Folketingets Kirkeudvalg |
|
Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 327868 Dato: 14. maj 2007
|
Kirkeudvalget har ved brev af 10. maj 2007 bedt om kirkeministerens besvarelse af spørgsmål 16 vedrørende L 160, Forslag til lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi (Menighedsrådets sammensætning, loyalitetskrav til valgte menighedsrådsmedlemmer og bindende stiftsbidrag m.v.).
â€Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang præster, efter bestemmelsen i lovforslagets § 1 nr. 12, vil være forpligtet til at følge eventuelle mÃ¥lsætninger vedtaget af menighedsrÃ¥det, der vedrører præstens pastorale forpligtelser, jf. bemærkningerne til forslagets pkt. 3.1 om â€at præsten i lighed med menighedsrÃ¥dets øvrige medlemmer er forpligtet pÃ¥ virkeliggørelsen af de besluttede mÃ¥lsætninger og derfor mÃ¥ tage højde derfor i sin planlægning og prioritering af de opgaver, der falder ind under den pastorale forpligtigelse.â€.â€
Svar:
Det må først og fremmest fastslås, at præciseringen i lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 12, ikke tilsigter en ændring af de nuværende bestemmelsers juridiske indhold, hvorfor svaret på dette spørgsmål vil være det samme, hvad enten forslaget vedtages eller ej.
Det foreslås således udelukkende, at såvel § 1 som § 37 i lov om menighedsråd præciseres, så det tydeliggøres, at menighedsrådet og præsten er gensidigt forpligtet til at samvirke om målsætningerne for det kirkelige liv i sognet, at menighedsrådets overordnede ansvar er at sikre gode vilkår for evangeliets forkyndelse, og at dette ansvar både vedrører rammer (administrative anliggender) og indhold (kirkelige anliggender) samtidig med, at det fastholdes, at præsten i udøvelsen af sin pastorale forpligtelse er uafhængig af menighedsrådet.
Forskellen i menighedsrådet mellem læg og gejstlig er således ikke en forskel mellem kirkens ydre rammer og kirkens indhold, men handler om forskellige funktioner inden for såvel rammer som indhold. De konkrete målsætninger, som menighedsrådet måtte fastlægge for det kirkelige liv i sognet, udmøntes af rådet i den prioritering af opgaverne og de dertil hørende økonomiske og personalemæssige rammer, som kommer til udtryk i den årlige budgetlægning. En frugtbar målsætnings- og prioriteringsproces forudsætter et samvirke mellem de af menigheden valgte repræsentanter og præsterne, som hver har deres baggrund for at kunne bidrage hertil.
I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at menighedsrådslovens § 1 er tæt forbundet med samme lovs § 37. Det fremgår heraf at præsten, for så vidt angår udøvelsen af sin pastorale forpligtelse, herunder forkyndelse, sjælesorg og undervisning, er uafhængig af menighedsrådet.
Bertel Haarder
/
Paolo Perotti