L 132 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Bevarelse af merudgiftsydelse efter det
fyldte 65 år).
Fremsat den 6. februar 2007
af René Skau Björnsson (S), Mette
Frederiksen (S), Lene Hansen (S) og
Lise Von Seelen (S)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Bevarelse af merudgiftsydelse efter det
fyldte 65 år)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, foretages
følgende ændring:
1. I § 100
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Personer, der er
berettiget til merudgiftsydelse efter denne bestemmelse ved det
fyldte 65. år, jf. stk. 1, bevarer denne ret efter det fyldte
65. år.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Efter § 100 i lov om social service
(serviceloven) yder kommunen dækning af nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse,
hvis
man er mellem 18 og 65 år,
man har en varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne,
merudgiften er en følge af den nedsatte
funktionsevne og
merudgiften ikke kan dækkes efter anden
lovgivning eller andre bestemmelser efter denne lov.
Bestemmelsen er i sin nuværende udformning
en konsekvens af førtidspensionsreformen, idet der med denne
bestemmelse blev tilstræbt dels en ydelse til erstatning for
pleje- og bistandstillæg, der fandtes i de gamle
førtidspensionsregler, dels en decideret
handicapkompensation, idet der med bestemmelsen
samtidig blev introduceret en sammenligning med »andre
mennesker på samme alder og i samme livssituation« som
selve grundlaget for beregning af ydelsen.
Anvendelse af princippet om handicapkompensation
var en naturlig følge af den politiske udvikling, der
var sket i de foregående år, navnlig med servicelovens
ikrafttræden den 1. juli 1998, hvor Socialministeriet i sin
indledning til Vejledning om sociale tilbud til voksne med handicap
af 11. marts 1998 blandt andet skrev:
»Der lægges herved på den
ene side vægt på, at den handicappede skal afholde den
del af udgifterne, som svarer til de udgifter, den
pågældende selv ville have afholdt, hvis der ikke havde
foreligget en nedsat funktionsevne, d.v.s. udgifter på linje
med hvad alle andre har. På den anden side skal personer med
handicap ikke selv dække merudgifter, der er en følge
af den nedsatte funktionsevne.«
Til forskel fra pleje- og bistandstillægget,
der kan bevares ved overgang til folkepension, bortfalder
imidlertid merudgiftsydelsen, når man bliver
folkepensionist, og den erstattes ikke med nogen anden
ydelse.
Det vil sige, at man ved overgang til folkepension
mister sin kompensation for de udgifter, der er en følge af
den nedsatte funktionsevne, selv om funktionsevnen næppe
genetableres og merudgifterne næppe bortfalder
fra den dag, man bliver folkepensionist.
Konsekvensen af førtidspensionsreformen har
derfor været en forringelse af folkepensionisternes forhold,
fordi folkepensionister tidligere kunne bevare et eventuelt
bistands- eller plejetillæg, mens den ydelse, der er
trådt i stedet for et bistands- eller plejetillæg, ikke
kan bevares. Det var imidlertid på ingen måde hensigten
med førtidspensionsreformen, at en gruppe folkepensionisters
forhold skulle forringes.
Merudgiftsydelsen udgøres af faste takster,
startende med 1.500 kr. pr. måned og derefter stigende med
faste intervaller på 500 kr. alt efter de sandsynliggjorte
merudgifter. Den gennemsnitlige merudgiftsydelse
udgør 2.500 kr. pr. måned, nogenlunde svarende til
niveauet for bistandstillæg efter de gamle
pensionsregler.
For de mennesker, der på denne måde
mister deres merudgiftsydelse fra den ene dag til den anden, sker
der et betydeligt fald i forbrugsmulighed og levestandard. Til
forskel fra andre mennesker har de pågældende i
betydeligt omfang været afskåret fra selv at etablere
pensionsordninger eller på anden måde opbygge
formuer, netop som en yderligere konsekvens af den nedsatte
funktionsevne.
Det foreslås derfor, at man i det mindste
kan beholde sin ret til merudgiftsydelse ved overgang til
folkepension, hvis man i forvejen er visiteret til
den.
Dette princip svarer eksempelvis til servicelovens
§ 97, stk. 2, om ledsageordning, der på tilsvarende vis
kan bevares, hvis man i forvejen er visiteret til den, og
servicelovens § 96 om hjælpeordninger, idet
Socialministeriet i sin Vejledning om sociale tilbud
til voksne med handicap fastslår, at ordningen kan
bevares, så længe man opfylder betingelserne
for den.
Ikke mindst svarer princippet til, at et eventuelt
bistands- eller plejetillæg efter de gamle regler også
kan bevares, når modtageren overgår til
folkepension.
Herved vil der ske en genopretning af den
forringelse, som førtidspensionsreformen har
påført en gruppe folkepensionister.
Økonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at kunne holdes
inden for en samlet offentlig merudgift på 5 mio. kr. i 2008.
Forslaget finansieres i forbindelse med udmøntningen af
satspuljen for 2008.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §§ 1 og 2
Lovforslaget indebærer, at personer, der er
berettiget til merudgiftsydelse, når de overgår til
folkepension, fortsat vil være omfattet af den
personkreds, der er berettiget til ydelsen. Det forudsættes
dog, at selve ydelsen som hidtil skal vurderes en gang om
året ud fra modtagerens sandsynliggjorte merudgifter og
i øvrigt efter de regler, der gælder for modtagelse af
ydelsen.
Det vil sige, at retten til merudgiftsydelse
ganske vist bevares, men at de sandsynliggjorte
merudgifter skal udgøre mindst 500 kr. pr.
måned, for at ydelsen kommer til udbetaling, som det
også er tilfældet for andre modtagere af
merudgiftsydelse efter servicelovens § 100, og dermed at
merudgiftsydelsen ikke kommer til udbetaling, hvis de
sandsynliggjorte merudgifter udgør et mindre beløb
end 500 kr. pr. måned.
Skæringsdatoen fastsættes
således, at lovændringen omfatter personer, der
overgår til folkepen-sion fra og med den 1. januar 2008.
++Bilag+++ Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 100.
Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem
18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social
pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en
betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte
funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller
andre bestemmelser i denne lov. Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker
på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den
enkelte, f. eks merudgifter til individuel befordring,
håndsrækninger og fritidsaktiviteter. Stk. 3. Tilskud til nødvendige
merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter
udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr.
pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb
på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges
første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr.
måned, når de skønnede merudgifter overstiger
21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned.
Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr.
måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr.
pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til
nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500. Stk. 4. Socialministeren fastsætter i
en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes
hjælp til, og betingelserne herfor. Stk. 5. Personer, der modtager pen-sion
efter § 14 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er
ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de
tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter
§ 96. | | § 1 I lov om social service jf.
lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007 foretages
følgende ændring: 1. I § 100
indsættes som nyt stk. 2: »Stk. 2. Personer, der er berettiget
til merudgiftsydelse efter denne bestemmelse ved det fyldte 65.
år, jf. stk. 1, bevarer denne ret efter det fyldte 65.
år.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. |
Skriftlig fremsættelse
René Skau
Björnsson (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service. (Bevarelse af merudgiftsydelse efter det fyldte 65
år).
(Lovforslag nr. L 132).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.