J.nr. SNS-704-00004

 

 

  

Den 27. marts 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 161 - forslag til lov om ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 2

Vil ministeren oplyse, om det er juridisk muligt at fastholde grænsen på 2000 m3 for indvindingsfartøjer, jf. L 161 – bilag 3.

 

 

Svar

 

Konkurrencerådet har vurderet, at reglerne i § 19 har en markedsafskærmende virkning og dermed hindrer fri konkurrence og EU-kommissionen har på baggrund af klage fra en udenlandsk indvindingsvirksomhed stillet spørgsmål ved, om denne praksis er i overensstemmelse med EF-traktaten. Endvidere har EU-Kommissionen fremsendt åbningsskrivelse om uforenelighed mellem den danske råstoflov og den dermed forbundne forvaltningspraksis og EF-traktatens artikel 49.

 

En fastholdelse af grænsen på 2.000 m³ for indvindingsfartøjer vil udsætte Danmark for risikoen for en traktatkrænkelsessag og erstatningssøgsmål rejst af firmaer, der har lidt et tab på grund af de danske regler.

 

Lovforslagets overgangsordning er udformet inden for rammerne af EU-retten. Herefter skal en overgangsordning være begrundet i tvingende samfundshensyn, som f.eks. miljø og forsyningssikkerhed, og ordningen må ikke være diskriminerende, ikke gå ud over det formål der forfølges, og endelig må den ikke kunne opnås på mindre indgribende måder.

 

For så vidt angår betingelsen om tvingende samfundshensyn har EF-domstolen fastslået, at økonomiske hensyn ikke anses for et tvingende hensyn. Ligeledes anses hensyn til virksomheder, der har investeret i forhold til den gældende regulering, heller ikke for et tvingende hensyn.