r det af Taxa Fyn anførte om udstedelsen af frekvenstilladelser i 2001, skal IT- og Telestyrelsen henvise til styrelsens bidrag til besvarelse af spørgsmÃ¥l 1.
For så vidt angår det af TAXA Fyn anførte om, at de krav, der i forbindelse med den oprindelige udbudsforretning blev fastlagt vedrørende udendørs geografisk dækning, er blevet udskudt tre gange uden konsekvenser for Motorola, skal IT- og Telestyrelsen oplyse følgende:
IT- og Telestyrelsen har to gange (i 2003 og 2005) efter ansøgninger fra TetraNet truffet beslutning om udskydelse af kravene om udendørs geografisk dækning. Det endelige krav om dækning på 98 % skal nu være opfyldt i 2010.
Udskydelsen i 2003 var begrundet i nedsættelsen af de tværministerielle udvalg i 2002 og 2003, der havde til opgave at undersøge den tekniske kommunikation på beredskabsområdet, mens udskydelsen i 2005 skyldtes forhold omkring strukturreformen, politiforliget og forsvarsforliget.
Udvalgsarbejderne og de øvrige nævnte forhold afstedkom et vist beslutningsmæssigt vakuum hos nød- og beredskabsmyndighederne. Dette vakuum betød, at nød- og beredskabskunderne ikke havde kunnet træffe beslutning om tilslutning til et TETRA nød- og beredskabsnet.
Dette var forhold, som TetraNet ikke havde kunnet forudse, da tilladelsen blev udstedt, og som TetraNet ikke havde haft mulighed for at påvirke ud over sædvanlige markedsføringsinitiativer.
IT- og Telestyrelsen har siden tilladelsens udstedelse ført tilsyn med, at vilkårene for tilladelsen er overholdt. På nuværende tidspunkt er kravet til udendørs geografisk dækning 25 %, hvilket IT- og Telestyrelsen førte tilsyn med var opfyldt i april 2006.
Det fremgår af oplysninger på TetraNet’s hjemmeside, at selskabet i dag dækker 30 % af Danmark. Dækningen omfatter, stadig ifølge selskabets hjemmeside, næsten hele Sjælland, Fyn og den jyske østkyst, herunder både København, Odense og Århus.
Endelig skal IT- og Telestyrelsen bemærke, at styrelsen ikke er bekendt med, at der er rejst noget erstatningskrav af Motorola mod staten.â€
For sÃ¥ vidt angÃ¥r det af Taxa Fyn nævnte om, at man i EU-regi har vedtaget en plan om, at visse â€gamle†frekvensomrÃ¥der skal ryddes totalt for brugere, har IT- og Telestyrelsen oplyst følgende: Â
â€IT- og Telestyrelsen skal bemærke, at der ikke i EU-regi er vedtaget en plan for de frekvensomrÃ¥der, der omtales i brevet, dvs. frekvenser i bÃ¥ndene 380-400 MHz og 410-430 MHz. IT- og Telestyrelsen er heller ikke bekendt med, at der skulle være planer pÃ¥ EU-niveau om at rydde eksisterende frekvensomrÃ¥der for brugere, sÃ¥ de kan anvendes til nye formÃ¥l.â€
Med hensyn til det af Taxa Fyn oplyste om, at man om kort tid vil opsige/inddrage alle tilladelser til at anvende dette frekvensbånd, og at man herefter vil henvise alle brugere til at benytte det kommende landsdækkende radiokommunikationsnet, har IT- og Telestyrelsen oplyst følgende:
