Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 22. februar 2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven (Hurtigere behandling af konkursboer) (L 130)
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes uddybende kommentere ForbrugerrÃ¥dets høringssvar fsva. forslaget om, at det udtrykkeligt kommer til at fremgÃ¥ af konkursloven, nÃ¥r anmeldelsesfrister ikke er præklusive. Hvilke problemer ser ministeren i en sÃ¥dan præcisering i lovteksten?â€
Svar:
ForbrugerrÃ¥det foreslÃ¥r, at det udtrykkeligt kommer til at fremgÃ¥ af konkursloven, at de foreslÃ¥ede anmeldelsesfrister i konkurslovens § 128 og § 134, stk. 2, ikke er præklusive (dvs. at krav ikke fortabes, selv om fristerne overskrides), sÃ¥ kreditorer ikke undlader at anmelde eventuelle krav efter fristernes udløb.Â
Konkursloven er ligesom f.eks. dødsboskifteloven opbygget sÃ¥ledes, at lovens frister som udgangspunkt ikke er præklusive. Hvis ikke andet udtrykkeligt fremgÃ¥r af konkursloven, er en frist sÃ¥ledes ikke præklusiv.      Â
Som anført i den kommenterede høringsoversigt (L 130 - bilag 2) og lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.2.5 indebærer en overskridelse af anmeldelsesfristen i konkurslovens § 128 (lovforslagets § 1, nr. 10) hverken i dag eller efter lovforslaget, at krav, der anmeldes efter fristens udløb, fortabes. Tilsvarende gør sig gældende for den foreslÃ¥ede nye anmeldelsesfrist i konkurslovens § 134, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 12). Krav, der anmeldes efter disse fristers udløb, vil sÃ¥ledes blot blive prøvet pÃ¥ et senere tidspunkt under bobehandlingen, hvilket allerede fremgÃ¥r udtrykkeligt af konkurslovens § 134, stk. 1 (der ikke foreslÃ¥s ændret). Der er sÃ¥ledes ingen tvivl om retsstillingen ved en overskridelse af anmeldelsesfristen, og efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke anledning til eller behov for at søge at præcisere dette yderligere i lovteksten. Â