L 132 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Bevarelse af merudgiftsydelse efter det fyldte 65 år).

Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-02-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l132_som_fremsat (html)

L 132 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Bevarelse af merudgiftsydelse efter det fyldte 65 år).

Fremsat den 6. februar 2007 af René Skau Björnsson (S), Mette Frederiksen (S), Lene Hansen (S) og Lise Von Seelen (S)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Bevarelse af merudgiftsydelse efter det fyldte 65 år)

§ 1

 

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, foretages følgende ændring:

1. I § 100 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Personer, der er berettiget til merudgiftsydelse efter denne bestemmelse ved det fyldte 65. år, jf. stk. 1, bevarer denne ret efter det fyldte 65. år.«

Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Efter § 100 i lov om social service (serviceloven) yder kommunen dækning af nødvendige mer­ud­gifter ved den daglige livs­­førelse, hvis

man er mellem 18 og 65 år,

man har en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,

merudgiften er en følge af den nedsatte funktionsevne og

merudgiften ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser efter denne lov.

Bestemmelsen er i sin nuværende udformning en konsekvens af førtidspensionsreformen, idet der med denne bestemmelse blev tilstræbt dels en ydelse til erstatning for pleje- og bistandstillæg, der fandtes i de gamle førtidspensionsregler, dels en decideret handicapkompensation, idet der med be­stem­mel­sen samtidig blev introduceret en sammenligning med »andre mennesker på samme alder og i samme livssituation« som selve grundlaget for beregning af ydelsen.

Anvendelse af princippet om handicapkompensation var en naturlig følge af den politiske udvik­ling, der var sket i de foregående år, navnlig med servicelovens ikrafttræden den 1. juli 1998, hvor Socialministeriet i sin indledning til Vejledning om sociale tilbud til voksne med handicap af 11. marts 1998 blandt andet skrev:

»Der lægges herved på den ene side vægt på, at den handicappede skal afholde den del af udgifterne, som svarer til de udgifter, den pågældende selv ville have afholdt, hvis der ikke havde foreligget en nedsat funktionsevne, d.v.s. udgifter på linje med hvad alle andre har. På den anden side skal personer med handicap ikke selv dække merudgifter, der er en følge af den nedsatte funk­ti­on­sevne.«

Til forskel fra pleje- og bistandstillægget, der kan bevares ved overgang til folkepension, bortfalder i­midlertid merudgiftsydelsen, når man bliver folkepensionist, og den erstattes ikke med nogen an­den ydelse.

Det vil sige, at man ved overgang til folkepension mister sin kompensation for de udgifter, der er en følge af den nedsatte funktionsevne, selv om funktionsevnen næppe genetableres og merud­gif­ter­ne næppe bortfalder fra den dag, man bliver folkepensionist.

Konsekvensen af førtidspensionsreformen har derfor været en forringelse af folkepensionisternes forhold, fordi folkepensionister tidligere kunne bevare et eventuelt bistands- eller plejetillæg, mens den ydelse, der er trådt i stedet for et bistands- eller plejetillæg, ikke kan bevares. Det var imidlertid på ingen måde hensigten med førtidspensionsreformen, at en gruppe folkepensionisters forhold skul­le forringes.

Merudgiftsydelsen udgøres af faste takster, startende med 1.500 kr. pr. måned og derefter stigende med faste intervaller på 500 kr. alt efter de sandsynliggjorte merudgifter. Den gennemsnitlige merud­gifts­ydelse udgør 2.500 kr. pr. måned, nogenlunde svarende til niveauet for bistandstillæg efter de gamle pensionsregler.

For de mennesker, der på denne måde mister deres merudgiftsydelse fra den ene dag til den anden, sker der et betydeligt fald i forbrugsmulighed og levestandard. Til forskel fra andre mennesker har de pågældende i betydeligt omfang været afskåret fra selv at etablere pensionsordninger eller på an­den måde opbygge formuer, netop som en yderligere konsekvens af den nedsatte funktionsevne.

Det foreslås derfor, at man i det mindste kan beholde sin ret til merudgiftsydelse ved overgang til folke­pen­sion, hvis man i forvejen er visiteret til den.

 

Dette princip svarer eksempelvis til servicelovens § 97, stk. 2, om ledsageordning, der på tilsvarende vis kan bevares, hvis man i forvejen er visiteret til den, og servicelovens § 96 om hjælpeordninger, idet Social­mi­ni­steriet i sin Vejledning om sociale tilbud til voksne med handicap fastslår, at ordnin­gen kan bevares, så længe man opfylder betingel­ser­ne for den.

Ikke mindst svarer princippet til, at et eventuelt bistands- eller plejetillæg efter de gamle regler også kan bevares, når modtageren overgår til folkepension.

Herved vil der ske en genopretning af den forringelse, som førtidspensionsreformen har påført en grup­pe folkepensionister.

Økonomiske konsekvenser.

 

Forslaget skønnes at kunne holdes inden for en samlet offentlig merudgift på 5 mio. kr. i 2008. Forslaget finansieres i forbindelse med udmøntningen af satspuljen for 2008.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til §§ 1 og 2

Lovforslaget indebærer, at personer, der er berettiget til merudgiftsydelse, når de overgår til folke­pen­sion, fortsat vil være omfattet af den personkreds, der er berettiget til ydelsen. Det forudsættes dog, at selve ydelsen som hidtil skal vurderes en gang om året ud fra modtagerens sandsynliggjorte mer­udgifter og i øvrigt efter de regler, der gælder for modtagelse af ydelsen.

Det vil sige, at retten til merudgiftsydelse ganske vist bevares, men at de sandsynliggjorte merud­gif­ter skal ud­gøre mindst 500 kr. pr. måned, for at ydelsen kommer til udbetaling, som det også er til­fældet for an­dre modtagere af merudgiftsydelse efter servicelovens § 100, og dermed at merudgifts­ydel­sen ikke kommer til udbetaling, hvis de sandsynliggjorte merudgifter udgør et mindre beløb end 500 kr. pr. måned.

Skæringsdatoen fastsættes således, at lovændringen omfatter personer, der overgår til folkepen-sion fra og med den 1. januar 2008.

 

 

 

++Bilag+++ Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

 

Gældende formulering

 

Lovforslaget

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger og fritidsaktiviteter.

Stk. 3. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr. pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr. måned, når de skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned. Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.

Stk. 4. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betingelserne herfor.

Stk. 5. Personer, der modtager pen-sion efter § 14 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter § 96.

 

 

§ 1

 

I lov om social service jf. lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007 foretages følgende ændring:

 

 

 

 

 

 

1. I § 100 indsættes som nyt stk. 2:

»Stk. 2. Personer, der er berettiget til merudgiftsydelse efter denne bestemmelse ved det fyldte 65. år, jf. stk. 1, bevarer denne ret efter det fyldte 65. år.«

Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.

 

 

Skriftlig fremsættelse

René Skau Björnsson (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Bevarelse af merudgiftsydelse efter det fyldte 65 år).

(Lovforslag nr. L 132).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.