â€IT- og Telestyrelsen skal bemærke, at en række af de tilladelser, der er udstedt i frekvensbÃ¥ndene 380-400 MHz og 410-430 MHz, er udstedt til personer og selskaber, der efter lovforslaget er eller kan blive forpligtet til at overgÃ¥ til det landsdækkende radiokommunikationsnet. Det er derfor styrelsens forventning, at en række af de eksisterende tilladelsesindehavere vil afmelde deres tilladelser i forbindelse med overgangen til det landsdækkende radiokommunikationsnet, idet de dels ikke længere vil have behov for en selvstændig frekvenstilladelse, dels vil kunne spare den Ã¥rlige frekvensafgift, der er knyttet til en tilladelse. IT- og Telestyrelsen har ikke truffet beslutning om, hvad der skal ske med eventuelt tilbageværende tilladelser. IT- og Telestyrelsen skal i øvrigt bemærke, at der ikke efter frekvenslovens regler alene pÃ¥ baggrund af etableringen et landsdækkende radiokommunikationsnet er mulighed for at inddrage frekvenstilladelser.â€
Med hensyn til Taxa Fyns forslag om, at der bliver ryddet op i de eksisterende frekvenstilladelser, og at de frekvenser, der ikke benyttes, bliver inddraget, har IT- og Telestyrelsen oplyst følgende:Â
â€Det bemærkes, at udgangspunktet for udstedelse af tilladelser er princippet om først-til-mølle, ligesom der til tilladelsen alene er knyttet vilkÃ¥r af frekvensteknisk karakter. IT- og Telestyrelsen har derfor ikke mulighed for at fastsætte vilkÃ¥r om faktisk udnyttelse af tilladelsen. Fastsættelse af vilkÃ¥r af denne karakter er sÃ¥ledes alene muligt, nÃ¥r frekvenserne er begrænset, og tilladelser derfor udstedes efter offentligt udbud eller auktion. IT- og Telestyrelsen kan derfor ikke pÃ¥ baggrund af frekvenslovens regler iværksætte en inddragelse af tilladelser, der ikke benyttes eller ikke benyttes i et nærmere fastsat omfang. IT- og Telestyrelsen vil sÃ¥ledes alene kunne iværksætte en inddragelse af tilladelser i tilfælde, hvor styrelsen har konstateret, at der er frekvensknaphed, og frekvenserne i øvrigt ønskes anvendt til andre formÃ¥l.â€
Økonomistyrelsen har oplyst følgende om baggrunden for og tilrettelæggelsen af udbudet vedr. etablering af adgang til et landsdækkende radiokommunikationsnet samt om åbne og lukkede standarder:
â€Taxa Fyn anfører i henvendelsen til Forsvarsudvalget af 15. marts 2007 en række forhold vedr. baggrunden for og tilrettelæggelsen af udbudet vedr. etablering af adgang til et landsdækkende radiokommunikationsnet. Økonomistyrelsen skal i den forbindelse henvise til styrelsens bidrag til besvarelse af spørgsmÃ¥l 1.
Taxa Fyn anfører i henvendelsen af 15. marts 2007 endvidere forhold vedr. radiokommunikation samt åbne og lukkede systemer.
For så vidt angår radiokommunikationen mellem taxacentraler, herunder taxaer, og et kommende radiokommunikationsnet til beredskabet henvises til den foreløbige besvarelse af spørgsmålet af 17. april 2007. Det fremgår heraf, at det danske taximarked ikke er omfattet af lovforslaget, og at det heller ikke på sigt vurderes realistisk, at taximarkedet vil kunne blive omfattet heraf, hvorfor det ikke har behov for at udveksle data og applikationer med radiokommunikationsnettet til beredskabet.
Â
For sÃ¥ vidt angÃ¥r Ã¥bne og lukkede systemer henvises til besvarelsen af spørgsmÃ¥l 2 og 4. Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmÃ¥l 1, hvoraf det fremgÃ¥r, at der i det udbudsmateriale, som blev udsendt til de 3 udvalgte tilbudsgivere d. 14. august 2006, blev stillet krav om, at tilbudsgiverne skal oplyse, hvilke terminalleverandører, der kan levere terminaler, som kan operere i de enkelte tilbudsgivers net, herunder angivelse af forskellige terminaltyper. Dette krav er indarbejdet for at sikre, at andre terminaler end den pÃ¥gældende tilbudsgivers terminaler kan anvendes i nettet. â€