Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 12) Forslag til Lov om ændring af lov om ændring af statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Ophævelse af revisionsbestemmelse om tillæg til uddannelsessøgende med varig funktionsnedsættelse i videregående uddannelse) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 16. november stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 6:
â€Hvad er Ã¥rsagen til, at der ikke kan gives tillæg til studerende, der som følge af en funktionsnedsættelse, f.eks. ordblindhed, skal bruge uforholdsmæssigt meget tid pÃ¥ studierne, at der ikke er tid til sideløbende erhvervsarbejde?â€
Svar:
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte tager ifølge loven stilling til ansøgninger om tillægsstipendium ud fra en vurdering af arten og graden af funktionsnedsættelsen og dens betydning for den uddannelsessøgendes evne til at påtage sig erhvervsarbejde som andre uddannelsessøgende.
De allerfleste studerende med læse/skrivevanskeligheder kan påtage sig et studiejob, der ikke kræver særlige læse/skrivefærdigheder. Kun i få tilfælde har styrelsen vurderet, at en studerende havde så svære læse/skrive-vanskeligheder, at det er tillagt så væsentlig betydning for arbejdsevnen, at det har udløst et handicaptillæg.
Et forøget tidsforbrug på studiet indgår ikke i vurderingen af arbejdsevnen.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.