Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. marts 2007 vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Revision af regler om advokaters virksomhed) (L 163).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Birgit Thostrup Christensen

 


Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Revision af regler om advokaters virksomhed) (L 163):

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke nyskabelser L 163 indfører i forhold til østeuropæeres adgang til at udøve advokatvirksomhed.

 

Hvilke muligheder indeholder L 163 for at sikre danske borgere imod østeuropæiske advokater, som grundet den herskende korruption i visse af EU’s medlemslande kan befrygtes ikke at have de kvalifikationer, som forventes af en advokat i Danmark?

 

Hvilke oplysninger har ministeren om korruption i Bulgarien og Rumæniens universitetsverden – særligt i forhold til køb af eksamensbeviser?”

 

Svar:

 

1. Lovforslaget indfører ikke nyskabelser i forhold til østeuropæeres adgang til at udøve advokatvirksomhed.

 

Lovforslaget indeholder alene en lovfæstelse af Justitsministeriets praksis, hvorefter ministeriet fastsætter en prøvetid for juridiske kandidater fra andre EU- eller EØS-lande med henblik på, at disse kan autoriseres som advokatfuldmægtige, jf. lovforslagets § 1, nr. 18 (retsplejelovens § 135 a).

 

Danmark er efter EF-Traktaten forpligtet til at anerkende en juridisk kandidateksamen fra et andet EU- eller EØS-land, der i niveau svarer til den danske juridiske bachelor- og kandidateksamen, hvis en jurist fra det pågældende EU- eller EØS-land ønsker at blive autoriseret som advokatfuldmægtig i Danmark.

 

Justitsministeriet fastsætter en prøvetid for disse udenlandske jurister for at sikre, at de pågældende behersker det danske sprog og har det nødvendige kendskab til dansk procesret.

 

2. Advokater fra et andet EU- eller EØS-land kan i medfør af EU-direktiver om tjenesteydelser og etablering arbejde som advokater her i Danmark.

 

Disse udenlandske advokater er på samme måde som advokater med dansk advokatbeskikkelse underkastet det danske klage- og tilsynssystem. Udenlandske advokater, der arbejder i Danmark, vil dermed også blive underlagt lovforslagets regler om nye tilsynsbeføjelser for Advokatrådet (kollegialt tilsyn og kollegiale samtaler) og de nye regler om skærpede bøder.

 

3. Justitsministeriet har ikke kendskab til oplysninger om eventuel korruption i Bulgariens og Rumæniens universitetsverden – særligt i forhold til køb af eksamensbeviser.